بررسیها نشان میدهد ضریب اهمیت پوشاک و کفش در محاسبه تورم دهک اول به ۱.۱۷ درصد رسیده، این در حالیست که در محاسبه تورم به سال پایه قبلی (۱۳۹۵) ضریب اهمیت پوشاک در محاسبه تورم دهک اول نزدیک به ۲ درصد بوده است. به بیان دیگر کاهش ضریب اهمیت پوشاک و کفش در سال ۱۴۰۰ (سال پایه جدید) نسبت به سال ۹۵ گویای کم رنگتر شدن این اقلام در سبد مصرفی فقرا است.
طبق آمارهای شاخص قیمت تیر ۱۴۰۲، افزایش قیمت «پوشاک و کفش» اثر بیشتری بر تورم ماهانه ثروتمندان نسبت به فقرا گذاشته است. این امر میتواند متأثر از کاهش ضریب اهمیت این اقلام در سبد مصرفی دهکهای کمدرآمد باشد.
به گزارش اکوایران، تورم ماهانه کل کشور در تیر ۱۴۰۲ معادل ۲ درصد شناسایی شده است که ۰.۱۵ درصد آن موثر از «پوشاک و کفش» بوده است. بررسیها نشان میدهد که هر چه از سمت دهکهای فقیر به سمت دهکهای غنی برویم، سهم پوشاک و کفش از تورم ماهانه هر دهک افزایش مییابد. به عبارت دیگر، پوشاک و کفش روی افزایش تورم دهکهای غنی تاثیر بیشتری نسبت به دهکهای فقیر داشته است.
بررسیها نشان میدهد ضریب اهمیت پوشاک و کفش در محاسبه تورم دهک اول به ۱.۱۷ درصد رسیده، این در حالیست که در محاسبه تورم به سال پایه قبلی (۱۳۹۵) ضریب اهمیت پوشاک در محاسبه تورم دهک اول نزدیک به ۲ درصد بوده است. به بیان دیگر کاهش ضریب اهمیت پوشاک و کفش در سال ۱۴۰۰ (سال پایه جدید) نسبت به سال ۹۵ گویای کم رنگتر شدن این اقلام در سبد مصرفی فقرا است.
بر اساس گزارش مرکز آمار از وضعیت شاخص قیمت در تیر ۱۴۰۲، تورم ماهانه کل کشور به ۲ درصد رسیده است. از میان اقلام سبد کالا و خدمات مصرفکننده، «پوشاک و کفش» تاثیر ۰.۱۵ درصدی بر تورم ماهانه گذاشته است. به منظور درک بهتر این اعداد میتوان آنها را با مقیاس صد در نظر گرفت. در این صورت، اگر تورم ماهانه کل کشور یک کیک صد قسمتی باشد، ۷.۵ قسمت آن را «پوشاک و کفش» ایجاد کرده است.
بررسیها نشان میدهد که سهم «پوشاک و کفش» از تورم ماهانه دهکها، با نزدیکشدن به دهکهای فقیر کاهش مییابد. برای مثال تورم ماهانه دهک اول که نماینده فقیرترین خانوارهای کشور است، معادل ۱.۶۸ درصد برآورد شده که سهم پوشاک و کفش از آن برابر با ۰.۰۴ درصد است. به عبارت دیگر، اگر قیمت «پوشاک و کفش» در تیر نسبت به خرداد افزایش نمییافت، تورم ماهانه دهک اول ۰.۰۴ درصد کمتر از رقم فعلی محقق میشد. در واقع، سهم پوشاک از کیک صد قسمتی تورم ماهانه دهک اول، تنها ۲ قسمت است.
پوشاک و کفش در دهکهای ثروتمندتر تاثیر بیشتری روی تورم ماهانه گذاشته است. میتوان گفت که دلیل این مسئله این است که خانوارهای ثروتمند به بخش کمتری از درآمد خود برای رفع نیازهای خوراکی نیاز دارند و بخش بزرگی از آن را صرف خرید اقلام غیرخوراکی مثل پوشاک و کفش میکنند؛ از آن جایی که با نزدیک شدن به دهکهای ثروتمند وزن پوشاک و کفش در سبد مصرفی خانوارها بیشتر میشود این اقلام سهم بالاتری از تورم ماهانه ثروتمندان را به خود اختصاص میدهند.
برای مثال تورم ماهانه دهک پنجم که جزو اقشار متوسط جامعه است ۱.۹۴ درصد ثبت شده که ۰.۱۱ درصد آن متاثر از پوشاک و کفش بوده است. همچنین، سهم این کالا از تورم ماهانه ۱.۹۹ درصدی دهک دهم، ۰.۲ است. به عبارت دیگر، افزایش قیمت «پوشاک و کفش» ۰.۲ درصد تورم ماهانه ثروتمندان را افزایش داده است. به بیان دیگر، ۱۰ قسمت از کیک صد قسمتی تورم ماهانه ثروتمندان را «پوشاک و کفش» ایجاد کرده است.