bato-adv
bato-adv
جزئیات تازه از تفاهم قرارداد شهرداری تهران و سازندگان چینی

ملک در برابر اتوبوس‌های چینی

ملک در برابر اتوبوس‌های چینی

عضو شورای شهر تهران درخصوص اینکه به نظر می‌رسد این تفاهم‌نامه‌ها بخشی از قرارداد کلی کشور ایران و چین باشد گفت: این‌طور که برای ما در شورا توضیح داده شد، این‌گونه بوده که یک شرکت واسط بین شهرداری و آن شرکت چینی قرار است تأمین مالی را انجام دهد.

تاریخ انتشار: ۰۸:۱۲ - ۲۵ آذر ۱۴۰۲

روز سه‌شنبه این هفته در جریان گزارش عملکرد شهرداری در حوزه حمل‌ونقل عمومی مشخص شد که دوشنبه‌شب پیش‌پرداخت واگن‌های قطار به حساب تولیدکننده چینی واریز شده است. ناصر امانی به شوخی خطاب به چمران گفت به نظر می‌رسد آقای چمران که قرار بود اگر این پول واریز شد شیرینی بدهند و ندادند، دقیق‌تر از جریان آگاه بودند. اما این شوخی این نگرانی را هم ایجاد کرد که سایر قول و قرار‌ها با طرف چینی با تأخیر انجام نشود.

به گزارش اکو ایران، روز سه‌شنبه این هفته در جریان گزارش عملکرد شهرداری در حوزه حمل‌ونقل عمومی مشخص شد که دوشنبه‌شب پیش‌پرداخت واگن‌های قطار به حساب تولیدکننده چینی واریز شده است. ناصر امانی به شوخی خطاب به چمران گفت به نظر می‌رسد آقای چمران که قرار بود اگر این پول واریز شد شیرینی بدهند و ندادند، دقیق‌تر از جریان آگاه بودند. اما این شوخی این نگرانی را هم ایجاد کرد که سایر قول و قرار‌ها با طرف چینی با تأخیر انجام نشود.

ناصر امانی عضو شورای شهر تهران در این رابطه توضیح داد: پیش‌پرداخت قرارداد واگن‌ها داده شده و سؤالی که من از معاون حمل‌ونقل و ترافیک مطرح کردم این بود که شما (هرمزی) و آقای زاکانی در جلسه قبلی شورای شهر که درخصوص دستاورد‌های سفر چین بود اعلام کردید پیش‌پرداخت این قرارداد به طرف چینی داده شده و بعد از رفتن هیئت ایرانی به چین قرارداد نهایی شده و ظرف یک سال آینده هم واگن‌ها وارد ناوگان خواهد شد. یک ماه از آن جلسه گذشته است و این هفته دوباره اعلام می‌کنید از طریق سفارت چین مطلع شده‌اید اولین قسط پرداخت شده است.

وی ادامه داد: از نظر زمانی اختلاف زیادی است در حالی که اعلام شده بود به طور کامل همه چیز پرداخت شده، حتی برخی از اعضا این موضوع را مستقیم از شهردار پرسیدند و آقای شهردار اعلام کردند همه چیز قطعی پرداخت شده، اما این هفته از سوی معاون ترافیکی مطرح می‌شود که دوشنبه‌شب از طریق تلفن مطلع شده‌اند که اولین قسط این پیش‌پرداخت را شرکت چینی دریافت کرده و از این به بعد به مدت یک سال واگن‌ها به تهران تحویل داده می‌شود. من به دلیل این اختلاف زمانی و دو نوع نقل قول این موضوع را در صحن شورا مطرح کردم نه اینکه دولت نخواهد این پول را بدهد، دولت این پول را به حساب بانک ریخته بوده، اما این پول باید به شرکت چینی منتقل می‌شده که با تأخیر یک‌ماهه بوده است.

امانی در پاسخ به این پرسش که قرارداد واگن‌ها تنها قرارداد قطعی شهرداری با طرف چینی بود و این تأخیر یک‌ماهه این نگرانی را ایجاد می‌کند که سایر قول و قرار‌ها هم با دشواری‌ها و تأخیر‌هایی منجر به نتیجه شود گفت: در توضیحی که از سوی معاونت حمل‌ونقل شهرداری مطرح شده اعلام شده که قرارداد‌ها را از طریق شرکتی که مسئولیت تأمین مالی این موضوع را بر عهده دارد پیگیری می‌کنیم، خود شهرداری قرار نیست بایت این قرارداد‌ها پولی پرداخت کند، قرار است به آن شرکت ملک داده شود و این شرکت مسئولیت تأمین مالی این قرارداد‌ها را با طرف چینی بر عهده بگیرد. توضیح آقای زاکانی در صحن هم همین بود، آورده شهرداری ملک است و یک شرکت ایرانی، تأمین مالی این دو قرارداد و اتوبوس‌ها را بر عهده گرفته است.

او درخصوص اینکه به نظر می‌رسد این تفاهم‌نامه‌ها بخشی از قرارداد کلی کشور ایران و چین باشد هم گفت: این‌طور که برای ما در شورا توضیح داده شد، این‌گونه بوده که یک شرکت واسط بین شهرداری و آن شرکت چینی قرار است تأمین مالی را انجام دهد.

این عضو شورای شهر درخصوص اینکه تأمین مالی ۶۳۰ واگن در شورای اقتصاد کشور مورد تأیید قرار گرفته بود آیا افزایش این قرارداد نیاز به تأیید این شورا ندارد هم توضیح داد: واقعیت این است که ما در این مورد نقل قول‌های زیادی شنیده‌ایم، اما چون مطمئن نیستم نمی‌توانم اظهار نظر کنم، به طور مثال اعتراضی بوده به ارتباط مستقیم شهرداری با آن شرکت چینی، ولی ظاهرا حل‌وفصل شده و معاون حمل‌ونقل هم از رئیس سازمان شهرداری‌های کشور در این جلسه تشکر کرد. به نظر می‌آید در نهایت تأیید نهایی برای انعقاد قرارداد از سوی آن‌ها صادر شده و حتما این هماهنگی انجام شده است.

امانی درخصوص کیفیت محصولات چینی و اینکه با توجه به سطح‌بندی محصولات چینی این نظارت از سوی شورا برای خرید محصولات کیفی انجام می‌شود یا خیر هم گفت: ظاهرا آقای تشکری‌هاشمی (رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر) و آقای شهردار و هیئت همراه که از حوزه حمل‌ونقل بودند از کارخانه‌هایی که این محصولات را تولید می‌کنند بازدید کرده‌اند و کیفیت این محصولات را از نزدیک دیده‌اند و ما هم به تخصص کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر در این زمینه اعتماد کرده‌ایم.

برچسب ها: اتوبوس چینی
bato-adv
bato-adv
bato-adv