کیا با تدوین یک استراتژی جدید تولید و فروش یک میلیون خودروی برقی تا سال ۲۰۲۶ را هدفگذاری کرده است.
به گزارش دیجیاتو، شرکت کیا در رویداد EV Day، از دو خودروی مفهومی جدید EV۳ و EV۴ پردهبرداری کرد. هر دوی این خودروها به پیشرانه برقی مجهز هستند و طراحی بسیار مدرن و آیندهنگرانهای دارند. کانسپت EV۴ برداشت کیا از یک سدان متفاوت را به نمایش میگذارد؛ کانسپت EV۳ نیز تصویری نزدیک به واقعیت از یک کراساوور کامپکت برقی را ارائه میکند. کیا تأیید کرده است که هر دو مدل در آینده وارد خطوط تولید خواهند شد.
شاید بدانید کیا با تدوین یک استراتژی جدید تولید و فروش یک میلیون خودروی برقی تا سال ۲۰۲۶ را هدفگذاری کرده است. در فاز بعدی، این کمپانی کرهای قصد دارد آمار فروش خودروهای الکتریکی خود را تا سال ۲۰۳۰ به ۱.۶ میلیون دستگاه برساند. برای دستیابی به این اهداف، کیا درحال گسترش اعضای خانواده سری EV است.
کیا EV۳ یک کراساوور کامپکت است که شباهت فراوانی به مدل پرچمدار EV۹ دارد. این خودرو از نظر جایگاه در بین اعضای خانواده، در ردهای پایینتر از EV۵ طبقهبندی میشود. از لحاظ طراحی، کانسپت کیا EV۳ کاملاً متمایز است و در صورت تولید با همین شکلوشمایل جزو جذابترین مدلهای کلاس خود لقب خواهد گرفت.
کابین کانسپت کیا EV۳ از طراحی ساده و مینیمالی برخوردار است. داشبورد این کراساوور مفهومی یک پنل عریض در پشت فرمان بیضیشکل دارد. این پنل دارای دو نمایشگر دیجیتال بزرگ است که تمام امکانات خودرو از طریق آنها مدیریت میشود. در تصاویر کابین EV۳ مشخص است که هیچ دکمه فیزیکی روی داشبورد وجود ندارد. در این کانسپت زیبا، دریچههای سیستم تهویه مطبوع با داشبورد یکپارچه شدهاند.
اکثر قسمتهای کابین کانسپت کیا EV۳ جنسی از مواد پایدار و سازگار با محیطزیست دارند. کرهایها برای نشاندادن تعهد خود به حفظ محیطزیست، از میسیلیوم برای ساخت بخشی از کنسول میانی استفاده کردهاند. کیا میگوید این بخش تولید نشده، بلکه درون قالبی خاص رشد کرده است.
صندلیهای کیا EV۳ بسیار منعطف و ارگونومیک هستند. این خودرو دارای میزهای کوچک و قابل تنظیم است و راننده و سرنشینان میتوانند مکان، اندازه و زاویه آنها را براساس سلیقه خود تنظیم کنند. صندلیها نیز در چهار حالت مختلف قابل تنظیم هستند که نامهای آنها عبارتند از: تمرکز، اجتماعی، بازیابی و ایجاد فضا. در حالت ایجاد فضا، صندلیها خم میشوند تا امکان حمل لوازم و اجسام حجیم فراهم گردد.
کیا درباره جزئیات فنی کانسپت EV۳ اطلاعاتی منتشر نکرده است. این خودرو از تکنولوژی V۲L بهره میبرد که به آن امکان میدهد برق باتری خود را با سایر دستگاهها و وسایل الکتریکی به اشتراک بگذارد. با استفاده از این قابلیت، EV۳ میتواند نقش یک منبع تغذیه بزرگ را برای شارژ لوازم برقی و یا وسایل نقلیه سبکی مثل اسکوتر و دوچرخه برقی ایفا کند.
کانسپت کیا EV۴ در دسته سدانهای برقی جای میگیرد. این کانسپت نیز براساس فلسفه طراحی اتحاد تضادها توسعه پیدا کرده است. اما کیا در این کانسپت یک مفهوم جدید را معرفی کرده که «قدرت پیشرفت» نام دارد. این مفهوم دربردارنده سه فاکتور مهارت، تخصص و خلاقیت است. تلفیق این مفهوم با فلسفه طراحی اصلی، باعث شده کانسپت EV۴ ویژگیها و معیارهای جدیدی را برای یک سدان برقی تعریف کند.
