بازیکنان برای دیدن داستانهای مربوط به سلاحهای هستهای نیازی به بازگشت به رایانههای آمیگا یا DOS ندارند. متال گیر به طور کلی درباره یک سرباز ویژه است که تلاش میکند کسی را از استفاده از آخرین قطعه فناوری برای پرتاب کلاهک هستهای به دلایلی باز دارد.
یکی از مهمترین تحولات جهان در قرن گذشته اختراع بمب اتم بود. استفاده از آن در هیروشیما و ناکازاکی در سال ۱۹۴۵ به جنگ جهانی دوم پایان داد و جنگ سرد را آغاز کرد، جایی که تهدید پرتاب بمبهای هستهای بیشتر باعث شد مردم در ترس زندگی کنند.
به گزارش ویجیاتو، فیلم زندگینامهی اوپنهایمر ساخته کریستوفر نولان، در دوران زندگی و زمان خالق اصلی بمب اتم، جی رابرت اوپنهایمر میگذرد. اما این اولین رسانهای در دنیای سرگرمی نیست که به پروژه منهتن و بمب اتم میپردازد. کتابها، فیلمها، درامهای تلویزیونی و موارد دیگر زیادی وجود دارد. اما برخی بازیهای ویدیویی نیز وجود دارند که به این پروژه اشاره میکنند.
اوپنهایمر یکی از مشهورترین دانشمندانی است که در ساخت این بمب دخیل بوده است، شاید تنها به دلیل جملهی تاریخی و مشهورش برای نشان دادن احساس او نسبت به این سلاح (“اکنون من تبدیل به مرگ شدهام، ویرانگر دنیاها”). اما افراد دیگری مانند ویلیام هیگینبوهام نیز در این امر دخیل بودند.
او و تیمش مسئول مکانیزم الکترونیکی و احتراق بمب بودند. یک دهه بعد، او در آزمایشگاه ملی بروکهاون کار کرد. در اینجا، در سال ۱۹۵۸، او از برخی از فناوریهای قدیمی اسیلوسکوپ برای ایجاد یک تنیس دو نفره استفاده کرد، که اتفاقا اولین بازی ویدیویی تاریخ شد. این یک بازی تنیس کوچک و ساده بود که توسط مردی که بمبها را منفجر کرد ساخته شد.
یافتن ارجاعات خاص به پروژه منهتن و بمب اتمی اصلی دشوار است، زیرا بیشتر بازیهای مربوط به سلاحهای هستهای معمولاً معاصر هستند (در دهه ۱۹۸۰ رسانههایی با موضوع ترس هستهای زیادی وجود داشت)، یا در آیندهای تقریبا دور اتفاق میافتند. به عنوان مثال، Fallout اصلی در سال ۲۱۶۱، نزدیک به یک قرن پس از جنگ هستهای بین ایالات متحده و چین اتفاق افتاد. پس از آن، زنده ماندن در زمین بایر باقی مانده به عهده بازیکن بود.
با این حال، قبل از اینکه جنگ زمین را ویران کند، شرکتی به نام Manhattan Projects Inc سلاحهای هستهای برای قدرتهای جهانی ساخت. چیزی که زمانی یک پروژه مخفی بود اکنون به یک نام تجاری تبدیل شده بود و آخرین کلاهک آنها – پلوتونیوس – به عنوان یک خدا در Fallout Tactics: Brotherhood of Steel پرستش میشد.
لوس آلاموس نیز قرار بود به عنوان ماموریت و لوکیشن مرکزی در نسخهی استودیوی Black Isle از فال اوت ۳ با نام رمزی “ون بورن” باشد که به عنوان The Reservation طراحی شود. اما اکنون تنها در ماد Fallout: New Vegas وجود دارد.
این ماده توسط InXile Entertainment ساخته شده است، شرکتی که دنبالههای معنوی Fallout را به عنوان Wasteland عرضه کرد. در سال ۱۹۹۸ جهان گرفتار بمبهای هستهای شد و باقی مانده ارتش ایالات متحده در جنوب غربی آمریکا به عنوان «تکاوران صحرا» آن منطقه را اداره میکردند، جایی که با هوش مصنوعی، ماشینها و فرقههای بمبپرست مانند The Serverts of the Mushroom Cloud و Holy Detonation Cult سر و کار داشتند.
