bato-adv
bato-adv
کد خبر: ۶۵۴۰۲۹

شهرداری تهران: تبلیغ و ترویج زندگی مجردی در تبلیغات شهری ممنوع است

شهرداری تهران: تبلیغ و ترویج زندگی مجردی در تبلیغات شهری ممنوع است

مدیرکل سلامت شهرداری تهران از ممنوعیت تبلیغ و ترویج زندگی مجردی در تبلیغات شهری خبر داد و گفت: همه ظرفیت‌ها و امکانات شهرداری تهران در راستای فرزندآوری و تبلیغات مرتبط با آن به کار گرفته خواهد شد.

تاریخ انتشار: ۱۶:۱۴ - ۰۸ مرداد ۱۴۰۲

فارس وشت: مدیرکل سلامت شهرداری تهران از ممنوعیت تبلیغ و ترویج زندگی مجردی در تبلیغات شهری خبر داد و گفت: همه ظرفیت‌ها و امکانات شهرداری تهران در راستای فرزندآوری و تبلیغات مرتبط با آن به کار گرفته خواهد شد.

مدیرکل سلامت شهرداری تهران در جمع خبرنگاران با بیان اینکه تبیین اهمیت فرزند و فرزندآوری نسبت به گذشته رشد بالایی داشته است و اکنون شاهد تاثیرات مثبت آن بر نرخ باروری مردم و مثبت شدن روند فرزندآوری رو به رو هستیم افزود: رویکرد نظام اسلامی توجه به حوزه جمعیت و فرزندآوری است و در این راستا، همه دستگاه‌ها و سازمان‌ها ذیل قانون جوانی جمعیت به این حوزه ورود کرده اند.

۲ ماموریت مهم شهرداری در حوزه فرزندآوری و جمعیت

حمید صاحب با اشاره به اینکه براساس رویکرد کلان نظام، مسئولیت‌ها ونقش‌های مختلفی به دستگاه‌ها در حوزه جمعیت و فرزندآوری سپرده شده است، به طراحی ۲ نقش مهم برای شهرداری‌ها ذیل قانون جوانی جمعیت اشاره کرد و گفت: براساس مواد ۲۵ و ۳۲ قانون جوانی جمعیت ماموریت‌های مهمی به عهده شهرداری‌ها در حوزه جمعیت، فرزندآوری و حمایت از خانواده گذاشته شده است. براین اساس شهرداری تهران برای سامان دادن به برنامه‌ها و سیاست‌های قانون جوانی جمعیت ستاد جمعیت شهر تهران را با حکم شهردار تشکیل و دبیرخانه‌ای برای پیگیری مصوبات مرتبط با موضوع جمعیت و فرزندآوری را شکل داده است.

مدیرکل سلامت شهرداری تهران خاطرنشان کرد: شهرداری تهران در مدیریت جدید رویکرد و اولویت خود را از موضوعات صرفا شهری به روح شهر و شهروند و نیز بهبود حال شهروند تغییر داده است. موضوعی که در ادوار گذشته مورد توجه قرار نگرفته بود، اما اکنون این مسئله در اولویت برنامه‌های شهرداری قرار گرفته است.

مصوبات خاک خورده را عملیاتی کرده ایم

صاحب با انتقاد از رویکرد‌های شورای شهر و شهرداری در سال‌های گذشته و بی میلی به اجرای برخی الزامات در این حوزه اشاره کرد و گفت: با وجود هشدار‌های بسیار درباره کاهش فرزندآوری و به رغم اینکه شورای شهر وقت مصوبه‌ای برای تشکیل ستاد جمعیت در شهرداری از سال ۹۴ داشته است، هرگز به این مصوبه توجهی نشد و اقدامی برای شکل دادن به آن صورت نگرفت.

وی اضافه کرد: مصوبه شکل دادن به ستاد جمعیت تا تغییر رویکرد شهرداری در دوره مدیریت کنونی خاک خورده و جنبه اجرایی و عملیاتی پیدا نکرده بود. با توجه مدیریت شهری به مسئله جوانی جمعیت و فرزندآوری، مصوبه خاک خورده شورای شهر وقت مورد بازنگری قرار گرفت و با اعمال اصلاحاتی در محتوا و فرم آن آماده ارایه به شورای شهر برای تصویب و اجرای نهایی است.