کانسپت کیا EV۴ با آنکه یک خودروی سدان است، ولی فرم بدنه آن کراساوور EV۶ را تداعی میکند. این خودرو دارای ابعاد کوچکتر و ارتفاع پایینتری نسبت به EV۶ است و میتوان آن را جایگزین نوین مدل استینگر دانست. مدیر دپارتمان طراحی کیا، یعنی آقای «کریم حبیب» اعلام کرده است که این شرکت همچنان قصد دارد در آینده خودروهای اسپرت و رانندهمحوری مانند استینگر را تولید کند.
کانسپت کیا EV۴ در نمای روبهرو مشابه EV۹ و EV۵ است. چراغهای LED این خودرو باریک و عمودی هستند. جلوپنجره پوزه ببر که هویت محصولات کیاست، در این کانسپت تغییر شکل داده و در ارتفاعی پایینتر نصب شده است. کاپوت این مفهومی طول کمی دارد و با زاویهای ملایم به سمت پایین جریان پیدا میکند. در زیر کاپوت، فضای مناسبی بهمنظور حمل چمدان یا سایر لوازم موردنیاز وجود دارد.
کانسپت کیا EV۴ در نمای جانبی حس هیجان و تحرک را به بیننده منتقل میکند. انتهای اتاق این خودرو به استینگر اشاره دارد و نشان میدهد که طراحان از این سدان اسپرت الهام گرفتهاند. گلگیرهای EV۴ برجسته هستند رینگهای بزرگ آیرودینامیک را درون خود جای دادهاند.
کانسپت کیا EV۴ با طراحی جذاب و مدرن خود در نمای عقب نیز توجهها را به خود جلب میکند. چراغهای عقب این خودرو با چراغهای جلو هماهنگی دارند و بهصورت عمودی روی گلگیرها قرار گرفتهاند. این چراغها از نمای جانبی فرمی مشابه با یک بومرنگ دارند. صندوقعقب این کانسپت نیز برجسته است و مانند یک اسپویلر کوچک عمل میکند.
کیا اعلام کرده است که برخی از ویژگیهای کانسپت EV۴ الهام گرفتهشده از خودروهای مسابقهای هستند. این کمپانی معتقد است کانسپت EV۴ با ارائه تجارب جدید و متنوع، ارزشهای تازهای را برای مشتریان به ارمغان میآورد.
همانند EV۳، کانسپت کیا EV۴ هم طراحی داخلی ساده، اما مدرنی دارد. داشبورد این کانسپت به کنسول میانی متصل نیست و هیچ دکمهای روی خود ندارد. سیستم تهویه مطبوع از طریق یک پنل لمسی مخفیشونده قابل کنترل است. دریچههای تهویه با داشبورد یکپارچه هستند و فقط در زمان استفاده میتوان آنها را تشخیص داد.
پشت فرمان یک پنل عریض وجود دارد که دو نمایشگر دیجیتال را در خود جای داده است. طبق انتظار، یکی از نمایشگرها برای ارتباط با سیستم اینفوتینمنت استفاده میشود و دیگری اطلاعات ضروری را در اختیار راننده میگذارد.
کانسپت کیا EV۴ با ارائه سه حالت اختصاصی در کابین، تجربهای متفاوت برای راننده و سرنشینان رقم میزند. با انتخاب هر حالت، نورپردازی، گرافیک و انیمیشنهای داخل خودرو تغییر کرده و فضایی متناسب با حالات روحی راننده ایجاد میکنند.
درحالحاضر مشخصات فنی کانسپت کیا EV۴ معلوم نیست، اما طبق صحبتهای آقای کریم حبیب، این خودرو به همراه EV۳ در آینده وارد فاز تولید انبوه خواهد شد. بااینحساب میتوان نتیجه گرفت که کانسپتهای جدید کیا با تغییرات جزئی در ظاهر و تغییرات بیشتر در کابین، بهعنوان اعضای جدید سری EV به جمع محصولات برقی کمپانی خواهند پیوست.
قیمت روز خودرو خارجی و داخلی را در صفحه قیمت خودرو فرارو مشاهده کنید