bato-adv
bato-adv

ورق در بازار خودرو برگشت!

ورق در بازار خودرو برگشت!

جدیدترین گزارش ارائه شده، توسط مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی حاکی از آن است که تولید خودرو و قطعات در آبان سال جاری نسبت به مهر ماه رشد ۵.۳ درصدی داشته است.

تاریخ انتشار: ۱۵:۴۲ - ۲۶ آذر ۱۴۰۲

با وجود اینکه افزایش ۲۰ تا ۲۵ درصدی تولید خودرو و قطعات آن در سال جاری برای خودروسازان از سوی وزارت صمت تکلیف شده است، طبق آخرین آمار مرکز پژوهش‌های مجلس، تولید و فروش خودرو و قطعات آن کاهش یافته است و به زعم دست اندرکاران افزایش تولید نسبت به پارسال محقق نخواهد شد و همان تولید ١.٣ میلیون دستگاه در سال ١۴٠١ هم شاید دست‌نیافتنی باشد.

به گزارش ایسنا، جدیدترین گزارش ارائه شده، توسط مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی حاکی از آن است که تولید خودرو و قطعات در آبان سال جاری نسبت به مهر ماه رشد ۵.۳ درصدی داشته، اما نسبت به آبان ماه سال ۱۴۰۱ کاهش قابل توجه ۲۸.۳ درصدی را رقم زده است.

از سوی دیگر، در مجموع هشت ماهه نیز تولید خودرو و قطعات در سال ۱۴۰۲، کاهش یک درصدی نسبت به آمار مجموع هشت ماهه سال ۱۴۰۱ داشته است.

به‌تبع کاهش تولید، کاهش فروش نیز امری عجیب نیست؛ طبق آمار، در شاخص فروش هم در آبان ماه امسال فروش خودرو و قطعات نسبت به ماه مشابه در سال ۱۴۰۱ کاهش ۲۲.۴ درصدی داشته و در مجموع از فروردین ماه تا پایان آبان امسال نیز فروش خودرو، قطعات، کاهش ۱۱.۲ درصدی را نسبت به هشت ماهه ۱۴۰۱ ثبت کرده است.

ورق در بازار خودرو برگشت!

گفتنی است؛ خودروسازان از ابتدای سال جاری تا تیر ماه، در مدار صعودی تولید قرار داشتند و طی چهار ماهه ١۴٠٢ نسبت به مدت مشابه در سال ١۴٠١ رشد ٣٠ درصدی را رقم زده بودند؛ اما به گفته خودروسازان و قطعه‌سازان عواملی همچون قیمت‌گذاری دستوری، الزام رعایت استاندارد‌های ٨۵گانه از تیرماه که منجر به حذف برخی خودرو‌ها و ارائه نسخه‌های ارتقا یافته شد، کمبود منابع نقدینگی و... سبب شده که روند صعودی افزایش تولید، کمی مختل و ادامه آن کمی دشوار شود.

این روند متاسفانه تا آبان امسال نیز ادامه‌دار شد و کاهش تولید و فروش را در مقایسه‌های آماری ثبت کرد و به نوعی افزایش تولید ماه‌های نخست را هم بی‌اثر کرد؛ براین اساس ادامه روند کاهش و عدم اخذ به موقع تصمیمی جدی برای توقف این روند کاهش، تحقق وعده تیراژ تولید یک میلیون و ۶٠٠ هزار تا یک میلیون و ٨٠٠ هزار دستگاهی در سال ١۴٠٢ را با مشکل روبرو خواهد کرد.

براین اساس، با تداوم این روند، نه‌تن‌ها افزایش تولید نسبت به سال گذشته، می‌تواند امری محال به نظر برسد که تولید همان ١.٣ میلیون دستگاهی تولیدی در مجموع سال ١۴٠١ هم شاید دست‌نیافتنی باشد.

این درحالی است که همان ابتدای سال جاری، وزارت صنعت، معدن و تجارت افزایش تولید در مجموعه صنعت خودروسازی (خودرو و قطعات) را امری ضروری تعریف و خودروسازان را مکلف به افزایش ۲۰ تا ۲۵ درصدی تولید خودرو و قطعات در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال گذشته کرده بود.

اما متاسفانه آمار نشان می‌دهند که نه‌تن‌ها صنعتگران احتمالا از عهده این عهد بر نخواهند آمد و ''افزلیش تولید'' امری تحقق‌پذیر نباشد که نزدیک شدن به آمار تولید در سال ١۴٠١ هم شاید با همین فرمان (کاهش تولید ماهانه در مقایسه آماری) دور از انتظار است.

bato-adv
bato-adv
bato-adv