علاوه بر آزاد شدن واردات خودروهای صفر، در سال جاری واردات خودروهای کارکرده هم مصوب شد تا به این طریق آخرین شک به بازار خودروهای وارداتی وارد شود و قیمت افت بیشتر را تجربه کند. روند قیمتی ۶ خودرو وارداتی محبوب بازار طی بازه اول اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ تا آخر شهریور ۱۴۰۲ از کاهش ۹۰۰ هزار تومانی تا یک میلیارد و ۷۵۰ میلیارد تومانی حکایت دارد.
در بازار خودروی روز دنیا، تمام خودروها به جز خودروهای خاص و تولید محدود با گذر زمان و بالا رفتن کارکرد به سرعت ارزش قیمتی خود را از دست میدهند.
به گزارش اقتصادنیوز، اما در ایران بعد از دو ممنوعیت واردات خودرو که در سال ۱۳۹۳ و ۱۳۹۷ اعمال شد، تمام خودروهای وارداتی تبدیل به خودروهایی خاص و تولید محدود شدهاند! محصولاتی که نه دیگر تولید میشدند و نه قرار است نمونههای جدید و پیشرفتهتری از انها به بازار برسند.
بعد از ممنوعیت واردات، نمودار قیمتی این خودروها، به خصوص خودروهایی که محبوبیت زیادی داشتند شکل صعودی به خود گرفت. ولی سال گذشته یک خبر روند قله نوردی نمودار قیمتی وارداتیها را متوقف کرد. خبری که سالها متقاضیان خودرو در انتظار آن بودند، این خبر به تصویب از سرگیری واردات خودرو باز میگشت، هرچند هنوز خودرو وارداتی جدیدی وارد بازار نشده، اما آزاد شدن ورود این خودروها به بازار کافی بود تا شاهد ریزش قیمت در بازار وارداتیها باشیم.
علاوه بر آزاد شدن واردات خودروهای صفر، در سال جاری واردات خودروهای کارکرده هم مصوب شد تا به این طریق آخرین شک به بازار خودروهای وارداتی وارد شود و قیمت افت بیشتر را تجربه کند.
روند قیمتی ۶ خودرو وارداتی محبوب بازار را طی بازه اول اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ تا آخر شهریور ۱۴۰۲ بررسی کردهایم، ارزیابی قیمتی این خودروها در این بازه زمانی از کاهش ۹۰۰ هزار تومانی تا یک میلیارد و ۷۵۰ میلیارد تومانی حکایت دارد.
افت قیمتی میلیاردی این خودروها نشان میهد که ممنوعیت واردات چه حباب قیمتی بزرگی در بازار ایجاد کرده بوده. نکته قابل توجه این است که این سقوط شدید قیمتی تنها با اخبار واردات رخ داده، نه با شروع ورود این خودروها به مبادی ورودی کشور.
با این حال کارشناسان معتقدند نباید خیلی هم روی ادامه این روند کاهشی در صورت شروع واردات حساب کرد.
درواقع بازار تاکنون از واردات سرابی بزرگ را مشاهده کرده و کاهش قیمت کنونی واکنش بازار به این رویای شیرین است. به باور کارشناسان اگر واردات واقعا به نحو مناسبی اجرایی شود این سقوط آزاد قیمتی ادامه خواهد داشت. ولی اگر واردات با تصورات خوشبینانه کنونی فاصله داشته باشد احتمال وقوع یک انفجار قیمتی دور از ذهن خواهد بود.
با توجه به ارزیابی صورت گرفته در بازه زمانی مورد بررسی بیشترین کاهش قیمت به «آزارا مدل ۲۰۱۹» باز میگردد، بطوریکه این خودرو افتی یک میلیارد و ۷۵۰ میلیون تومانی را در این مدت تجربه کرد. براساس ارزیابیهای صورت گرفته کمترین کاهش قیمت هم در این مدت به «سانتافه مدل ۲۰۱۸» مربوط میشد این خودرو در بازه مورد بررسی کاهشی ۹۰۰ میلیونی را تجربه کرد.