bato-adv
bato-adv
بی‌علاقگی اسکار به فیلم‌های عامه‌پسند

«باربی» برای بردن اسکار بهترین فیلم شانسی دارد؟

«باربی» برای بردن اسکار بهترین فیلم شانسی دارد؟

برداشت نادرست شایعی وجود دارد که هر سال با نزدیک شدن به فصل اسکار تکرار می‌شود و آن این است که آکادمی اسکار علاقه‌ای به فیلم‌های عامه‌پسند ندارد.

تاریخ انتشار: ۱۸:۰۸ - ۰۴ آذر ۱۴۰۲

فیلم‌های پرفروش معمولا محبوب اسکار نیستند. با اینکه در بخش‌های فنی و کم‌اهمیت‌تر مراسم اسکار جایزه‌هایی نصیب فیلم‌های پرفروش می‌شود، اما معمولا جایزه بهترین فیلم از آن‌ها دریغ می‌شود. تایلر کوتس در «هالیوود ریپورتر» پیش‌بینی کرده که فیلم پرفروش امسال، «باربی»، چه سرنوشتی در اسکار خواهد داشت.

به گزارش همشهری آنلاین، برداشت نادرست شایعی وجود دارد که هر سال با نزدیک شدن به فصل اسکار تکرار می‌شود و آن این است که آکادمی اسکار علاقه‌ای به فیلم‌های عامه‌پسند ندارد.

دو دهه پس از آخرین بلاک باستر واقعی که برنده اسکار شد ــ «ارباب حلقه‌ها: بازگشت پادشاه» (۲۰۰۴) ــ فیلم‌های جدی‌تر و هنری‌تر برندگان برتر اسکار بوده‌اند. اما پس از اعتراض به نادیده گرفتن «شوالیه تاریکی» و «وال ئی» در سال ۲۰۰۹ و افزایش تعداد نامزد‌ها به ۱۰ فیلم، این عرصه فراخ‌تر شده و فیلم‌های پاپ‌کورنی مثل «آواتار» (و دنباله‌هایش)، «پلنگ سیاه»، «جوکر» و «تلماسه» نامزد جایزه بهترین فیلم شدند؛ همان‌طور که فیلم زندگی‌نامه‌ای «بوهمین راپسودی» نامزد بهترین فیلم شد و بیش از ۹۰۰ میلیون دلار در سراسر جهان فروخت. این فیلم‌ها برنده اسکار بهترین فیلم نشدند، اما در چندین شاخه دیگر از آن‌ها قدردانی شد.

شانس «باربی» برای بردن اسکار بهترین فیلم چقدر است؟ / بی‌علاقگی اسکار به فیلم‌های عامه‌پسند

حالا سوال اینجاست که آیا فیلم خوش‌ساخت و پرفروش این اواخر برای رأی‌دهندگان خشک و کهنه‌پرست اسکار دردسرساز خواهد بود؟ «باربی»، گزینه‌ای عامه‌پسند که از همه انتظارات فراتر رفت تا موفقیت انتقادی و تجاری را توأمان به دست آورد، فقط یک مانع دیگر پیش رو دارد که بر آن فائق آید: درخشش در اسکار.

در شاخه‌های خاصی، «باربی» مدعی اصلی است، مخصوصا در شاخه بهترین آهنگ ارژینال. «آلبوم باربی» ۱۱ نامزدی در جوایز گِرمی شامل بهترین آلبوم و بهترین آهنگ سال برای بیلی آیلیش با عنوان «من واسه چی ساخته شدم؟» و بهترین آهنگ سال برای دوآ لیپا با عنوان «رقصاندن شب» به دست آورد. در حالی که آکادمی اجازه می‌دهد سه آهنگ از یک فیلم مورد بررسی قرار بگیرد، «باربی» مثل همه فیلم‌ها به دو آهنگ در شاخه بهترین آهنگ ارژینال محدود می‌شود.

همچنین باربی ممکن است در شاخه‌های فنی، مخصوصا برای طراحی تولید از نظر بصری خیره‌کننده باربی‌لند، لباس عروسک‌های بی‌عیب‌ونقص و آرایش مو و گریم پر از جزئیاتش جوایز را درو کند. (مارگو رابی به عنوان شخصیت اصلی فیلم کلاه‌گیس‌های فراوانی به سر می‌گذاشت که هر یک رنگ‌سایه طلایی خاص خود را برای تطبیق با رنگ لباس‌های بی‌شمارش داشت.)

رودریگو پریئتو، فیلمبرداری که سه بار نامزد اسکار شده، سنگینی و وقاری را به سبک بصری فیلم اضافه کرد و با توجه به اینکه پریئتو فیلمبرداری فیلم «قاتلان ماه کامل» مارتین اسکورسیزی را هم بر عهده داشته، «باربی» یکی از دو رقیبی است که می‌تواند نامزدی چهارم (و شاید پنجم) در شاخه بهترین فیلمبرداری را برای او به ارمغان آورد.

بی‌شک گرتا گرویک با آوردن دیدگاه خودش به «باربی» سزاوار همه هیجان و سروصدایی است که فیلم راه انداخت. او با ساخت «باربی» فقط یک محصول تجاری بزرگ برای بخش فیلم در حال توسعه شرکت مَتِل (شرکت تولیدکننده عروسک باربی) خلق نکرد، بلکه شرکت پشت این عروسک نمادین را به سخره گرفت و همه این‌ها را در حالی انجام داده که پیامی فمینیستی‌اش را به شکل شورشی و سرگرم‌کننده‌ای در پلاستیکی صورتی بسته‌بندی کرده است. گرویگ تاکنون سه بار نامزده اسکار شده و شاید این بار «باربی» او را به وصال مجسمه طلایی اسکار برساند.

همچنین رایان گاسلینگ در بخش بهترین بازیگر نقش مکمل مرد و مارگو رابی هم در بخش بهترین بازیگر نقش اول زن رقابت می‌کنند و برای دریافت این جایزه امید زیادی دارند.

باید دید «باربی» می‌تواند موفقیت تجاری یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلاری‌اش را با موفقیت در اسکار تکمیل کند یا نه.

bato-adv
bato-adv
bato-adv