bato-adv
bato-adv
کد خبر: ۶۹۰۸۵۹

مدیرعامل قطار شهری مشهد درباره نمایشگر‌های پخش چهره و اطلاعات افراد در مترو: الزام پدافند غیرعامل است / تمام دوربین‌های متصل به هوش مصنوعی، قابلیت شناسایی چهره دارد

مدیرعامل قطار شهری مشهد درباره نمایشگر‌های پخش چهره و اطلاعات افراد در مترو: الزام پدافند غیرعامل است / تمام دوربین‌های متصل به هوش مصنوعی، قابلیت شناسایی چهره دارد

مدیر عامل شرکت قطار شهری شهرداری مشهد خاطرنشان کرد: خط دو قطارشهری از انتهای طبرسی شروع شده و تا شهرک سلامت ادامه دارد که این خط نیز ١٣ ایستگاه دارد و روزانه حدود ١٣٠ تا ١۵٠ هزار مسافر نیز از طریق آن جابه‌جا می‌شود، این خط از نظر سازه‌ای صد در صد کامل شده است، ولی از نظر تجهیزات کمبود‌هایی داریم.

تاریخ انتشار: ۲۲:۲۴ - ۲۲ آذر ۱۴۰۲

مدیر عامل شرکت قطار شهری مشهد در رابطه با نمایشگر‌های پخش چهره و برخی اطلاعات افراد در مترو گفت: دوربین‌های نصب شده در مترو که طی روز‌های اخیر بسیار خبرساز شد، هویتی نیست و آن چیزی که ما نصب کرده‌ایم الزام پدافند غیرعامل است.

به گزارش ایسنا، کیانوش کیامرز در نشست خبری که امروز ۲۲ آذر، در محل شرکت قطار شهری مشهد برگزار شد، عنوان کرد: در قطار شهری مشهد ٨۴ ایستگاه طراحی کرده‌ایم. خط یک قطار شهری از انتهای وکیل‌آباد تا فرودگاه شهید هاشمی‌نژاد است و ٢۴ ایستگاه دارد و این خط از کامل‌ترین خطوط ایران به لحاظ فنی و تجهیزاتی است.

وی افزود: روزانه حدود ۱۳۰ تا ۱۵۰ هزار مسافر توسط خط یک جا به جا می‌شود. در طرح ۳۰ ساله مترو، طراحی بر ۱۲۰ واگن بود، اما در آن زمان ۶۰ واگن خریداری شد که این یکی از چالش‌های خط یک است و حدود ۶۰ واحد کم داریم. زمانی که ظرفیت مسافرگیری خط ۳ بالا رود و خط گلبهار تکمیل شود، این کمبود واگن مشکل‌ساز خواهد شد..

مدیر عامل شرکت قطار شهری شهرداری مشهد خاطرنشان کرد: خط دو قطارشهری از انتهای طبرسی شروع شده و تا شهرک سلامت ادامه دارد که این خط نیز ١٣ ایستگاه دارد و روزانه حدود ١٣٠ تا ١۵٠ هزار مسافر نیز از طریق آن جابه‌جا می‌شود، این خط از نظر سازه‌ای صد در صد کامل شده است، ولی از نظر تجهیزات کمبود‌هایی داریم.

کیامرز ادامه داد: این خط قیمتی معادل ١٨ هزار میلیارد تومان ارزش دارد که حدود ٢ هزار میلیارد تومان کار باقیمانده دارد و با چالش‌هایی برای تکمیل این خط مواجه هستیم.

مدیر عامل شرکت قطار شهری شهرداری مشهد در رابطه با خط سه قطار شهری مشهد توضیح داد: خط سه قطار شهری مشهد به طول ٣٠ کیلومتر است و با پول امروز حدود ۴۵ هزار میلیارد تومان هزینه دارد. تاکنون حدود ۶هزار میلیارد تومان هزینه کرده‌ایم که این ۶ هزار میلیارد تومان معادل ۱۲ هزار میلیارد تومان امروز است.

وی خاطرنشان کرد: حدود ٢٠ کیلومتر تونل تمام شده در خط سه داریم و از شهرک ابوذر تا اول میدان امام علی در این خط تمام شده است. خط سه مترو را در سه فاز تعریف کردیم. فاز اول از پایانه امام رضا (ع) تا میدان شهدا ۵ کیلومتر، فاز دوم از میدان شهدا تا میدان امام علی (ع) ۱۰ کیلومتر و فاز سوم از ترمینال تا ابوذر حدود ۵ کیلومتر است که تونل این سه فاز آماده است.

کیامرز تصریح کرد: یکی از قطعات اصلی دستگاه حفار که ۳۰ میلیارد تومان نیز برای آن پول دادیم، حاشیه‌هایی داشت که خوشبختانه الان این قطعه در دسترس و در حال مونتاژ است و، چون قطعات تحریمی است دچار هزینه‌های زیادی شده‌ایم..

