bato-adv

(تصاویر) دوکاتی با قوی‌ترین موتور تک‌سیلندر جهان به میدان آمد

(تصاویر) دوکاتی با قوی‌ترین موتور تک‌سیلندر جهان به میدان آمد
دوکاتی همچنان به نوآوری و بهبود عملکرد موتورسیکلت‌ها ادامه می‌دهد و در عین حال متعهد به ارائه موتورسیکلت‌های متناسب با تقاضا‌های در حال تغییر بازار است.
تاریخ انتشار: ۱۵:۰۹ - ۰۷ آبان ۱۴۰۲

شرکت موتورسیکلت‌سازی ایتالیایی «دوکاتی» (Ducati) از قدرتمندترین موتور تک سیلندر جهان که ترکیب مناسبی از قدرت، عملکرد، فناوری و کارایی را ارائه می‌دهد، رونمایی کرد.

به گزارش ایسنا، یک موتورساز مشهور که معمولاً به معرفی مدل‌های دور بالا معروف و اغلب در عرضه سیلندر‌های دوبل متبحر است، اکنون با رونمایی از یک موتور تک سیلندر، گامی جسورانه برداشته است.

دوکاتی نامی مترادف با مهندسی ایتالیایی و موتورسیکلت‌های با کارایی بالا، با عرضه موتور جدید خود موسوم به سویرکوادرو مونو (Superquadro Mono) از احیای یک سنت خبر داده و وعده داد که موتورسیکلت‌های تک سیلندر را با ترکیبی از قدرت، کارایی و فناوری باز تعریف کند.

دوکاتی دارای میراث غنی است که تاسیس آن به سال ۱۹۲۶ در بولونیای ایتالیا بازمی‌گردد و همواره در خط مقدم نوآوری در موتورسیکلت بوده و مرز‌های نوآوری و فناوری را با موتور‌های V-twin نمادین خود جابجا کرده است.

با این حال، با تغییر زمانه و افزایش تقاضا برای موتورسیکلت‌های همه‌کاره‌تر، کم‌مصرف‌تر و مقرون به صرفه‌تر، دوکاتی نیز با احیای پیکربندی موتور تک سیلندر سعی در پاسخ به این نیاز جهانی دارد.

یک نیروگاه تک سیلندر

موتور سوپرکوادرو مونو یک موتور جاده‌ای تک سیلندر با ظرفیت ۶۵۹ سی‌سی است که دارای ۷۶.۴ اسب بخار قدرت است. این رقم با اضافه شدن یک اگزوز مسابقه‌ای به ۸۳.۳ اسب نیز بخار می‌رسد. این سطحی از قدرت است که قبلاً در موتور‌های جاده‌ای تک سیلندر مشاهده نشده است.

(عکس) دوکاتی با قوی‌ترین موتور تک‌سیلندر جهان به میدان آمد

سوپرکوادرو مونو اصل و نسب خود را از موتور دو سیلندر Panigale ۱۲۹۹ می‌گیرد و چندین جزء کلیدی از جمله پیستون ۱۱۶ میلی‌متری، محفظه احتراق، ورودی تیتانیوم، سوپاپ‌های اگزوز فولادی و سیستم دسمودرومیک (Desmodromic) را به ارث برده است.

نام سوپرکوادرو نشان دهنده نسبت چرخش شدید پیستون است که سرعت چرخش بالایی را برای موتور‌های مسابقه‌ای امکان‌پذیر می‌کند؛ بنابراین این موتورسیکلت با حداکثر سرعت چرخش ۱۰۲۵۰ دور در دقیقه، موتورسیکلتی است که برای تجربه‌ی هیجان ساخته شده است.

به گفته دوکاتی، این موتور با وجود کارایی و عملکرد فوق العاده، فاصله تعمیر و نگهداری و سرویس آن به میزان قابل توجهی کم است و بررسی و تنظیم سوپاپ آن در صورت نیاز، تنها در هر ۳۰ هزار کیلومتر مورد نیاز است که آن را به یک انتخاب کاربردی و کاربرپسند برای علاقه‌مندان تبدیل می‌کند. همچنین فاصله تعویض روغن آن در هر ۱۵ هزار کیلومتر است که فوق العاده به نظر می‌رسد.

این موتور از اجزای آلومینیومی و منیزیمی استفاده می‌کند تا بهترین عملکرد و سبکی را داشته باشد.

بر اساس گزارش‌های منتشر شده، دوکاتی ادعا می‌کند که این موتور حتی در سرعت‌های بالا نیز به لطف دو میل متوازن و وجود پمپ‌های مایع خنک کننده و روغن عملکرد خوبی دارد. همچنین گنجاندن پوشش سطحی کربن شبیه به الماس (DLC) روی پیستون، به دوام و عملکرد آن می‌افزاید.

(عکس) دوکاتی با قوی‌ترین موتور تک‌سیلندر جهان به میدان آمد

ضمن این که بدنه و دریچه گاز بیضی‌شکل آن متصل به یک سیستم سواری با سیم که سه حالت مختلف قدرت را ارائه می‌دهد، تحویل سوخت را کنترل می‌کند و چه به دنبال عملکردی هیجان‌انگیز باشید یا به دنبال یک سواری نرم‌تر و کم‌مصرف‌تر، حالت‌های قدرت مناسب را در اختیار قرار می‌دهد.

مسیر پیش رو

بازگشت دوکاتی به موتور‌های تک سیلندر، سه دهه پس از معرفی موتور «سوپرمونو ۵۵۰»، نگاهی اجمالی به برنامه‌های این شرکت در آینده به ما می‌دهد.

دوکاتی همچنان به نوآوری و بهبود عملکرد موتورسیکلت‌ها ادامه می‌دهد و در عین حال متعهد به ارائه موتورسیکلت‌های متناسب با تقاضا‌های در حال تغییر بازار است.

قیمت خودرو داخلی و خارجی را در صفحه قیمت خودرو فرارو مشاهده کنید.

bato-adv
مجله خواندنی ها
bato-adv
bato-adv
bato-adv
پرطرفدارترین عناوین