علمالهدی گفت: علیرغم رویاپردازیهای آمریکا در مورد خاورمیانه، قهرمانی مردم ایران در مقابله با استکبار و پیروزی انقلاب اسلامی باعث شد کشوری که عملا ملک مطلق ایالات متحده شده بود، تبدیل به سنگی بر سر راه تمام خواستههای آمریکا شود. برای یک زن، هیچ منکری بالاتر از بیحجابی و بیعفتی نیست. با این حال، خانمی ممکن است حتی در وقت اذان، چادر بر سر بگذارد و نماز بخواند، اما در سایر اوقات شبانهروز، خود را از دید نامحرم حفظ نکند. سؤال هم پیش میآید که این فرد نماز هم میخواند، اما پس چرا هنوز عامل به این معصیت بزرگ است؟ عزیزان من، پاسخ این است که فرد هنوز گرفتار گناه است.
امام جمعه مشهد گفت: خوشبختانه امروز جریان مقاومت اکثریت منطقه را فراگرفته است و شاهد حملات مقاومت به اسرائیل در جریان جنگ غزه هستیم.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی امام جمعه مشهد؛ آیتالله سید احمد علمالهدی ظهر امروز ۱۷ آذر در خطبههای عبادی-سیاسی نماز جمعه مشهد در حرم مطهر رضوی (ع) با اشاره به حوادث ۱۶ آذر سال ۳۲، اظهار کرد: ۴ ماه پس از کودتای ۲۸ مرداد، نیکسون معاون رئیسجمهور وقت آمریکا به ایران آمد و یکی از برنامهها، اعطای دکترای افتخاری به او بود و حکومت شاه سه جوان دانشجوی ایرانی را در جلوی پای نیکسون قربانی کرد.
وی با بیان اینکه حوادث آن روز سرآغاز جنبش دانشجویی ضداستکباری در این کشور بود، افزود: ۵ سال پیش از آن حادثه آمریکا غده سرطانی اسرائیل را در دل امت اسلام به وجود آورده بود و برای اینکه این ولد نامشروع به یک پشتیبانی قوی در منطقه دست یابد، کودتای ۲۸ مرداد را در ایران ایجاد کردند تا حکومت پهلوی بتواند به حمایت از اسرائیل بپردازد.
نماینده، ولی فقیه در خراسان رضوی با بیان اینکه آمریکا در جنگ ششروزه از تمام امکانات ایران برای کمکرسانی به اسرائیل استفاده کرد، گفت: آمریکا در هر نقطهای که تسلط یابد، از امکاناتش برای توسعه جهانخواری خود استفاده میکند، یعنی دقیقا همان کاری که از سال ۳۲ تا ۵۷ در ایران انجام داد و تمام امکانات این مملکت را برای تقویت اسرائیل به کار گرفت.
علمالهدی ادامه داد: علیرغم رویاپردازیهای آمریکا در مورد خاورمیانه، قهرمانی مردم ایران در مقابله با استکبار و پیروزی انقلاب اسلامی باعث شد کشوری که عملا ملک مطلق ایالات متحده شده بود، تبدیل به سنگی بر سر راه تمام خواستههای آمریکا شود.
وی اضافه کرد: لذا آمریکا به یک فکر شیطانی دیگر افتاد و خواست نقشه منطقه را عوض کند و خاورمیانه جدید را به وجود آورد؛ لذا به اسرائیل دستور داد به جنوب لبنان حمله و حزبالله را نابود کند تا مرزهای خاورمیانه تغییر یابد. روزی که حمله اسرائیل به جنوب لبنان آغاز شد، رایس وزیر وقت امور خارجه آمریکا اعلام کرد ما درصدد تاسیس خاورمیانه جدید هستیم و این جنگ هم درد زایمان تولد خاورمیانه جدید است.
امام جمعه مشهد با بیان اینکه در نتیجه شکست اسرائیل در جنگ ۳۳ روزه، جریان مقاومت در منطقه ایجاد شد، افزود: یعنی نه تنها آمریکا نتوانست خاورمیانه جدید را تاسیس کند، بلکه جریان قدرتمند مقاومت هم در برابرش ایجاد شد؛ لذا آمریکا داعش و جبههالنصره را در سوریه به وجود آورد تا با تشکیل دولت شام و عراق، یک غده سرطانی دیگر نیز در منطقه ایجاد شود. اما خوشبختانه با قهرمانی مردم و سلحشوری شهید سلیمانی، مزدوران آمریکایی در سوریه منهدم شدند.
