یاک 130 یک هواپیمای پیشرفته آموزشی-رزمی است که توسط شرکت یاکولوف روسیه طراحی و تولید شده و قادر است نیاز آموزشی خلبانان نیروهای هوایی ارتش به آشنایی و فراگیری پرواز با جنگندههای نسل 4 را برآورده کند.
جنگنده آموزشی یاک ۱۳۰ (Yak-۱۳۰) وارد ایران شده و تصاویر نشان میدهد که این هواپیما تحویل نیروی هوایی ارتش شده است.
به گزارش فرارو، تسنیم نوشت: تصاویری از حضور جنگنده آموزشی یاک 130 (Yak-130) در ایران منتشر شده که نشان میدهد این هواپیما تحویل نیروی هوایی ارتش شده است.
یاک 130 یک هواپیمای پیشرفته آموزشی-رزمی است که توسط شرکت یاکولوف روسیه طراحی و تولید شده و قادر است نیاز آموزشی خلبانان نیروهای هوایی ارتش به آشنایی و فراگیری پرواز با جنگندههای نسل 4 را برآورده کند. این هواپیما بنا به سفارش ارتش روسیه برای جایگزینی با جت آموزشی ال 39 طراحی شده و قابلیتهای پرواز با هواپیماهای نسل 4++ مانند سوخو 35 و نسل 5 مانند سوخو 57 را فراهم میکند.
این هواپیما از سال 2011 رسما وارد خدمت شده و علاوه بر ارتش روسیه کشورهایی نظیر الجزایر،ویتنام، بنگلادش،بلاروس،میانمار و سوریه این هواپیما را سفارش داده و یا بکارگیری کردهاند.
یاک 130 هواپیمایی دو سرنشینه با بدنهای از جنس آلومینیوم و کامپوزیت است که قادر است علاوه بر ماموریتهای آموزشی در نقش یک جنگنده پشتیبانی نزدیک زمینی (CAS) نیز به ایفای نقش بپردازد. این هواپیما قادر است تا 3 تن انواع مهمات با خود حمل کند و برای این منظور دارای 10 جایگاه حمل تسلیحات در زیر بدنه و بالها و نوک بالها است.
این هواپیما فاقد توپ30 میلیمتری داخلی است اما میتواند یک غلاف خارجی توپ 23 را در زیر بالخود حمل کند. علاوه بر این یاک 130 میتواند انواع تسلیحات معمولی و هدایت شونده شامل بمبهای 250 و 500 کیلویی، راکتهای 80 و 122 و 330 میلیمتری، بمبهای هدایت شونده کاب 500 و موشک هدایت شونده خا 29 و دو موشک حرارتی آر 73 برای درگیری هوایی حمل کند. همچنین این هواپیما میتواند دو غلاف جنگ الکترونیک در دو سر بالها و مخازن سوخت خارجی را برای افزایش برد عملیاتی با خود حمل کند.
برد عملیاتی این هواپیما بسته به نوع آرایش تسلیحاتی و نصب مخازن سوخت خارجی بین 600 تا 800 کیلومتر است. ظرفیت حمل این هواپیما در مخازن داخلی 1700 کیلوگرم است کهاین ظرفیت با نصب مخازن خارجی به 2600 کیلوگرم میرسد.
دو موتور توربوفن AL-222-25 با قدرت رانش 49 کیلونیوتن قوای پیشران این جنگنده را تشکیل میدهند که در صورت جایگزینی با موتور AL-222-28 این توان به 53 کیلونیوتن قابل افزایش است. یاک 130 با دوموتور خود قادر است تا ارتفاع 1200 متر ارتفاع گرفته و با بیشترین سرعت 1050 کیلومتر بر ساعت و سرعت کروز 800 کیلومتر برساعت پرواز کند.
هر دو خلبان در از کابینهایی با فضای دید وسیع و مجهز به صندلی پرتاب کا 36 بهره میبرند. علاوه بر این کابین هر دو خلبان به سه نمایشگر دیجیتال رنگی مجهز است که اطلاعات پرواز را برای آنها به نمایش میگذارد. همچنین خلبان کابین جلو از یک نمایشگر HUD برای نمایش اطلاعات هدف، کنترل و شلیک تسلیحات بهره میبرد.
یاک 130 در دماغه خود از یک رادار OSA با توان رهگیری 8 هدف ودرگیری همزمان با دو هدف و برد کشف 60 کیلومتر است. این رادار همچنین توان درگیری با اهداف دریایی را به این هواپیما میدهد. این هواپیما در حوزه ناوبری مجهیز به سامانههای موقعیت یاب گلوناس(برای نسخههای روسی) و جی پی اس (برای نسخههای صادراتی) است.