محمدجواد حاجعلیاکبری خطیب این هفته نماز جمعه تهران تاکید کرد: اگر بر اثر نوع لباس من و رعایت نکردن حریم عفاف و حجاب و کاهش پوشش و استفاده از زینتهای غیرمجاز دلی بلرزد و کسی به گناه بیفتد، از مصادیق ضرر است و بی مسئولیتی اجتماعی است و چنین شخص بی حیا و بی عفت و بی حجاب در برابر همه ضررهای مادی و معنوی که به دیگران وارد میشود ضامن و مسئول است.
حجتالاسلام والمسلمین محمدجواد حاجعلیاکبری در خطبههای این هفته نماز جمعه تهران با دعوت همه به رعایت تقوا گفت: یکی از برجستهترین جلوههای تقوا در روابط اجتماعی تعریف میشود.
به گزارش ایسنا، وی افزود: طبق اراده الهی روابط بین انسانها براساس سلم و سلام است؛ یعنی افراد جامعه باید از یکدیگر احساس ایمنی کنند. حق عمومی به عنوان حق الناس فراگیر این است که از ناحیه دیگران احساس ایمنی کند و احساس خطر نداشته باشد. این موضوع اولین جلوه مسئولیت اجتماعی است.
خطیب این هفته نماز جمعه تهران گفت: از ناحیه ما حقی از کسی تضییع شد باید این دنیا و آن دنیا پاسخگو باشیم.
علی اکبری ادامه داد: ما باید به کیفیتی زندگی کنیم، ظلم و آزار و اذیتی به کسی وارد نشود. انسان مسلمان آغاز زندگی مومنانه اش مبتنی بر این است که از ناحیه او و زبان و قدم و قلم و دارایی او به دیگران آسیبی وارد نشود. به عنوان مثال اگر بر اثر رانندگی من آلودگی صوتی پیش بیاید و اگر زمینه آزار و اذیت دیگران فراهم شود ضامن و مسئول هستم.
وی افزود: اگر بر اثر نوع لباس من و رعایت نکردن حریم عفاف و حجاب و کاهش پوشش و استفاده از زینتهای غیرمجاز دلی بلرزد و کسی به گناه بیفتد، از مصادیق ضرر است و بی مسئولیتی اجتماعی است و چنین شخص بی حیا و بی عفت و بی حجاب در برابر همه ضررهای مادی و معنوی که به دیگران وارد میشود ضامن و مسئول است. اگر کسی در مدیریت قرار میگیرد و براثر تصمیم غلط او آسیب به جامعه وارد میشود برای تمام خسارتهایی که وارد شده مسئول است. اگر کسی حیوانی را همراه خود میکند و بعنوان دوست صمیمی زندگی وارد محیط اجتماعی میکند، اگر باعث نگرانی و ترس دیگران شود مسئول است. کسانی که به اسم آزادی، سلامت اجتماعی را به مخاطره میاندازند افرادی بی مسئولیت هستند.
علی اکبری ادامه داد: در جریان ویروس کرونا حساسیت و نقش و مسئولیت روابط اجتماعی را بهتر درک کردیم، ولی زود فراموش کردیم. همه باید ماسک میزدند. کاش میدانستیم ویروس بی حیایی و بی عفتی به مراتب از ویروس کرونا خطرناکتر است.
وی در خطبههای دوم نماز جمعه با اشاره به فرارسیدن اربعین حسینی گفت: حرکت عظیم میلیونی با این زیبایی و وسعت به نمادی از عزت حسینی در برابر ظالمان تبدیل شده است و کابوس استکبار جهانی، راهپیمایی اربعین حسینی است.
حاج علی اکبری ادامه داد: جنبه مردمی این حرکت عظیم باید صیانت شود. نیم میلیون نفر از جامعه ما در این سفر الهی حضور دارند. مساله نذر ماشین کار خوبی است که انجام شد.
خطیب این هفته نماز جمعه تهران با گرامی داشت یاد شهدای امنیت افزود: امسال تعداد زیادی از نیروهای انتظامی ما در دفاع از امنیت کشور و مردم به شهادت رسیدند و تعداد شهدا به ۵۰ شهید رسیده است.
وی همچنین با اشاره فرارسیدن هفته دولت گفت: این هفته فرصت گرانبهایی برای دولتمردان ما برای تبیین دستاوردها و نقد مسیر طی شده و ... است.
حاج علی اکبری ادامه داد: دولت سیزدهم دو سال را طی کرده است. مواضع انقلابی و هماهنگ با ارزشها و آرمانها در جهت گیری این دولت برجسته است. طراوت و نشاط و امید و تحرک میدانی و ارتباط نزدیک مردمی و ... در این دولت مشاهده میشود. این دولت در شرایط بسیار دشوار و بعد از یک دهه رکود کار را تحویل گرفت و در همین مدت قدمهای بلندی در جبران کاستیهای قبل برداشته است. تحرک و رشد اقتصادی در اغلب شاخصها از ویژگیهای دولت است و ایجاد ثبات نسبی در ارز و طلا قابل ملاحظه است. ۸۰ هزار طرح و پروژه نیمه تمام وجود داشته که برای تکمیل آن اهتمام کردند. در رابطه با بهسازی یارانهها تا کالابرگ و ترمیم حقوق بازنشستگان و ازادسازی سواحل و کاهش نرخ بیکاری قدمهای خوبی برداشته شده است.
وی افزود: تحرک در عرصه دیپلماسی حائز اهمیت است و گشایشهایی در این بخش بوجود آمده است. تقویت ارتباط با همسایگان و تقویت ارتقای راهبردی با آسیا و شرق و پیوستن به شانگهای و پیوستن به گروه اقتصادهای نوظهور از اقدامات خوبی است که انجام شد. مهار استکبار آمریکایی در حوزه اقتصادی موثر است و حضور ما در شانگهای جانمایی ایران در نظام جدید جهانی است.
وی افزود: تقویت حوزه رسانهای نیاز است و در این جنگ ترکیبی باید تقویت شود. سرمایه گذاری همه جانبه در مساله هوشمندسازی مهم است و باید به آن بیشتر از قبل اهتمام شود. همچنین تدابیر ویژه برای کنترل بر بازار بویژه در اقلام ضروری خواسته جدی است و تقویت بیشتر به معیشت مردم و مبارزه بی امان با مفسدان اقتصادی و حل مساله خودرو از مطالبات جدی همه است.