علمالهدی با بیان اینکه همچنین آمریکا در پی تبدیل عراق به پایگاه خود در منطقه بود، عنوان کرد:، اما نتیجه این شد که نهتنها عراق از شر صدام نجات پیدا کرد، بلکه شهامت مردم این کشور عراق را در کنار ایران قرار داد و از دل این حرکت حشدالشعبی به وجود آمد که امروز به سمت پایگاههای آمریکا موشک پرتاب میکند.
وی بیان کرد: همچنین آن دوگانگی عرب و عجم و دوگانه شیعه و سنی که توسط انگلیس در خاورمیانه ایجاد شده بود، به دوگانه مقاومت و تسلیم تبدیل شد. خوشبختانه امروز جریان مقاومت اکثریت منطقه را فراگرفته است و شاهد حملات مقاومت به اسرائیل در جریان جنگ غزه هستیم.
امام جمعه مشهد تاکید کرد: امروز در نتیجه طوفانالاقصی تمام دنیا فهمیدند آمریکا کودککش و شیطان است و در بیش از ۶۰ کشور مردم به خیابانها آمدند و فریاد مرگ بر اسرائیل و مرگ بر آمریکا سردادند. پس از ۴۲ سال دنیا به حرف امام (ره) پی برد که فرموده بود آمریکا شیطان بزرگ است.
سید احمد علمالهدی در خطبه عبادی نماز جمعه این هفته نیز ارتباط انسان با خدا را مهمترین مفهوم موجود در زندگی او دانست و با اشاره به آیه ۴۵ سوره مبارکه عنکبوت اظهار کرد: خداوند عالم در قرآن کریم میفرماید «وَلَذِکْرُ اللَّهِ أَکْبَرُ» یعنی یاد خدا از همهچیز در امور عبادی بزرگتر است. البته ذکر خدا این نیست که شما تسبیح به دست بگیرید و بگویید «سُبحانَ اللهِ َو الحَمدُ لِلهِ وَ لا اِلهَ اِلا اللهُ وَ اللهُ اَکبَرُ» بلکه اصل ذکر این است که خدا در بزرگترین تأثیر ممکن و قویترین ارتباط موجود با بندهاش قرار بگیرد.
وی افزود: راغب اصفهانی در کتاب گرانقدر مفردات در معنای لغات و واژههای قرآنی میگوید «تارةً یُقال وَ یُرادُ به هِیئَةٌ لِنَفسه بها یُمکِنُ للانسان أن یَحفَظَ ما یَقتَنیهِ مِنَ المعرفه» یعنی ذکر در معنای حقیقی، توصیفی از یک امر نفسانی است و اینطور نیست که تعریف به رفتار باشد. مرحوم علامه طباطبایی هم در تفسیر شریف المیزان، تصویر جالبتری از ذکر ارائه میدهد و میگوید یاد خدا آخرین مرحله سعادتی است که برای انسان در نظر گرفته شده و بنابراین، ذکر همان تذکر قلبی و استحضار در مقام عبودیت است که افزون بر وضعیت زبانی و قلبی، بهصورت یک شناخت در قلب انسان ظاهر میشود و از همه اعمال خیر بالاتر است.
امامجمعه مشهد خاطرنشان کرد: حقایق در کانون فکر شما منعکس میشود و براساس شناخت و برداشتی که شما از یک مسئله داشته باشید، آن فکر نیز در اندیشه شما شکل میگیرد. بر همین اساس، ذکر خدا نیز عبارت است از فکر، اندیشه و برداشتی که هرکدام از ما از خدا داریم، اما از آنجا که خدا فکر کردنی نیست و ارتباط با خدا در قالب احساسی در باطن و فطرت تعریف میشود، انسان موحد همانقدر که وابستگی در عمیقترین بخش از وجودش احساس کند، وابسته به ذکر خدا خواهد بود.
وی با اشاره به خطبه ۱۷۹ نهجالبلاغه ادامه داد: در روایت آمده [فردی]آمد نزد وجود اقدس امیرمؤمنان (ع) و پرسید «هل رأیتَ ربّکَ یا أمیر المؤمنین» یعنیای امیرمؤمنان، آیا خدایت را میبینی؟ حضرت پاسخ داد «أفَأعبدُ ما لا أرى» یعنی پس چگونه بپرستم چیزی را که نمیبینم؟ مرد دوباره سؤال کرد «کیف تراه» یعنی چگونه خدا را میبینی و امیرمؤمنان (ع) فرمود «لَا تُدْرِکُهُ الْعُیُونُ بِمُشَاهَدَةِ الْعِیَانِ وَ لَکِنْ تُدْرِکُهُ الْقُلُوبُ بِحَقَائِقِ الْإِیمَانِ» یعنی خدا وجودی است که چشمها به نشانههای ظاهری او را نمیبینند، اما قلبها به حقیقت ایمان او را درک میکنند.
