استارلب یک ایستگاه فضایی تجاری است که جانشین ایستگاه فضایی بینالمللی خواهد شد. این سرمایهگذاری مشترک به رهبری ایالات متحده، شرکای کلاس جهانی را در حوزه فضایی گردهم میآورد و درعینحال با حفظ منافع، آمریکا و اروپا را در اکتشاف فضایی بیشتر متحد میکند.
در دسامبر ۲۰۲۱ این آژانس یک موافقتنامه از ناسا دریافت کرد، با اینحال، ایرباس را برای طراحی فنی و تخصصی برای استارلب انتخاب کرد.
به گزارش دیجیاتو، شرکت آمریکایی وویجر اسپیس و ایرباس (بزرگترین شرکت هوانوردی و فضایی در اروپا)، امروز توافقنامهای را اعلام کردند که راه را برای توسعه استارلب هموار میکند.
استارلب یک ایستگاه فضایی تجاری است که جانشین ایستگاه فضایی بینالمللی خواهد شد. این سرمایهگذاری مشترک به رهبری ایالات متحده، شرکای کلاس جهانی را در حوزه فضایی گردهم میآورد و درعینحال با حفظ منافع، آمریکا و اروپا را در اکتشاف فضایی بیشتر متحد میکند.
این شرکتها در بیانیهای اعلام کردند که سرمایهگذاری مشترک ترنس-آتلانتیک یک نهاد مستقر در ایالات متحده خواهد بود. اما یک شرکت تابعه اروپایی خواهد داشت که بهطور مستقیم به آژانس فضایی اروپا (ESA) و آژانسهای فضایی کشورهای عضو آن خدمات ارائه میدهد.
این شرکتها قصد دارند در سال ۲۰۲۸، یعنی سه سال قبل از فروپاشی برنامهریزیشده ایستگاه فضایی بینالمللی، عملیات خود را آغاز کنند.
متیو کوتا، مدیر وویجر اسپیس، در بیانیهای گفت: «ایستگاه فضایی بینالمللی بهطور گسترده به عنوان موفقترین پلتفرم برای همکاری جهانی در تاریخ فضا در نظر گرفته میشود. ما متعهدیم که با پیشروی استارلب براساس این میراث، ایستگاهی جدید بنا کنیم.»
ناسا نیز از پیشگامی صنعت خصوصی در توسعه و راهاندازی ایستگاهی که جایگزین ایستگاه فضایی بینالمللی میشود، خوشحال میشود.
در دسامبر ۲۰۲۱ این آژانس یک موافقتنامه ۱۶۰ میلیون دلاری از ناسا دریافت کرد، بااینحال وویجر اسپیس، ایرباس را برای ارائه و طراحی فنی و تخصصی برای استارلب انتخاب کرد.
زمانیکه ایستگاه فضایی بینالمللی از رده خارج شود، ناسا تنها آژانس فضایی نیست که تحت تأثیر قرار میگیرد. همه شرکای بینالمللی که از ایستگاه فضایی بینالمللی استفاده میکنند نیز به دنبال خانه جدیدی برای تحقیقات در فضا خواهند بود. اما در سال ۲۰۳۰ بهجای ناسا، باید با شرکتهای خصوصی در هنگام رزرو جایگاهی در فضا سروکار داشته باشند.
مشارکت مستقیم بیشتر از یک شرکت مستقر در اروپا، در عملیات ایستگاه، میتواند کل پروژه را برای دولتها و مالیاتدهندگان اروپایی سازگارتر کند.