bato-adv

جزییات عرضه ارزان برنج ایرانی/ کاهش ۲۰ تا ۳۰درصدی قیمت با طرح جدید

جزییات عرضه ارزان برنج ایرانی/ کاهش ۲۰ تا ۳۰درصدی قیمت با طرح جدید
دبیر انجمن واردکنندگان برنج، با نام بردن از یکی از شرکت‌های فعال در حوزه واردات گفت: قرار است این شرکت با کاهش حاشیه سود فروش خود و حذف واسطه‌ها، محصول برنج کشاورزان را به‌صورت مستقیم از طریق مراکز خرید اعلام شده، خریداری کرده و در فروشگاه‌های زنجیره‌ای با قیمت ارزان به فروش برساند.
تاریخ انتشار: ۱۴:۰۵ - ۱۶ مرداد ۱۴۰۲

برنج در فروشگاه‌های زنجیره‌ای با قیمت گذاری ۲۰ تا ۳۰درصد ارزان‌تر توزیع می‌شود.

به گزارش همشهری، با تغییر شیوه خرید بخش عمده‌ای از محصول برنج کشور، قیمت‌ها در بازار برنج متعادل می‌شود. به گزارش همشهری، روز گذشته اخباری در زمینه تغییر شیوه خرید برنج از شالیکاران، حذف واسطه‌ها از مسیر عرضه برنج ایرانی و عرضه مستقیم این کالا منتشر شد که امید مصرف‌کنندگان را به کاهش قیمت برنج تولید داخلی بیشتر کرد.

جزئیات ماجرا این بود که یکی از مسئولان صنفی در حوزه برنج دیروز اعلام کرد از این پس، خرید برنج کشاورزان به‌صورت مستقیم و بدون واسطه در مراکز اعلام شده انجام می‌شود و این محصول در فروشگاه‌های زنجیره‌ای با قیمت ارزان به‌دست مصرف‌کننده نهایی می‌رسد.

محمد مختاریانی، دبیر انجمن واردکنندگان برنج، با نام بردن از یکی از شرکت‌های فعال در حوزه واردات گفت: قرار است این شرکت با کاهش حاشیه سود فروش خود و حذف واسطه‌ها، محصول برنج کشاورزان را به‌صورت مستقیم از طریق مراکز خرید اعلام شده، خریداری کرده و در فروشگاه‌های زنجیره‌ای با قیمت ارزان به فروش برساند.

اظهارات دبیر انجمن واردکنندگان برنج کشور در شرایطی عنوان می‌شود که بازار برنج بعد از بحران سال۱۴۰۰، پارسال را در رکود پشت سر گذاشت و قیمت برنج ایرانی با وجود کاهش نسبی، هرگز به نزدیکی قیمت‌های قبلی هم نرسید. از این‌رو هر شیوه خرید و عرضه‌ای که بتواند شوکی کاهشی به قیمت برنج وارد کند قطعا امید‌ها به بهبود وضع بازار را پررنگ‌تر خواهد کرد. اما جزئیات حذف واسطه از مسیر خرید برنج چیست؟

کاهش ۲۰ تا ۳۰درصدی قیمت

دبیر انجمن تامین‌کنندگان و تولیدکنندگان برنج کشور در توضیح این مطلب به همشهری‌گفت: هدف ما در بازار برنج کشور این است که ضمن حمایت از کشاورز، قیمت تمام‌شده نیز کاهش یابد، به این معنا که کشاورز برنج را بدون واسطه به خریدار برساند. مسیح کشاورز افزود: سیستم سنتی خرید و عرضه برنج به این شکل بود که عده‌ای برنج را به‌صورت سلف‌خری از مرحله کشت تا برداشت از کشاورز می‌خریدند و این برنج را در زمان دلخواه و با قیمت دلخواه به فروش می‌رساندند، کمااین‌که بخشی از برنج برداشت سال گذشته با همین شیوه در انبار واسطه‌ها موجود است.

او با احتکار خواندن این شیوه خرید، آن را تهدیدی برای بازار برنج دانست و اضافه کرد: بسیاری از این واسطه‌ها با بالا بردن غیرمنطقی قیمت، بازار برنج ایرانی را در سال‌های اخیر به هم زدند و با توجه به رکود بازار برنج در سال گذشته، برخی برنجکاران هم از این مسیر دچار زیان شدند. به‌گفته دبیر انجمن تامین‌کنندگان و تولیدکنندگان برنج در شیوه جایگزین خرید واسطه‌ای، قرار است شرکت‌های طرف قرارداد با فروشگاه‌های زنجیره‌ای با خرید مستقیم برنج از کشاورز، محصول را بسته‌بندی و مستقیما در فروشگاه‌های زنجیره‌ای توزیع کنند.

کاهش قیمت برنج در بازار

به‌گفته این مقام صنفی، تمامی فروشگاه‌های زنجیره‌ای با ارتباط مستقیم با شرکت‌های طرف قرارداد خود در این طرح مشارکت دارند و بخش عمده‌ای از محصول برنج کشور با این شیوه با قیمت مناسب‌تر به‌دست مصرف‌کننده می‌رسد. دبیر انجمن تامین‌کنندگان و تولیدکنندگان برنج کشور، اجرای این روش عرضه را باعث تعدیل قیمت در بازار برنج دانست و گفت: بخش دیگری از محصول که با شیوه سنتی عرضه می‌شود نیز به تبع کاهش قیمت در فروشگاه‌های زنجیره‌ای، نمی‌تواند با قیمت غیرمتعارف در خرده‌فروشی‌ها عرضه شود و این امر به تعدیل کلی قیمت منجر می‌شود.

bato-adv
مجله خواندنی ها
bato-adv
bato-adv
bato-adv
پرطرفدارترین عناوین