مطالعات سیاهه انتشار نشان میدهد که حدود ۲۴ درصد از آلودگی هوای پایتخت ناشی از ناوگان حمل و نقل عمومی اعم از اتوبوس، مینیبوس و تاکسیهای فرسوده است.
معاون محیط زیست انسانی اداره کل محیط زیست استان تهران تاکید کرد: از سال ۹۷ تا کنون در نیروگاهها و صنایع استان تهران مازوتسوزی نداشتیم وامیدواریم در سال جاری دستگاههای متولی تلاش خود را برای تامین سوخت گاز طبیعی نیروگاهها و صنایع انجام دهند.
به گزارش ایسنا، زهره عبادتی افزود: خوشبختانه ازسال ۹۸-۹۷ در صنایع و نیروگاههای موثر بر آلودگی هوای استان تهران، مازوتسوزی نداشتهایم. امیدوارم امسال هم این موضوع مد نظر شرکت ملی پخش فرآوردهای نفتی و هم شرکت گاز استان قرار بگیرد و تمام تلاش خود را برای تامین سوخت گاز طبیعی نیروگاهها و صنایع انجام دهند. هر چند که ما تاکید میکنیم نیروگاههایی که ناگزیر از مصرف سوخت دوم در فصل سرد استفاده کنند حتی اگر گازوئیل باشد، گازوئیل استاندارد در این اختیار آنها قرار داده شود.
وی درباره ضرورت استانداردسازی خروجی دودکش صنایع و نیروگاهها اظهارکرد: این موضوع در قانون هوای پاک پیشبینی شده است. بر این اساس در صورتی که واحدهای صنعتی نتوانند از سوخت استاندارد استفاده کنند، باید خروجی دودکشهای آنها استاندارد شود. اگر واحدهای صنعتی به سیستمهای فیلتراسیون بهروز مجهز شوند، متناسب با سوخت سنگین امکان ارایه خروجیهای استاندارد را دارند. مشکل اینجاست که این فرایند بسیار هزینهبر و زمانبر است و ما در اداره کل هواشناسی استان تهران تاکید میکنیم که از مصرف سوخت مازوت خودداری شود البته مخازن مازوت نیروگاههای پایتخت همچنان پلمپ است.
عبادتی درباره تاثیر استفاده از اتوبوس برقی بر کاهش آلودگی هوای تهران گفت: مطالعات سیاهه انتشار نشان میدهد که حدود ۲۴ درصد از آلودگی هوای پایتخت ناشی از ناوگان حمل و نقل عمومی اعم از اتوبوس، مینیبوس و تاکسیهای فرسوده است. در شهر تهران دو مشکل داریم؛ هم نیاز به نوسازی و هم توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی داریم. تعداد اتوبوس در حال تردد حدود ۲۵۰۰ دستگاه است که بخشی از آن فرسوده است، در حالی که با توجه تراکم جمعیتی تهران به بیش از ۱۰ هزار دستگاه اتوبوس نیاز است که تا حدودی توسعه حمل و نقل محقق شود.
وی اضافه کرد: به نظر میرسد شهرداری در حال حاضر در حال نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی است. از حدود ۴۸۰۰ دستگاه اتوبوس شهرداری تهران، بیش از ۲۰۰۰ دستگاه از رده خارج شده است و باید آنها را جایگزین کند. بهطور قطع هر چه قدرحمل و نقل عمومی افزایش یابد، هم سهم خودروهای فرسوده و هم سهم اتوبوسها در انتشار ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون کاهش میباید.
معاون محیط زیست انسانی اداره کل محیط زیست استان تهران درباره گشت و پایشهای محیط زیستی همزمان با افزایش آلودگی هوای تهران گفت: گشت و پایشهای زیستمحیطی وظیفه قانونی و مستمر ماست و در طول سال این کار را انجام میدهیم. امسال هم در این زمینه برنامهریزی ویژهای برای روزهای آلوده بهویژه آذرماه و فصل زمستان انجام دادهایم و گشت و پایشهای شبانه تشدید خواهد شد.
وی اضافه کرد: با توجه به اینکه در مواقع اضطرار مصوبات مختلفی برای دستگاههای مختلف در سطح استان داریم امسال از فرمانداریها خواستیم نظارت لازم را بر اجرای مصوبات کارگروه اضطرار آلودگی هوا داشته باشند. به این منظور برخی فرمانداریها جلسات هماهنگی را تشکیل داده و دستگاههایی که در این زمینه وظایفی دارند را دعوت کردهاند.
عبادتی درباره مقابله با پسماندسوزی به عنوان یکی از عوامل آلودگی هوای تهران هنگام سرما گفت: پسماندسوزی با شروع فصل سرما مقداری افزایش مییابد. بخشی از پسماندسوزها افراد سودجویی هستند که به دنبال کابل و ... هستند، برخی برای گرمایش این کار را انجام میدهند. پسماندسوزی در تهران قابل توجه است. خوشبختانه سال گذشته آمار کاهشی نسبت به سال قبل از آن داشتیم، یعنی در سال ۱۴۰۰حدود ۹۰۰ مورد پسماندسوزی شناسایی شد، اما این عدد در سال ۱۴۰۱ تقریبا به نصف کاهش پیدا کرد.
وی تاکید کرد: دستگاههای مختلفی در زمینه برخورد با پسماندسوزی وظیفه مستقیم دارند. قانونگذار در قانون مدیریت پسماند بهصراحت وظیفه مدیریت پسماند را در شهرها و روستاها به عهده شهرداریها و دهیاریها و خارج از آن بر عهده بخشداریها گذاشته است.
عبادتی در پایان اظهارکرد: در اواخر شهریورماه در کارگروه هوا به فرمانداران استان تاکید کردیم که حتما از یستگاههای متولی بخواهند تا نظارت لازم را در زمینه جلوگیری از پسماندسوزی انجام دهند. امیدواریم امسال شرایط بهتری داشته باشیم. اداره کل محیط زیست وقتی آلودگی ناشی از پسماند را مشاهده میکند یا با به آتشنشانی اطلاع میدهد یا خود با امکانات محدود خود آن را اطفا میکند، ولی ریشهکنی این موضوع نیاز به همکاری بین بخشی دارد.