آیتالله علمالهدی با بیان اینکه اطاعت و فرمانبرداری خدا دو وجهه متفاوت دارد، تصریح کرد: برادران و خواهران، اطاعت و فرمانبرداری خدا دو وجه دارد. وجوه آن را هم خدا در قرآن کریم اینطور میفرماید «اتْلُ مَا أُوحِیَ إِلَیْکَ مِنَ الْکِتَابِ وَأَقِمِ الصَّلَاةَ إِنَّ الصَّلَاةَ تَنْهَىٰ عَنِ الْفَحْشَاءِ وَالْمُنْکَرِ وَلَذِکْرُ اللَّهِ أَکْبَرُ وَاللَّهُ یَعْلَمُ مَا تَصْنَعُونَ» و بر این اساس، اطاعت دو بخش دارد؛ بخش نرمافزاری طاعت خدا این است که انسان به مقامی برسد که با خود بگوید پسندم آنچه را جانان پسندد. این بخش نرمافزاری طاعت است که خوشایندها و بدایندهای انسان با امور محبوب و منفور خدا تنظیم شود. بخش سختافزاری طاعت نیز مربوط به زمانی است که انسان وارد مرحله ترک بدایندهای خدا و عمل به خوشایندهای خدا میشود. بخش متعالی طاعت نیز همین است، اما تا زمانی که نرمافزار آن در انسان به وجود نیاید، بنده نمیتواند وارد این مرحله شود.
وی تأکید کرد: انسان موحد و مؤمن در هر عمل از زندگی خود به این فکر میکند که آیا خدا این کار مرا میپسندد یا نه. این آیه نیز همین را میگوید و تأکید میکند تصویری که از خدا در ذهن انسان شکل میگیرد، حتی مؤثرتر از نماز انسان را در برابر فحشا و منکر حفظ میکند. اینجاست که میگوییم ممکن است کسی نمازخوان باشد، اما دهها فساد و عمل گناه را هم انجام دهد. دلیل اصلی وقوع این پدیده آن است که فرد فقط خود را مکلف به نماز میداند، اما محصول نماز بهعنوان نرمافزار تولید ایمان در وجود او شکل نگرفته است.
نماینده، ولی فقیه در استان خراسان رضوی گفت: بهطور مثال، برای یک زن، هیچ منکری بالاتر از بیحجابی و بیعفتی نیست. با این حال، خانمی ممکن است حتی در وقت اذان، چادر بر سر بگذارد و نماز بخواند، اما در سایر اوقات شبانهروز، خود را از دید نامحرم حفظ نکند. سؤال هم پیش میآید که این فرد نماز هم میخواند، اما پس چرا هنوز عامل به این معصیت بزرگ است؟ عزیزان من، پاسخ این است که فرد هنوز گرفتار گناه است، زیرا هنوز تصویر مستمر از خدا در ذهن او شکل نگرفته و نماز او ختم به تولید نرمافزار طاعت خدا در وجودش نشده است.
ایشان بیان کرد: وجود اقدس امام باقر (ع) در روایت میفرماید «ذِکْرُ اللّه ِ لاِهْلِ الصَّلاةِ اَکْبَرُ مِنْ ذِکْرِهِمْ ایّاهُ؛ اَلا تَرى اَنَّهُ یَقولُ اُذْکُرونى اَذْکُرْکُمْ» یعنی یک معنای دیگر از ذکر، یاد خدا از نمازگزاران و بندگانش است. امام باقر (ع) میفرماید یاد خدا از نمازگزاران، بالاتر از یاد آنان از خداوند است، زیرا خداوند میفرماید مرا یاد کنید تا شما را یاد کنم و این قرائت و تفسیر از آیه نیز در هر حال، ناظر بر ضرورت تحقق نرمافزار طاعت و عبودیت خاص و مطلق در اندیشه و عمل انسان است. برادر جوان، خواهر جوان مخلص کلام آن است که برای تقوای عملی باید تلاش کنی این تصویر از خدا در ذهن و ذکر تو به وجود بیاید. همینکه خدا وجود دارد، میبیند و بر هر مرحله از زندگی و وجودت آگاه است. این مهمترین مرحله برای تحقق عبودیت و بندگی خالصانه پروردگار است.