bato-adv
bato-adv
کد خبر: ۶۶۲۰۲۱

پشت پرده اصرار به اعزام کامران قاسمپور به هانگژو

پشت پرده اصرار به اعزام کامران قاسمپور به هانگژو

قاسمپور در چرخه انتخابی امسال نفر اول وزن ۹۲ کیلوگرم بوده که به دلیل مصدومیت از ناحیه هر دو پا نتوانسته به جهانی برود، حالا چرا باید بدون داشتن شرایط بدنی مناسب و در حالی که مصدومیتش بهبود پیدا نکرده در یک وزن بالاتر کشتی بگیرد؟

تاریخ انتشار: ۰۸:۴۲ - ۰۹ شهريور ۱۴۰۲

مسابقات جهانی کشتی روز‌های ۲۵ شهریور تا ۲ مهرماه به میزبانی صربستان برگزار می‌شود و در ادامه گوش شکسته‌ها راهی هانگژو می‌شوند تا در بازی‌های آسیایی به میدان بروند.

موضوعی که در هفته‌های اخیر حاشیه‌ساز و عجیب بوده دقیقا همین ترکیب تیم ملی کشتی آزاد برای اعزام به بازی‌های آسیایی است؛ بر اساس چرخه انتخابی تیم ملی کشتی آزاد، ترکیب تیم در صربستان مشخص و پس از آن اخباری درباره ترکیب تیم در بازی‌های آسیایی در رسانه‌ها منتشر شد. سرانجام در روز‌های گذشته هم طی یک انتخابی درون اردویی ملی‌پوش وزن ۵۷ کیلوگرم مشخص شد تا حالا از بین ۶ وزن حاضر در بازی‌های آسیایی، تکلیف ۵ وزن مشخص باشد و بر اساس ادعای خبرگزاری‌های مختلف، تنها وزن ۹۷ کیلوگرم بلاتکلیف مانده که این هم از عجایب کار فدراسیون و کادرفنی است.

نکته اصلی اینجاست که اگر کادر فنی در برخی اوزان همان نفرات اول چرخه که در جهانی حاضر هستند را به هانگژو می‌فرستد، پس دلیلی ندارد در وزن ۹۷ کیلوگرم چنین کاری نکند و مجتبی گلیج که نفر اول چرخه بوده را به بازی‌های آسیایی اعزام نکند، اگر هم قرار است نفر دوم این وزن اعزام شود که امیرعلی آذر پیرا جایگزین کامران قاسمپور شده پس باید تکلیف این وزن هر چه زودتر مشخص شود.

شائبه حضور قاسمپور در ۹۷ کیلوگرم؛ دقیقا با کدام علم و منطق؟

از همان روزی که خبرگزاری ایسنا ترکیب احتمالی تیم ملی کشتی آزاد در بازی‌های آسیایی را اعلام کرد، گفته شد که قرار است کامران قاسمپور در وزن ۹۷ کیلوگرم کشتی بگیرد، موضوعی که با هیچ علم و منطق و عدالتی سازگار نیست. قاسمپور در چرخه انتخابی امسال نفر اول وزن ۹۲ کیلوگرم بوده که به دلیل مصدومیت از ناحیه هر دو پا نتوانسته به جهانی برود، حالا چرا باید بدون داشتن شرایط بدنی مناسب و در حالی که مصدومیتش بهبود پیدا نکرده در یک وزن بالاتر کشتی بگیرد؟ وزنی که مدعیان مختلفی از جمله مجتبی گلیج، مهدی حاجیلوییان، احمد بذری و... دارد که هر کدام در مراحل مختلف چرخه حاضر بوده‌اند، اما قاسمپور بدون یک کشتی داخلی در این وزن عازم مسابقات مهمی همچون بازی‌های آسیایی شود؟ اگر هم قرار است او در این رقابت‌ها محک بخورد که قطعا مسابقات مهمی همچون بازی‌های آسیایی، محل محک زدن کشتی‌گیری، چون قاسمپور نیست که نه تنها در ۹۷ کیلوگرم به یک مهره ششدانگ تبدیل نشده، بلکه مصدومیت او از ناحیه هر دو پا می‌تواند در هانگژو برایش حسابی دردسرساز شود.

پشت پرده اصرار برای اعزام قاسمپور چیست؟

در قابلیت‌های فنی دارنده دو طلای جهان شکی نیست؛ کشتی‌گیر خوش تکنیکی که اگر بخت با او یار بود، می‌توانست امسال به سومین طلای خودش هم بوسه بزند، اما قطعا عدالت و حق‌طلبی بالاتر از هر مدال و افتخاری قرار دارد. با این وجود اصرار زیاد کادرفنی و فدراسیون کشتی به محک زدن قاسمپور در وزن ۹۷ کیلوگرم در بازی‌های آسیایی می‌تواند این ذهنیت را به وجود آورد که آن‌ها دنبال مهندسی کردن حضور او در این وزن هستند؛ قاسمپور براساس چرخه انتخابی اگر بخواهد به وزن بالاتر بیاید، باید سال بعد کارش را از مسابقات قهرمانی کشور شروع کند، سپس در قهرمانی آسیا کشتی بگیرد تا به مراحل پایانی چرخه برسد.

با این وجود به نظر می‌رسد کادرفنی و فدراسیون کشتی قصد دارند با اعزام آزادکار جویباری به هانگژو و کسب طلای احتمالی او، در چرخه سال بعد برای او امتیازاتی قائل شوند و او به واسطه کسب این مدال از حضور در مراحل اولیه چرخه معاف شده و صرفا در مراحل پایانی وارد مسابقات شود؛ در حالی که این وزن یکی از اوزان سنگین و پرمدعی است که عادلانه نیست فردی بدون کشتی گرفتن در این وزن ناگهان ملی‌پوش شده و از امتیازات ویژه‌ای برخوردار شود.

همان‌طور که گفته شد بازی‌های آسیایی محل محک زدن کشتی‌گیر نیست و اگر این شائبه مهندسی هم صحت داشته باشد، قطعا عدالتی که خود کادرفنی از آن دم می‌زند را نقض می‌کند و بهتر است کامران در تورنمنت‌های مختلف آماده حضور در وزن بالاتر شود؛ موضوعی که تاکنون کسی به آن پاسخی نداده و باید دید بالاخره این فرضیه‌ها به حقیقت تبدیل می‌شود یا در ماجرای بازی‌های آسیایی حق به حق‌دار می‌رسد؟

bato-adv
bato-adv
bato-adv