جیمز فارلی، مدیر فورد میگوید روش ساخت تسلا مدل Y هدیهای بزرگ به فورد است. آقای فارلی در نشستی با سرمایهگذاران کارخانه گفت که فورد در حال عبور از دورهای سخت در بازار ماشینهای الکتریکی است.
فورد در سه ماهه سوم سال ۲۰۲۳ به ازای فروش هر ماشین الکتریکی ۳۶ هزار دلار ضرر کرد.
به گزارش بی بی سی، این هفته در جهان خودرو: نظر مدیر فورد درباره شیوه تولید محصولات تسلا، باتریهای مدل جدید پلاستار که با سرعت زیادی شارژ میشود و تصویب استاندارد جدید آلودگی در اتحادیه اروپا.
جیمز فارلی، مدیر فورد میگوید روش ساخت تسلا مدل Y هدیهای بزرگ به فورد است. آقای فارلی در نشستی با سرمایهگذاران کارخانه گفت که فورد در حال عبور از دورهای سخت در بازار ماشینهای الکتریکی است.
فورد در سه ماهه سوم سال جاری میلادی به ازای فروش هر ماشین الکتریکیاش، ۳۶ هزار دلار ضرر کرد. این ضرر یک میلیارد و ۳۰۰ هزار دلاری باعث شده تا فورد در سرمایهگذاریاش در ماشینهای الکتریکی تجدید نظر کند.
فورد میخواهد این ضرر را با نسل جدیدی از مدلهای الکتریکی که قرار است از سال ۲۰۲۵ به بازار بیاید جبران کند. یک وانت و یک شاسیبلند هفتنفره از جمله این محصولات الکتریکی جدید است.
فارلی به سهامداران فورد گفت: «تسلا با تمرکز کامل و دقیق بر کاهش هزینهها در تولید انبوه مدل Y هدیهای بزرگ به ما داد. آنها با این کار استاندارد جدیدی معرفی کردند.» آقای فارلی میگوید موفقیت در ساخت ماشینهای الکتریکی تنها با ساخت یک ماشین عالی به دست نمیآید و فورد باید بتواند در هزینه ساخت با کارخانههای دیگر رقابت کند. فورد برای این کار قصد دارد از روشهایی که تسلا برای تولید مدل Y ابداع کرده استفاده کند. یکی از این روشها ساخت بخش زیر ماشین با استفاده از پرسهای خیلی بزرگ است.
مدیر فورد پیش از این گفته بود که این کارخانه برای دیدن روشهایی که تسلا با آن هزینهها را کاهش میدهد، یک مدل Y را بررسی کردهاند و مثلا فهمیدهاند که مدل Y نسبت به فورد ماخ ئی ۱۶۰۰ متر کمتر سیم مصرف میکند و ۳۲ کیلوگرم سبکتر است. آقای فارلی میگوید فورد همچنین قصد دارد نیمی از قطعات ماشینهای الکتریکیاش را در داخل کارخانه تولید کند و میگوید از این طریق هزینه ساخت تا حد زیادی کاهش خواهد یافت.
بازار ماشینهای الکتریکی در حال رشد است، اما این رشد به اندازهای که سرمایهگذاران پیشبینی میکردند نیست. تحلیلگران میگویند قیمت بالای ماشینهای الکتریکی و تورم باعث تردید مردم برای خرید شده است. در ماههای گذشته شدت گرفتن رقابت بین خودروسازان باعث شده تا آنها مجبور شوند ماشینهایشان را با تخفیف زیاد بفروشند و این هم باعث کاهش سود آنها شده است.
هفته گذشته جنرالموتورز و هوندا اعلام کردند که برنامه مشترکی که برای ساخت ماشینهای الکتریکی ارزان داشتند را کنار گذاشتهاند. جنرالموتورز همچنین اعلام کرد که برنامهاش برای ساخت ۴۰۰ هزار دستگاه ماشین الکتریکی تا اواسط سال ۲۰۲۴ عملی نیست.
تسلا مدل Y را با نوآوریهای زیادی تولید میکند. به کارگیری این روشهای جدید برای کارخانه آسان نبود. هنگامی که تسلا در حال ساخت مدل Y بود، ایلان ماسک مدیر این شرکت بارها از روند کار شکایت کرد و تولید انبوه مدل Y را به جهنم تشبیه کرد.
فارلی در حرفهایی مشابه هفته گذشته به سهامداران فورد گفت تقلید از روشهای تسلا کار سادهای نخواهد بود و مسیر کارخانه برای موفق شدن در بازار ماشینهای الکتریکی پر دستانداز است.
