معاون نظارت بر اجرای استاندارد سازمان ملی استاندارد، گفت: هیچ خودرویی به علت مشکل استاندارد و اخذ تاییدیه استاندارد در خط تولید و پارکینگ ایرانخودرو و سایپا متوقف نشده است و همه خودروهای موجود در پارکینگها مجوز استاندارد دارد.
معاون نظارت بر اجرای استاندارد سازمان ملی استاندارد، گفت: هیچ خودرویی به علت مشکل استاندارد و اخذ تاییدیه استاندارد در خط تولید و پارکینگ ایرانخودرو و سایپا متوقف نشده است و همه خودروهای موجود در پارکینگها مجوز استاندارد دارد.
محمدرضا درگاهی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس درباره ادعای برخی از خودروسازان مبنی بر انتظار برای صدور مجوز استاندارد برای تحویل خودروهای تولیدی، اظهار داشت: سازمان ملی استاندارد اخیرا گزارشهای بسیاری را از طریق سامانه گزارشات مردمی دریافت کرده است مبنی بر اینکه خودروسازان در تحویل خودرو به متقاضیان خرید خودرو از طریق سامانه یکپارچه، به بهانه مشکلات استاندارد، تاخیر دارند.
معاون نظارت بر اجرای استاندارد سازمان ملی استاندارد ایران، بیان داشت: به دنبال دریافت این گزارشها، بررسیهای لازم در سازمان استاندارد انجام شد مبنی بر اینکه آیا خودروهایی که مردم نسبت به تاخیر در تحویل آن شکایت دارند مشکل استانداردی دارد یا خیر؟ که براساس بررسیهای که انجام دادیم، مشخص شد که هیچ کدام از خودروها مشکل اخذ تاییدیه استاندارد ندارد.
وی افزود: بنابراین براساس دستور رئیس سازمان استاندارد مقرر شد تا بازدیدی از پارکینگ خودروسازان داشته باشیم و تولیدات آماده تحویل این خودروسازان را مورد بررسی قرار دهیم، براین اساس روز دوشنبه هفته جاری (۱۰ مهر) از ۲ پارکینگ این خودروساز سایپا و ایرانخودرو بازدید انجام شد.
درگاهی بیان کرد: براساس قانون تقویت و توسعه نظام استاندارد مصوب سال ۹۶، سازمان ملی استاندارد مدعی العموم است و براساس این قانون مکلف به دفاع از حقوق مردم است، براساس این رسالت ما حقوق مردم را پیگیری میکنیم بنابراین در خصوص شکایات مردمی در خصوص تحویل در خودروها، در ابتدا از یکی از انبارهای بزرگ سایپا که حدود ۲ الی ۳ هزار خودروی کوئیک در آنجا موجود بود بازدید شد؛ براساس مشاهدات تمامی این خودروها دارای نشان استاندارد بود در واقع براساس (کیو آر کد) که بر روی خودرو نصب میشود کل اطلاعات استانداردی خودرو قابل مشاهده است و این خودروها نیز دارای برچسب کیو آر کد بودند و بنابراین هیچ گونه مشکلی استانداردی نداشتند.
معاون سازمان ملی استاندارد اظهار داشت: براساس اطلاعاتی که در بازدید از شرکت سایپا بهدست آمد مشخص شد که این خودروها از حدود ۲۰ تا ۲۵ روز پیش در پارکینگ خودروساز قرار دارد، اما تحویل مشتریان نشده است.
درگاهی اظهار داشت: پس از بازدید از این خودروساز برای بازدید از پارکینگ ایران خودرو به شرکت ایران خودرو مراجعه کردیم که در آنجا نیز از یکی از پارکینگهای این خودروساز با حضور مدیرعامل این شرکت خودروساز بازدید انجام شد.
وی بیان داشت: در بازدیدی که از پارکینگ ایران خودرو انجام شد خودروهایی مانند پژو پارس و رانا را مشاهده کردیم که این خودروها حتی شماره گذاری نیز شده بود.
درگاهی با بیان اینکه مدیرعامل ایران خودرو نیز در این بازدید عنوان کرد که هیچ مشکلی در خصوص استاندارد و تاییدیه استاندارد وجود نداشته است، بیان شد: با توجه به اینکه پلاکگذاری خودرو بعد از تاییدیه استاندارد خودرو انجام میشود بنابراین این امر موید آن است که این خودروها مشکل مجوز استانداردی نداشته است.
