بسیاری از مردم گذشتهای تاریک دارند، گذشتهای که آرزو میکنند آشکار نشود، اما دیر یا زود باید این فشار را از روی سینهتان بردارید و پاک شوید. این همان کاری است که استیو جابز در مورد این واقعیت انجام داد که چگونه بهترین دوست خود را فریب داد تا برای چندین روز، تمام شب کار کند و سپس او را اخراج کرد!
دوستی که در مورد او صحبت میکنیم، استیو وزنیاک است، او و جابز در آتاری کار میکردند، یکی از اولین کنسولهای بازی ویدیویی که بازار بازیهای ویدیویی را متحول کرد. صاحب آتاری در آن زمان بنیانگذار واقعی آن به نام نولان بوشنل بود. اولین بازی که منتشر شد "پنگ" بود، یک بازی کلاسیک که بسیاری از مردم آن را به یاد دارند. بوشنل به دلیل موفقیت بالایش، به فکر ساخت دنبالهای بود که فقط تک نفره باشد و در سال ۱۹۷۵ آن را «برکآوت» نامید.
به گزارش خبرآنلاین، برای این پروژه، بوشنل به این فکر میکرد که استیو جابز را به عنوان مسئول و مراقبت از پروژه محول کند. جابز (در آن زمان) یک تکنسین سطح پایین آتاری با پتانسیل عظیم در نظر گرفته میشد. از آنجایی که انتظار میرفت این بازی بسیار بهتر از نسخه قبلی خود باشد، جابز استیو وزنیاک را که در بازار به عنوان مهندس بهتری شناخته میشد، به خدمت گرفت. جابز و وزنیاک برای مدتی در آن مقطع با هم دوست بودند. هر دوی آنها روی اپل ۱ کار میکردند که پس از آن تبدیل به نمادینترین رایانه در سراسر جهان برای چهار سال طولانی شد، بنابراین زمان زیادی را با هم سپری کردند.
روشی که آتاری کار میکرد، ارائه یک جایزه پولی برای هر تراشه کمتر از پنجاه بود که هنگام ساخت یک بازی استفاده میشد. وزنیاک وقتی جابز از او درخواست کرد که در این پروژه بزرگ کمک کند، به وجد آمد. این زمانی بود که جابز شروع به دروغ گفتن به وزنیاک کرد تا از او برای تخصص خود استفاده کند. او به وزنیاک گفت که مهلت چهار روزه است و باید تا حد امکان از تراشههای کمتری استفاده کند. حقیقت این است که به جابز برای این پروژه یک ماه تمام وقت داده شد نه چهار روز!
جابز هرگز در مورد پاداش استفاده از چیپس کمتر به وزنیاک نگفت و مهلت چهار روزه توسط جابز به خودی خود تحمیل شد، زیرا او باید برای کمک به برداشت سیب به مزرعه کمون خود برمی گشت. ذکر این نکته ضروری است (برای کسانی که آگاه نیستند) که استیو جابز از یک پیشینه بسیار ضعیف آمده است.
وزنیاک در آن زمان برای هیولت پاکارد نیز کار میکرد، بنابراین او باید کار اصلی خود را میکرد و این پروژه را سر و سامان میداد؛ بنابراین او در روز به محل کارش میرفت و بیشتر شب را روی «برکآوت» کار میکرد. تنها کاری که استیو انجام داد این بود که تراشههای مورد نیاز را پیاده سازی کرد و مطمئن شد که کمتر از پنجاه تراشه وجود دارد. تلاشهای بینظیر آنها به ثمر نشست، زیرا آنها بازی را در چهار روز به پایان رساندند و فقط از چهل و پنج تراشه استفاده کردند.
هنگامی که روز پرداخت فرا رسید، استیو جابز فقط نیمی از حقوق را به وزنیاک داد، او بقیه حقوق و همچنین پاداش را برای خود نگه داشت!