وی ادامه داد: در فاز اول ایستگاه‌های میانی حدود ٨٠ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است، اما در بخش تجهیزات عقب هستیم و باید ٣ هزار و ٨٠٠ میلیارد تومان در حوزه تجهیزات و معماری هزینه کنیم. اکنون حدود هزار میلیارد از اوراق مشارکت تامین شده و ٢ هزار و ٨٠٠ میلیارد تومان در قالب اوراق مشارکت سال آینده تامین خواهد شد.

کیامرز افزود: در کنار ساخت ایستگاه، روسازی و ریل‌گذاری مسیر، فاز یک خط سه نیز در حال انجام است که طبق برنامه زمان‌بندی ریل‌گذاری مسیر ۶ کیلومتری فاز یک خط سه مترو نیز تا پایان سال جاری تمام خواهد شد و تلاش ما این است آخر سال جاری تست گرم این خط را انجام دهیم.

رکورد ریل‌گذاری روزانه کشور را شکسته‌ایم

مدیر عامل شرکت قطار شهری شهرداری مشهد ادامه داد: منابع درآمدی به سختی در مدیریت شهری تامین می‌شود، اما با این حال سرعت کار در قطار شهری را کم نکرده ایم. ریل گذاری ۶ کیلومتر خط میانی از پایانه امام رضا آغاز شده است و رکورد ١٠٠ متر ریل گذاری روزانه کشور را توانستیم بشکنیم.

وی با اشاره به خط ۴ مترو قطار شهری مشهد تاکید کرد: این خط بیش از ١٧.۵ کیلومتر طول دارد و از انتهای مهر مادر شروع می‌شود. اراضی این محدوده در اختیار قطار شهری قرار گرفت و مردم مشهد به راحتی از انتهای مهر مادر می‌توانند سوار خط ۴ شوند و تا انتهای شهرک شهید باهنر از این خط استفاده کنند.

مدیر عامل شرکت قطار شهری شهرداری مشهد گفت: در طرح جامع مشهد این خط تصویب شده و قبلا قرار بود فقط تا ابتدای شهید رجایی ادامه داشته باشد. اما توانستیم ٣ و نیم کیلومتر به آن اضافه کنیم و این خط را تا انتهای شهید باهنر ادامه دهیم.

وی همچنین از توسعه خط دو قطار شهری مشهد خبر داد و در این زمینه عنوان کرد: توسعه خط دو نیز در طرح جامع پیش‌بینی شده است که بعد از اتمام چهار خط انجام خواهد شد و از انتهای خط دو در بلوار فکوری تا انتهای هفت تیر، توسعه خط دو را خواهیم داشت و طول این خط از ۱۴ کیلومتر به ٢١ کیلومتر خواهد رسید.

هر یک کیلومتر مترو تمام شده با واگن ۲ هزار میلیارد تومان هزینه دارد

کیامرز تأکید کرد: قیمت هر کیلومتر مترو از سال ٩٣، حدود ۵٠ میلیون دلار بوده است و این قیمت در ۱۰ سال گذشته در دنیا ثابت بوده است، اما ما از دلار حدود ۲۰۰۰ تومانی کار را شروع کرده و امروز در سال ١۴٠٢ با دلار حدود ۵٠ هزار تومان درحال احداث مترو هستیم و هر یک کیلومتر مترو تمام شده با واگن در ایران ۲ هزار میلیارد تومان هزینه دارد.

مدیر عامل شرکت قطار شهری مشهد گفت: هیچ شهری با تهران قابل مقایسه نیست، زیرا تمام بودجه در اختیار پایتخت است و همیشه گفته‌ایم که شهردار تهران، چون عضو هیات دولت است می‌تواند فرصت خوبی را در اختیار مدیریت شهری برای توسعه شهر قرار دهد و باید شهرداران کلانشهر‌ها نیز عضو هیات دولت شوند.

وی تاکید کرد: ۵ هزار و ٨٠٠ میلیارد تومان اعتبار نیاز است که بتوانیم خطوط مترو مشهد را تکمیل کنیم که از این میزان هزار میلیارد تومان برای نواقص خط دو، ۳ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان برای تکمیل خط سه و هزار میلیارد تومان برای تی‌بی‌ام خط چهار نیاز است.

مدیر عامل شرکت قطار شهری مشهد در رابطه با نمایشگر‌های پخش چهره و برخی اطلاعات افراد در مترو گفت: دوربین‌های نصب شده در مترو که طی روز‌های اخیر بسیار خبرساز شد، هویتی نیست و آن چیزی که ما نصب کرده‌ایم الزام پدافند غیرعامل است. تمام دوربین‌های متصل به هوش مصنوعی، قابلیت شناسایی چهره دارد، اما بستگی به سیستم پشتیبان دارد که چه استفاده‌ای از آن شود.

وی در رابطه با متروی گلبهار نیز گفت: متروی گلبهار که حدود ۴۵ کیلومتر است، روسازی آن انجام شده، اما تجهیزات آن باقیمانده است. اگر تونل فعلی تمام شود قابلیت این را دارد که تا دو سال آینده خط گلبهار راه بیفتد، اما با روند فعلی چشم انداز ۳ ساله قابل دستیابی نیست. از ۳ کیلومتر تونل مترو گلبهار، یک کیلومتر آن احداث شده است.

bato-adv
bato-adv
bato-adv