روند افزایش قیمت موتورسیکلت که از ماههای گذشته آغاز شده بود، با روندی آهسته همچنان ادامه دارد.
روند افزایش قیمت موتورسیکلت که از ماههای گذشته آغاز شده بود، با روندی آهسته همچنان ادامه دارد. افزایش قیمت این وسیله نقلیه دوچرخ چندان مدنظر فعالان بازار قرار ندارد، درحالی که مشتریان به دلیل کاهش قدرت خرید، اکنون تمایل بیشتری به خرید موتورسیکلت پیدا کردهاند. انتظار داریم تا پس از افزایش قیمت ایجاد شده در بازار خودرو، بهای موتورسیکلت نیز دستخوش افزایش قیمت بیشتری شود.
به گزارش دیجیاتو، برای درک تفاوت میان نرخ موتورسیکلت در کوتاهمدت، قیمت این وسیله نقلیه را باید با خودرو مقایسه کنیم. در سال ۱۴۰۰ میتوانستید با صرف مبلغ تقریبی ۱۲۰ الی ۱۲۵ میلیون تومان، یک تیبا ۲ صفرکیلومتر بخرید. اکنون با بودجهای در همین سطح، میتوانید یک موتور چینی مونتاژ داخل با پیشرانه ۱۵۰ سیسی خریداری نمایید!
در حال حاضر حداقل بودجه مورد نیاز برای خرید موتورسیکلت صفرکیلومتر، حدود ۶۰ میلیون تومان است. با بودجهای در این سطح، میتوانید موتورسیکلتهای طرح هوندا با پیشرانه ۱۲۵ سیسی خریداری کنید.
یکی از نکات نگران کننده بازار موتورسیکلت، اشباع شدن آن توسط برندهای چینی است. تقریبا تمامی تولیدکنندگان موتورسیکلت به مونتاژ موتورهای چینی مشغول هستند که در واقع نسخههای کپی از موتورهای ژاپنی به شمار میآیند. شرایط بازار موتورسیکلت از مدتها قبل، وخیمتر از شرایط بازار خودرو شده است.
از چند دهه پیش تاکنون، محدودیت در حجم پیشرانه موتورسیکلتها این بازار را به شرایط انحصار و محدودیت دچار کرده است. پس از آغاز تحریمهای اقتصادی و دشواری تولید کالا برای موتورسازان، آنها به سمت تولید موتورهای چینی و هندی روی آوردند. در نتیجه بازار موتورسیکلت کشور امروزه از موتورهایی انباشته شده است که از نظر ظاهر، حجم موتور و تواناییهای حرکتی شبیه به یکدیگر هستند و تفاوتها میان آنها محدود است.