وی با بیان اینکه ستاد جمعیت از سال ۹۴ شکل گرفته است، اما تا دوره جدید مدیریتی شهرداری جلسه‌ای نداشته است اضافه کرد: از سال گذشته ستاد به شکل جدی فعالیت خود را آغاز کرده است و زیرساخت‌های شهرداری در آن حوزه فعال شده است و موضوع جمعیت بیش از فعالیت فرهنگی است و ابعاد دیگری را نیز شامل می‌شود.

مدیرکل سلامت شهرداری تهران اضافه کرد: در حال فعال کردن زیر ساخت‌های شهری برای حضور شهروندان در این بخش هستیم. رویداد‌هایی در حوزه جمعیت و فرزند آوری در ابعاد مختلف از سطح محله تا مناطق تهران در حال برگزاری داریم.

صاحب بیان داشت: برای نخستین بار شهرداری در هفته سلامت پویشی را در حوزه سبک زندگی و سلامت روان اجرا کرده است که در آن اصلاح سبک زندگی و داشتن زندگی سالم هدف گرفته شده است و بعد از آن نیز موضوع فرزندآوری و جوانی جمعیت اجرا شده است.

صاحب با بیان اینکه با مشکل فقر محتوا و اندیشه در حوزه جوانی جمعیت رو به رو هستیم گفت: آثاری که از هنر برگرفته شده باشد و بتواند پیام ما را از حوزه جمعیت نشانه برود کم داریم. ما در این حوزه مجبور شده ایم از ابتدا محصول تولید کنیم. با این رویکرد، دیگر نهاد‌ها و مجموعه‌های ذی ربط نیز وارد عرصه تولید محتوا در این بخش شده اند به گونه‌ای که اکنون به شکل تدریجی شاهد تولید محتوا‌های مناسب در حوزه جوانی جمعیت هستیم گرچه هنوز تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله داریم.

به گفته مدیرکل سلامت شهرداری تهران، در آینده‌ای نزدیک و با بهره گیری از فرایند‌های زیبایی شناسی و به شکل هنرمندانه شهر رنگ کودکی به خود خواهد گرفت و در این راستا، در حال مذاکره با شرکت اتوبوسرانی و مترو هستیم که موضوع جمعیت و فرزند آوری را بعد از ایام سوگواری ماه محرم اجرایی کنیم.

صاحب تاکید کرد: همه ظرفیت‌ها و امکانات شهرداری تهران در راستای فرزندآوری و تبلیغات مرتبط با آن به کار گرفته خواهد شد به گونه‌ای که از ظرفیت ۱۵ درصدی تبلیغات شهری که به حوزه فرهنگی و اجتماعی اختصاص یافته است محتوای مرتبط با جوانی جمعیت را اکران خواهند کرد.

خبر‌های خوب برای مادران دارای فرزند سوم

مدیرکل سلامت شهرداری تهران در ادامه در پاسخ به ان سوال که شهرداری چه برنامه‌های حمایتی را برای مادرانی که فرزند سوم خود را به دنیا بیاورند دارد؟ بیان داشت: براساس ماده ۳۲ قانون جوانی جمعیت، شهرداری تهران باید به مادرانی که باید دارای فرزند سوم به بالاتر باشند خدمات حمایتی ارایه کند. در این راستا، شرکت مترو در صدور بلیط و شهرداری در ارایه خدمات در اماکنی که مالکیت آن را دارد تخفیف‌های خوبی را برای مادرانی که فرزند سوم خود را به دنیا بیاورند ارایه می‌کند. علاوه بر این، اعطای تخفیف درعوارض شهرداری و صدور پروانه‌ها نیز از دیگر رویکرد‌هایی است که شهرداری در حوزه جوانی جمعیت و ترویج فرزند آوری آن را در دستور کار خود قرار داده است.

وی ادامه داد: در گذشته زیرساخت‌های لازم برای دریافت اطلاعات مربوط با مادرانی که فرزند سوم یا بیشتر داشتند در اختیار دستگاه‌های مرتبط قرار نمی‌گرفت اما، با ایجاد زیر ساخت‌های لازم در ثبت احوال و ارایه اطلاعات به شهرداری مشکل نبود اطلاعات برطرف شده است و در حال رایزنی برای تامین اعتبار برای تحقق اهداف برنامه هستیم.

صاحب از راه اندازی اتاق مادر و کودک در بسیاری از بوستان‌های پایتخت خبر داد و افزود: درتلاش هستیم با همکاری بخش‌های مختلف شهرداری تهران شعار شهر دوستدار مادر و کودک در همه جنبه‌های آن و در حد توان ممکن محقق شود.

bato-adv
bato-adv
bato-adv