معاون سازمان ملی استاندارد با بیان اینکه خودروسازان هیچ مشکلی در حوزه استاندارد و اخذ مجوز استاندارد ندارند، اظهار داشت: همکاران سازمان ملی استاندارد به صورت شبانهروزی در تلاش هستند تا هر موضوعی که در خصوص استاندارد خودرو باشد را حل کنند به عنوان مثال در شهریور ماه امسال ۱۵ هزار خودروی پژو پارس مشکل شمارهگذاری داشت که به محض اینکه خودروساز این موضوع را به سازمان استاندارد اطلاع داد در بازه زمانی کمتر از یک روز مجوزهای استاندارد این خودروها صادر شد.
وی تأکید کرد: خودروهای موجود در پارکینگ ایران خودرو و سایپا هیچ مشکلی در خصوص تاییدیه استاندارند ندارند.
درگاهی گفت: همانطور که اشاره شد مدیرعامل ایران خودرو نیز بیان داشت که خودروهای موجود در پارکینگها هیچ مشکل استانداردی ندارد.
معاون نظارت بر اجرای استاندارد سازمان ملی استاندارد ایران اظهار داشت: هیچ مشکلی در زمینه تاییدیه استاندارد خودروهای ایرانخودرو و سایپا وجود ندارد و روند تاییدیه در کمترین زمان انجام میشود.
درگاهی بیان داشت: تایید استاندارد خودروی تارا نیز هفته گذشته صادر شده است و برای این خودرو نیز هیچ مشکلی در خصوص استاندارد وجود ندارد.
وی بیان داشت: مشکل خودروسازان درباره قیمتگذاری خودروها است ضمن اینکه مدیرعامل ایران خودرو نیز در همین بازدید عنوان کرد که مشکل ما با سازمان استاندارد نیست بلکه درخصوص قیمت است که شورای رقابت باید قیمتها را مشخص کند.
درگاهی اظهار داشت: بنابراین متولی خودرو وزارت صمت است و وزارت صمت باید با خودروسازان به جمع بندی برسد و خودروهای تولیدی را تحویل دهد.
به گزارش فارس طی روزهای گذشته خبرگزاری فارس از احتکار خودرو توسط دو خودروساز بزرگ کشور خبر داد به دنبال انتشار این خبر سایپا و ایران خودرو این خبر را رد کردند و وزارت صمت نیز اعلام کرد که دپو خودرو در سایپا و ایران خودرو صحت ندارد.
اما بازدید معاون سازمان ملی استاندارد از یک پارکینگ ایران خودرو و یک پارکینگ سایپا حاکی از آن است که در همین پارکینگها هزاران دستگاه خودرو آماده تحویل وجود داشته که نه مشکل استانداردی دارد و نه مشکلی برای شماره گذاری، اما بدون دلیل در پارکینگ خودروسازان قرار دارند و به مشتریان تحویل نمیشود.
وزارت صمت نیز روز گذشته خبر داد که تعداد ۱۳ هزار دستگاه خودرو تولید شده دارای استانداردهای ۸۵ گانه فاز ۲ هستند که براساس تعاریف شورای رقابت و همچنین لزوم طی شدن فرآیندهای مرتبط با اخذ مجوز استاندارد جهت عرضه به بازار، باید مراحل قیمت گذاری آنها در فرآیند اجرایی شورای رقابت طی شود.
به گزارش فارس این خبر وزارت صمت موید صحت خبر خبرگزاری فارس مبنی بر دپوی خودرو توسط این خودروساز است. زیرا در حالی که سازمان ملی استاندارد اعلام میکند که هیچ خودرویی مشکل استاندارد ندارد، اما خودروساز این خودروها را تحویل نمیدهد.
همچنین وزارت صمت اعلام کرده است که ۱۹ هزار و ۷۰۰ دستگاه خودروی ایران خودرو به نام مشتریان فاکتور شده و در حال طی شدن مراحل شماره گذاری و حمل به مقصد نمایندگیهای سراسر کشور قرار دارد.
براساس گزارش وزارت صمت، در شرکت سایپا نیز ۳۴ هزار و ۱۷۱ دستگاه خودرو موجود است که از این میزان ۹ هزار و ۹۴۸ دستگاه فاکتور شده و فاقد پلاک هستند و به محض شماره گذاری تحویل مشتریان خواهند شد.
همچنین ۲۱ هزار و ۷۰۸ دستگاه خودرو نیز در شرکت سایپا در انتظار صدور مجوز استاندارد و آماده فروش و فاکتور برای مشتریان است که از این تعداد ۶ هزار و ۳۴۶ دستگاه کوئیک است.
منبع:فارس