bato-adv
bato-adv

(تصاویر) هواپیما یا موشک؟ رکوردی که نیم قرن دست‌نیافتنی باقی مانده

(تصاویر) هواپیما یا موشک؟ رکوردی که نیم قرن دست‌نیافتنی باقی مانده

یکی از پیچیده‌ترین سیستم‌های اکس-۱۵ مربوط به اجکت خلبان بود که با توجه سرعت و ارتفاع پرواز این پرنده مکانیسمی کاملا متفاوت با دیگر هواگردهای نظامی داشت.

تاریخ انتشار: ۰۹:۳۳ - ۲۴ مرداد ۱۴۰۲

از میان تمام هواپیماهای پروژه اکس، مشهورترین و شاید پیچیده‌ترین آنها اکس-۱۵ است. هواپیمایی با نیروی پیشران راکتی که رکورد سریع‌ترین پرواز با خلبان تاریخ را نیز در اختیار دارد.

به گزارش خبرآنلاین، هواپیماهای خاص اکس‌-۱۵ در یک دوره ۱۰ ساله در مجموع ۱۹۹ پرواز انجام دادند. این پرنده بخشی از تحقیقات پرواز مافوق صوت بود که از اطلاعات به دست آمده از آن در ساخت و توسعه شاتل فضایی هم استفاده شد.

اکس-۱۵

یک فروند اکس-۱۵ در سال ۱۹۶۷ با خلبانی ویلیام نایت به سرعت باورنکردنی ۶.۷ ماخ رسید که سریع‌ترین پرواز سرنشین‌تر تاریخ است. رکوردی که پس از نیم قرن همچنان پابرجا مانده است.

البته که این پرنده با وجود دستاوردهای فنی چشمگیر ایرادات فراوان و در برخی موارد مرگبار داشت. حتی ویلیام نایت نیز چند ماه پیش از پرواز رکوردشکن موفق شده بود که هواپیمای خود را در پی از کار افتادن سیستم الکتریکی به زمین بنشاند.

هواپیمای اکس-۱۵

یکی از پیچیده‌ترین سیستم‌های اکس-۱۵ مربوط به اجکت خلبان بود که با توجه سرعت و ارتفاع پرواز این پرنده مکانیسمی کاملا متفاوت با دیگر هواگردهای نظامی داشت.

هواپیمای اکس-۱۵

با توجه به سرعت و ارتفاعی که اکس‌-۱۵ معمولاً در آن پرواز می‌کرد، یک سیستم اجکت کاملا جدید طراحی شد. این سیستم شامل استفاده از لباس تنظیم فشار بود که خلبان را در برابر ضربه در سرعت فراتر از ۳ ماخ محافظت می‌کرد و به خلبانان اجازه می داد در ارتفاعات بیش از ۲۵۰ هزار پایی زنده بمانند.

برچسب ها: هواپیما جنگنده
bato-adv
bato-adv
bato-adv