ساخت خانههای ۲۵ متری طی ماههای اخیر، از چالشیترین خبرهای حوزه مسکن بوده است. اتحادیه تعاونیهای عمرانی تهران مدعی است این خانهها را با هدف تنظیم بازار مسکن و پاسخ به نیاز زوجهای جوان خواهد ساخت.
مدافعان ساخت خانههای ۲۵ متری یا همان مسکن اقتصادی، مدعی هستند این طرح میتواند بخش بزرگی از تقاضای موجود را پاسخ دهد و با تنظیم عرضه و تقاضا، قیمت مسکن را کاهشی کند. با این حال، اما این ادعا، منتقدان زیادی دارد.
ساخت خانههای ۲۵ متری طی ماههای اخیر، از چالشیترین خبرهای حوزه مسکن بوده است. اتحادیه تعاونیهای عمرانی تهران مدعی است این خانهها را با هدف تنظیم بازار مسکن و پاسخ به نیاز زوجهای جوان خواهد ساخت.
با این حال، اما منتقدان، نقدهای زیادی را به این طرح وارد میکنند. در صدر این انتقادها، بحث مالکیت خانههای ۲۵ متری قرار دارد که به دلیل صدور مجوز هتلآپارتمان برای آن، تک برگی و قطعی نیست و خریداران به صورت توافقی مالک درصدی از سهام آن ساختمان خواهند بود.
اما جدا از انتقاداتی که به این طرح وارد است، بررسی ادعایی است درباره اثر کاهشی طرح خانههای ۲۵ متری بر قیمت مسکن. طرفداران این طرح معتقدند عرضه خانههای ۲۵ متری بخش بزرگی از تقاضای بازار را پاسخ میدهد و از همین رو، موجب کاهش قیمت مسکن میشود. این در حالی است که منتقدان میگویند، این واحدهای با متراژ متوسط است که میتواند بر قیمت عمومی مسکن و تنظیم بازار اثر داشته باشد نه واحدهای ریزمتراژ.
فرهاد بیضایی کارشناس حوزه مسکن معتقد است این طرح سبب کاهش قیمت مسکن نمیشود. وی در توضیح این مطلب گفت: متقاضیان خانههای ۲۵ متری، قشر اندک و غیراثرگذار در حوزه مسکن هستند. آنچه قیمت مسکن را تعیین میکند میزان تقاضا برای مسکنهای با متراژ متوسط و بالا و عمدتا در گروههای متوسط و بالای درآمدی است و همچنین دلالیهایی که در بازار مربوط به متقاضیان دهکهای بالا انجام میشود، قیمتها را متأثر میکند.
این کارشناس حوزه مسکن در ادامه تاکید کرد: قیمت زمین به عاملی مهم در قیمت مسکن تبدیل شده است، اما این یک عاملی است که توسط دلالان ایجاد شده چرا که در ایران کمبود زمین برای ساخت مسکن وجود ندارد. وی در گفتگو با مهر افزود: اگر ساخت واحدهای ۲۵ متری از تأمین مالی بخش خصوصی استفاده شود معضلی در بازار مسکن رخ نخواهد داد و به نظر میرسد اجرای این طرح بیشتر به عنوان بازاریابی مطرح شده است.
بیضایی خاطرنشان کرد: با توجه به تکذیبیههایی که توسط افراد مسئول، در راستای عدم اجرای طرح ۲۵ متری صورت گرفته علاوه بر بازاریابی، افراد پشت پرده به دنبال برندسازی نیز هستند.
منبع: تجارت نیوز