توضیحات مدیر عامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران درباره شگرد جدید و عجیب برای اخذ معاینه فنی را میخوانیم.
مدیر عامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران با انتقاد از اقدام برخی از رانندگان برای استفاده از قطعات اجارهای برای اخذ معاینه فنی خودروهایشان، گفت: این کار به منزله دور زدن قانون نیست؛ بلکه بازی کردن با جان خود و سرنشینان و سایر شهروندان و همچنین خسارت مالی است.
به گزارش ایسنا، در مورد اقدام برخی از رانندگان برای قطعات اجارهای جهت اخذ معاینه فنی، گفت: یکی از قطعات و تجهیزاتی که روی خودرو در کاهش آلایندهها بسیار تاثیرگذار است کاتالیست است. وضعیت قرارگیری کاتالیست در خودرو به جهت نوع طراحی به گونهای است که علی رغم این که کاتالیستها دارای شماره سریالی هستند، اما امکان پایش این شماره سریال در زمان انجام آزمونها وجود ندارد.
وی با بیان اینکه ما حتی با شرکتهای بزرگ سازنده کاتالیست، صحبتها و مذاکراتی داشتیم و در این جلسات هم نتوانستیم به نتیجه قطعی برسیم تا راهکاری باشد که امکان رصد کردن کاتالیست در زمان معاینه فنی وجود داشته باشد، افزود: یکی از راهکارها میتواند این باشد که شماره سریال کاتالیست مثل شماره سریال شاسی در کارت خودرو و سند ماشین قید شود و خود این موجب میشود تخلفی در این حوزه صورت نگیرد.
مالکی با تأکید بر اینکه متأسفانه گاهی شاهدیم که کاتالیست اجارهای یا حتی یک گام فراتر لاستیک اجارهای و مواردی از این دست رخ میدهد، ادامه داد: اینکه لاستیک اجارهای بگیریم و معاینه فنی را دریافت کنیم و با لاستیک صاف و نامناسب وارد سفرهای برون شهری شویم و شاهد یک حادثه تلخ و ناگوار باشیم، اصلا خوب نیست؛ بنابراین بخشی هم باید دغدغه خود شهروندان باشد و به هیچ عنوان از چنین چیزهایی استفاده نکنند. این کار به منزله دور زدن قانون نیست؛ بلکه بازی کردن با جان خود و سرنشینان و سایر شهروندان و همچنین خسارت مالی است.
وی ادامه داد: بعضی از قطعات و تجهیزات خودرو به سلامت فرد و خانواده برمی گردد و امکان پایششان در مراکز معاینه فنی نیست و ممکن است شهروندی چند خودرو داشته باشد و لاستیک آنها را جا به جا کند و نیازی به لاستیک اجارهای نباشد؛ لذا بخشی از قطعات خودرو برای ما قابل کنترل نیست.
مالکی تاکید کرد: یکی دیگر از موضوعاتی که شاهدش هستیم کاتالیستهایی است که کیفیت خیلی مناسب و استانداردی ندارند، ولی در موتورسیکلتها استفاده میشوند به جهت این که قیمت این کاتالیستها نسبت به کاتالیست استاندارد پایینتر است و حتما باید به این بخش در زمان ساخت موتورسیکلت ارگانهایی که در این زمینه ذی صلاح هستند ورود کنند و این کاتالیستها مورد پایش قرار بگیرد.