نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی، گفت: نظریه اسلامی شدن دانشگاهها مبتنی بر نظریه یک استاد یا یک جریان دورهای نیست و ریشه در اصل مبانی انقلاب اسلامی دارد.
نماینده، ولی فقیه در خراسان رضوی گفت: بر خلاف آنچه به نظر میرسد، همراهی و رفاقت بهترین راهکار موجود خواهد بود تا با تعامل و حفظ رویکرد علمی، حتی استاد مخالف را جزئی از برنامه جامع تحصیل و تدریس خود قرار دهید.
به گزارش ایسنا، آیت الله سید احمد علمالهدی در دیدار با رؤسای دانشگاهها، مسئولین دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری و فرماندهان بسیج اساتید دانشگاههای استان که امروز به میزبانی دفتر نماینده، ولی فقیه در خراسان رضوی برگزار شد، رسالت دانشگاه را انسانسازی دانست و اظهار کرد: اگر ما در برداشت موانع پیش روی انسانسازی در دانشگاهها ناموفق باشیم، هر چقدر هم که فرآیند تحصیل و تدریس به غایت موفقیت ظاهری خود برسد، سرانجام مطلوبی برای تربیت عناصر مصلح و مدبر به نفع جامعه و مردم نخواهد داشت.
وی افزود: نظریه اسلامی شدن دانشگاهها مبتنی بر نظریه یک استاد یا یک جریان دورهای نیست و ریشه در اصل مبانی انقلاب اسلامی دارد. اجرای آن هم منوط بر باورمندی اساتید و مدیران فرهنگی به اسناد بالادستی است تا افراد جریانساز در فضای دانشگاه ایمان پیدا کنند اجرای این طرح از هر جنبه به کارآمدی و بهرهوری نظام تعلیم و تربیت در آموزش عالی کشور خواهد افزود.
نماینده، ولی فقیه در خراسان رضوی با بیان اینکه مدیریت دانشگاه مثل هنر خراطی و تراشیدن هنرمندانه چوب، اقتضائات خاص خود را دارد، خاطرنشان کرد: حقیقت این است که تاکنون اسلامیسازی دانشگاهها بهطور کامل و موفق اجرا نشده است. این موضوع هم دو دلیل عمده دارد؛ یکی این حقیقت که نمیتوان به امورات دانشگاهها بهصورت فصلی، مقطعی و موضعی رسیدگی کرد و برای حل و فصل امور باید متعهد به یک برنامه ثابت از اسناد بالادستی بود. دلیل دوم نیز مربوط به گرفتاری بیش از حد آن دسته از مدیرانی است که اگرچه انقلابی هستند، اما چالشهای مدیریتی و مشکلات بیپایانی که پس از تصدی مسئولیت به سرشان میریزد، باعث میشود حتی فرصت کافی برای اجرای منویات امامین انقلاب نداشته باشند.
علمالهدی با اشاره به سرفصل برخی مشکلات صنفی دانشگاهها گفت: یکی از مشکلات اساتید، مربوط به محدودیتهای سختگیرانه حوزه هیئات علمی و فضای بستهای است که از ورود اساتید نخبه جوان جلوگیری میکند. در حوزه دانشجویان هم کمبودها در حوزه خوابگاهها و به خصوص خوابگاههای متأهلی باعث شده تا بسیاری از دانشجویان دچار مشکلات بنیادین باشند و چه بسیار استعدادهایی که به دلیل همین محرومیتها در فرآیند تحصیل زمینگیر شدهاند.
وی اضافه کرد: یکی دیگر از حقایق موجود مربوط به مدیریت فضای فرهنگی دانشگاهها است. در عرصه مسائل آموزشی باید اقتدار و تحکم داشت و این قدرت مدیریت رئیس دانشگاه است که برنامهها را طبق تشخیص خود و در کمال صلابت تنظیم کند. اما وقتی پای فرهنگ به میان بیاید، اینجا دیگر فشار و زور بیتأثیر است و فرهنگسازی تنها راهکار موجود است که بتوان فضای گفتمانی مطلوب را بر دانشگاه حاکم کرد.
امام جمعه مشهد ادامه داد: بهطور مثال همسو کردن اساتید با جریان مدیریتی دانشگاه میتواند فضایی مطابق با مواضع و اندیشههای انقلاب رقم بزند؛ بنابراین بر خلاف آنچه به نظر میرسد، همراهی و رفاقت بهترین راهکار موجود خواهد بود تا با تعامل و حفظ رویکرد علمی، حتی استاد مخالف را جزئی از برنامه جامع تحصیل و تدریس خود قرار دهید.
علمالهدی تصریح کرد: اگر این طور شد، خیالتان از بابت دانشگاه راحت باشد و حتی میتوانید جریان دانشگاه را با طرح آموزشی کلان خود همراه کنید. از خداوند متعال میخواهیم که خداگرایی شما در عرصههای دانشگاهی را زمینهساز برکت فراگیر در تحصیل و تدریس شما قرار دهد و نسل جوان پیشتاز استان را در عرصههای علم و تهذیب نفس موفق بگرداند.
به گزارش پایگاه اطلاعرسانی امام جمعه مشهد، در ابتدای این دیدار جمعی از روسای دانشگاهها به بیان گزارشی از مشکلات صنفی اساتید، دانشجویان و پروژههای فرهنگی و عمرانی توسعه دانشگاههای استان پرداختند.