با نگاهی به یک خودروی الکتریکی با فناوری پیشرفته مانند تسلا، میتوان به این باور رسید که وسایل نقلیه الکتریکی اختراعاتی نسبتا جدید هستند با این حال، همانطور که این تصاویر نشان میدهند، تاریخچه خودروهای الکتریکی بسیار طولانیتر از آن چیزی است که ما فکر میکنیم.
به گزارش ایسنا، این عکسها در سال ۱۹۲۲ گرفته شدهاند و زنی را نشان میدهند که کلاه بزرگ و دستکش پوشیده و در یک گاراژ در کنار یک خودروی الکتریکی ایستاده است.
این تصاویر مربوط به یک خودروی الکتریکی بنام کلمبیا ویکتوریا فایتون است (Columbia Electric Victoria Phaeton) که نوعی خودروی الکتریکی است که اولین بار در سال ۱۹۰۵ تولید شد.
قیمت چنین خودرویی در سال ۱۹۰۸، ۱۶۰۰ دلار معادل حدود ۴۴ هزار دلار در زمان کنونی بوده است.
این خودرو در اولین عرضه خود به قدری محبوب بود که کاملا فروش رفت. این خودرو دارای ۲۴ سلول باتری، سه دنده جلو و دو دنده عقب بود و میتوانست به حداکثر سرعت ۱۵ مایل در ساعت (۲۴ کیلومتر در ساعت) برسد. با این حال، رانندگی با این خودرو هیچ شباهتی به خودروهای جدید نداشت.
برخلاف بسیاری از خودروهای کنونی، طراحی آن هنوز شبیه به کالسکه بود. از آنجا که فرمان یا پدال گازی وجود نداشت، سرعت خودرو بوسیله یک چوب که در دست چپ نگه داشته میشد کنترل میشد.
ترمزها روی دو پدال تقسیم میشدند که یکی برای پارک و دیگری برای کاهش سرعت استفاده میشد.
ایستگاه در تصویر برای شارژ خودرو است که شاید متفاوت از ایستگاههای جدید کنونی به نظر برسد. زن حاضر در تصویر با استفاده از یک کابل بلند، در حال وصل کردن ماشین برای شارژ کردن است.
برخلاف هر شارژر دیگری که امروزه میبینید، این مدل دهه ۱۹۲۰ از چیزی به نام یکسوکننده قوسی جیوهای استفاده میکرد. یکسوکننده در اوایل دهه ۱۹۰۰ اختراع شد و جریان متناوب از شبکه را به جریان مستقیم تبدیل میکرد که برای شارژ باتریهای خودرو استفاده میشد. به عنوان یک مشکل جانبی، یکسوکننده همچنین هر زمان که روشن میشد، درخشش آبی وهم انگیزی ایجاد میکرد. با این حال، این یک صحنه غیر معمول در خانههای آمریکاییهای ثروتمند نبود. خودروهای الکتریکی وسیله نقلیه انتخابی برای ثروتمندان بودند و بسیار محبوب و گسترده به حساب میآمدند.
در سال ۱۹۰۰، از مجموع ۴۱۹۲ وسیله نقلیه ثبت شده در خیابانهای آمریکا، بیش از ۱۵۰۰ خودرو با برق کار میکردند. دلیل محبوبیت آنها این بود که منابع انرژی جایگزین بسیار ضعیف عمل میکردند.
در دهه ۱۹۰۰، گزینههای دیگر، اسبها، بخار، بنزین یا برق بود. موتورهایی که با بخار کار میکردند خیلی بزرگ بودند و در هوای سرد زمان زیادی طول میکشید تا روشن شوند. خودروهای بنزینی، محبوب، اما خطرناک، پر سر و صدا و کثیف بودند. به همین دلیل، خودروهای الکتریکی از محبوبیت ویژهای در بین زنان برخوردار بودند و اغلب برای آنها به بازار عرضه میشدند.
تصور میشود که این عکسها بخشی از کمپین تبلیغاتی جنرال الکتریک برای معرفی خودروها به زنان بوده است. از سوی دیگر، وسایل نقلیه الکتریکی تمیز، بیصدا و شارژ آنها آسان بود.
تا زمانی که این تصویر گرفته شد، دستگاههای شارژ معمولا در گاراژهای خصوصی و در قسمتهای شارژ تجاری بزرگ نصب میشدند. محبوبیت این خودروها ادامه داشت تا زمانی که ساخت مدل-T فورد که تقریبا نصف قیمت یک وسیله نقلیه الکتریکی به فروش میرسید، محبوبیت این خودروی الکتریکی را کاهش داد. همراه با اختراع موتورهای استارتی و منبع اگزوز، خودروهای بنزینی بر بازار تسلط یافتند تا زمانی که بار دیگر خودروهای الکتریکی ظهور کنند.