پلاستار خودروساز سوئدی-چینی اعلام کرده که در مدل جدیدش از باتریهایی استفاده میکند که بسیار سریعتر از باتریهای کنونی شارژ میشود. در این فنآوری که توسط یک شرکت اسراییلی به نام «استور دات» ساخته شده، باتری میتواند در پنج دقیقه به اندازه ۱۰۰ مایل (۱۶۰ کیلومتر) حرکت شارژ شود.
استور دات در ساخت این باتریها از فنآوریهای پیچیده و گران استفاده نکرده است و میگوید آزمایشها نشان داده که شارژ باتریها تنها در ده دقیقه از ده درصد به هشتاد درصد میرسد. پلاستار با سرمایهگذاری در این شرکت قصد دارد از باتریهای استور دات در مدل ۵ استفاده کند که قرار است در سال ۲۰۲۵ به بازار بیاید.
پلاستار هفته گذشته در مراسمی در شهر لسآنجلس برای اولین بار مدل ۵ را بدون استتار نمایش داد. این ماشین لوکسترین مدل پلاستار است و با محصولاتی مانند پورشه تایکان و تسلا مدل S رقابت خواهد کرد. ظاهر ماشین الهام گرفته از کانسپتی به نام پریسپت است که پلاستار سه سال پیش نمایش داد. یکی از ویژگیهای این ماشین نداشتن شیشه عقب است و راننده برای دیدن پشت ماشین از دوربین استفاده میکند.
پلاستار خودروهای لوکس الکتریکی تولید میکند. این شرکت با سرمایهگذاری مشترک ولوو و جیلی، خودروساز چینی تاسیس شده و محصولاتش را در ۲۷ بازار جهانی میفروشد. در حال حاضر پلاستار تنها یک مدل تولید میکند، اما قرار است سه مدل جدید به بازار عرضه کند.
پلاستار سال گذشته کمی بیش از ۵۱ هزار دستگاه ماشین فروخت. برنامه شرکت این بود که فروش امسال ۸۰ هزار دستگاه باشد. اما این شرکت هفته گذشته اعلام کرد که احتمالا فروش امسال بین ۶۰ تا ۷۰ هزار دستگاه خواهد بود.
پلاستار میگوید برخلاف رقیبانش که برای افزایش فروش به ارائه تخفیفهای زیاد رو آوردهاند، قصد ندارد با ارزانتر فروختن محصولاتش به اعتبار و لوکسبودن این مارک لطمه بزند. مدیر کارخانه میگوید ضرر ناشی از این تصمیم را با وام گرفتن از ولوو و جیلی جبران خواهد کرد.
پارلمان اروپا با سختتر شدن قوانین مبارزه با آلودگی ماشینها در اتحادیه اروپا مخالفت کرد. در استاندارد جدید «یورو ۷» میزان آلودگی مجاز برای موتورهای درونسوز نسبت به قوانین کنونی تغییری نخواهد کرد، اما برای اولین بار میکروپلاستیکهایی که از لاستیک و ترمز کردن ماشین تولید شده و هوا را آلوده میکند هم شامل استاندارد کاهش آلودگی شد.
تصمیم پارلمان اروپا شکستی برای نمایندگان طرفدار محیط زیست است که میخواستند میزان آلودگی مجاز موتورهای درونسوز کمتر شود. آنها میگویند آلودگی ماشینها باعث مرگ زودرس سالانه هفتاد هزار نفر در اتحادیه اروپا است و باید خودروسازان را مجبور کرد تا موتورهایی با آلودگی کمتر بسازند.
در سوی دیگر نمایندگان محافظهکار و لیبرال معتقد بودند با سختتر کردن قوانین، خودروسازان مجبور خواهند شد برای توسعه موتورهای درونسوز جدید هزینه زیادی صرف کنند و این باعث کم شدن سرمایهگذاری در فنآوری ماشینهای الکتریکی میشود که کمک بیشتری به کاهش آلودگی خواهد کرد.
با این حال در استاندارد یورو ۷ قوانین برای کامیونها و اتوبوسها سختتر شده است. همینطور قرار شده برای دوام باتری ماشینهای الکتریکی هم استانداردی تعیین شود.
استاندارد یورو ۷ برای اولین بار کاهش تولید میکروپلاستیک در ماشین را هم شامل شده است. این ذرات هنگام حرکت ماشین توسط سابیده شدن لاستیک به جاده و ترمز کردن تولید میشود. این ذرات حتی با الکتریکی شدن ماشینها هم تولید شده و خاک و آب را آلوده میکند. کمیسیون اروپایی میخواهد تولید این ذرات تا سال ۲۰۳۰ بیست و هفت درصد کاهش یابد.