Wasteland ۲ اشاره خود را به لوس آلاموس، محل آزمایش بمب داشت. در کالیفرنیا، بازیکنان میتوانستند لوس آلاموس را بیابند، سایتی که توسط تشعشعات مرگبار و رباتها احاطه شده بود و فقط شامل محل نگهداری ضایعات و یک مربی سگ به نام Dekkar بود که مکان خوبی برای ارتقاء لباسهای تشعشعی و دوستی با دکار و سگ هایش برای XP اضافی است.
پازل-پلتفرمر جاناتان بلو، با نام Braid در نسل هفتم محبوبیت فراگیری پیدا کرد. ترکیبی از طراحی مراحل سنتی با ترفندهای دستکاری زمان برای عبور از موانع جذاب بود. همچنین پیچیدگیهای خاص خود را در یک داستان معمولی پلتفرمر داشت. جایی که بازیکن فکر میکند Tim در تلاش است شاهزاده خانم را نجات دهد، اما او در واقع شخصیت شرور ماجرا است که سعی میکند دوباره او را دستگیر کند؛ و احتمالاً یک دانشمند هستهای نیز هست. بازیکنان باید به اندازه کافی قطعات پازل جیگساو را جمع آوری میکردند تا اطلاعات بیشتری در این مورد به دست آورند و متوجه این حقیقت بشوند.
یکی از پایانهای بازی، به یک پناهگاه و رویدادی به اسم “تولد جهان” اشاره دارد که باعث میشود هرکس به یاد جمله معروف کنت بینبریج بیفتد: “حالا همهی ما حرامزاده هستیم! ” که بعد از آزمایش “ترینیتی”، اولین بمب اتم جهان خطاب به اوپنهایمر گفت. سپس اگر Tim در بازی به شاهزاده خانم برسد، همه چیز منفجر میشود. علاوه بر اینکه بازی به نوعی آنتی-ماریو است، یک تمثیل از ساخت بمبها نیز محسوب میشود.
اما چرا بلو بازی آنتی-ماریوی خود را با پروژه منهتن در هم میآمیزد؟ دلیل آن ممکن است در دیگر بازی او در سال ۲۰۱۶ به نام The Witness پنهان شده باشد که حاوی سخنرانی برایان موریارتی به نام “راز مزمور ۴۶” بود. خود سخنرانی مستقیماً حاوی پاسخ نیست، اما گذشتهی موریارتی اینگونه است. او برای LucasArts و Infocom بازیهایی میساخت که یکی از آنها Trinity نام داشت.
این یک بازی ماجراجویی متنی در سال ۱۹۸۶ بود که باعث میشد بازیکن با پرش به دریچهای میانبعدی که از ناکجاآباد ظاهر میشود از حمله هستهای به لندن فرار کند. از آنجا، آنها میتوانند وارد درهای دیگری شوند که به مکانهای حملات هستهای دیگر، چه خیالی و چه واقعی، منتهی میشوند تا زمانی که به آزمایش اصلی ترینیتی ختم شوند. تا آن زمان، بازیکن باید سرنخهایی را که در سایتهای دیگر پیدا کرده است جمع کند تا از بروز فاجعه در سایت ترینیتی جلوگیری کند.
بازیکنان برای دیدن داستانهای مربوط به سلاحهای هستهای نیازی به بازگشت به رایانههای آمیگا یا DOS ندارند. متال گیر به طور کلی درباره یک سرباز ویژه است که تلاش میکند کسی را از استفاده از آخرین قطعه فناوری برای پرتاب کلاهک هستهای به دلایلی باز دارد. با توجه به اینکه این فرنچایز ساخته ژاپن است، کشوری که مستقیماً از تاثیر بمب اتم رنج میبرد، موضع محکمتری در برابر پروژه منهتن دارد.
MGS: Peace Walker فاش کرد که Boss سعی کرده von Neumann، یکی از توسعه دهندگان کلیدی بمب اتم را بر اساس اطلاعات نادرست، ترور کند. MGS۱ نشان داد که پدربزرگ اوتاکن نیز روی این پروژه کار میکرد که باعث شد پسرش دچار نقص مادرزادی ناشی از تشعشعات شود که باعث فلج شدن او شد. اوتاکن به بهترین وجه خانوادهاش را خلاصه کرد و گفت: “ما باید نفرین سلاحهای هستهای را در DNA خود ثبت کنیم. ”