تولیدکنندگان بزرگ ماته، امیدوارند که علاقه مسی به این نوشیدنی، فروش آنها را هم بیشتر کند و او را بزرگترین سفیر ماته در دنیا میدانند و حالا که او در آمریکا بازی میکند، فرصتی طلایی ایجاد شده تا ماته در آمریکا هم به شهرت بیشتری برسد.
تصور اینکه کسی جایگاه چای را در دنیا متزلزل کند، کمی سخت است، اما وقتی پای لیونل مسی، ستاره آرژانتینی دنیای فوتبال در میان باشد، چه بسا بعضی اتفاقها دستکم قابل تصور هستند.
اینجا، البته بحث نه بر سر توپ و میدان فوتبال که درباره یک نوشیدنی تلخ و سرشار از کافئین و بسیار محبوب در آمریکای لاتین است که دنیا این روزها چیزهای بیشتری از آن میشنود. این نوشیدنی که ماته نام دارد، درواقع یک نوشیدنی گرم مثل چای است. گیاه ماته که بومی آمریکای جنوبی است در کشورهایی مثل آرژانتین، اوروگوئه، پاراگوئه و برزیل محبوبیت زیادی دارد و در سوریه و لبنان هم مصرف میشود. گفته میشود که سوریه، بزرگترین واردکننده این گیاه است. مردم در این کشورها، برگ سبز و خشک شده این گیاه را در لیوانهایی گرد از جنس چوب و فلز و حتی شیشه (قبلا بهصورت سنتی، این گیاه در پوست کدو ریخته میشده است) میریزند و با اضافه کردن آب داغ (دما معمولا حدود ۷۵ درجه سانتیگراد است) نوشیدنی را حاضر و با یک نی مخصوص که بومبیلا نام دارد، آن را مینوشند. برخلاف چای که تفالهها بعد از یکبار مصرف دور ریخته میشوند، تفالههای ماته تا حدود ۱۰ بار قابل مصرف هستند و طعم آن، تازه از دفعه سوم به بعد، به اوج خود میرسد. بهصورت سنتی لیوان این نوشیدنی دست بهدست میشود و وقتی نوشیدن یک نفر تمام شد، نفر بعد با ریختن آب داغ آن را برای خودش آماده میکند. برخی به این نوشیدنی لیمو و نعناع اضافه میکنند و برخی دیگر آن را با شکر، عسل و پودر قهوه میخورند.
این نوشیدنی، سالها در آمریکای جنوبی محبوب بود، ولی در خارج از آن، کسی چیزی از آن نمیدانست، اما در دهههای اخیر، مردم در خارج از منطقه، بهخصوص در اروپا، با این نوشیدنی آشنا و به آن علاقهمند شدهاند. یک دلیل عمده شهرت جهانی ماته، حضور پرتعداد فوتبالیستهای اهل آرژانتین و اروگوئه در تیمهای اروپایی در دهههای اخیر است. ماته، بین آنها محبوب است و وقتی هم خارجیها آن را دیدهاند، به آن علاقهمند شدهاند. علاقه فوتبالیستهای آمریکای لاتین به ماته چنان است که وقتی تیم ملی آرژانتین برای جامجهانی ۲۰۲۲ به قطر سفر کرد، ۲۴۰ کیلوگرم ماته با خودشان به این کشور بردند.
یکی از افرادی که بیشترین علاقه را به این نوشیدنی دارد، لیونل مسی است. جالب اینجاست که او، به جای ماتههای پرورش یافته در کشورش آرژانتین به ماتههای کشت شده در اروگوئه علاقه دارد. تولیدکنندگان بزرگ ماته، امیدوارند که علاقه مسی به این نوشیدنی، فروش آنها را هم بیشتر کند و او را بزرگترین سفیر ماته در دنیا میدانند و حالا که او در آمریکا بازی میکند، فرصتی طلایی ایجاد شده تا ماته در آمریکا هم به شهرت بیشتری برسد.
ماته البته هواداران سرشناس زیادی دارد و علاوه بر ورزشکاران، هنرمندان و سیاستمداران زیادی هم اهل آن هستند. از معروفترین چهرههای سیاسی که ماته میخورند میتوان به پاپ فرانسیس و باراک اوباما، رئیسجمهور سابق آمریکا اشاره کرد. فوتبالیستهایی مثل نیمار و کریستیانو رونالدو هم از مصرفکنندگان همیشگی آن هستند.
محبوبیت ماته بین افرادی که بهدنبال سبک زندگی سالمتر هستند هم در حال رشد است؛ چون این نوشیدنی، از چای سیاه و سبز، آنتیاکسیدان بیشتری دارد و سرشاز از ویتامینهای خانواده ب است. علاوه بر آن ۱۵ ماده معدنی و آمینو اسید در این نوشیدنی وجود دارد.
در آمریکای لاتین، این نوشیدنی بخشی از زندگی مردم است و آنها بهصورت روزانه آن را مصرف میکنند. جالب اینکه برخلاف قهوه و چای، این نوشیدنی در کافه فروخته نمیشود و کاملا خانگی است. خود آرژانتینیها میگویند که هنگام گرفتن تصمیمهای بزرگ، همیشه باید ماته در دسترسشان باشد و بین افرادی که در حال بحث و جدل و گرفتن تصمیم هستند، دست بهدست شود.
منبع: روزنامه همشهری