bato-adv
bato-adv

سریال رکودی خودرو

سریال رکودی خودرو

روند رکودی صنعت خودرو که از خردادماه امسال شروع شد در مهر اوج گرفت؛ اما در آبان‌ماه با کمی رشد همراه بود و در آذر نیز بازهم به صورت بسیار محدود رشد را ثبت کرد.

تاریخ انتشار: ۰۹:۱۹ - ۲۳ دی ۱۴۰۲

«شامخ» وسایل نقلیه در آذر‌ماه از روند رکودی صنعت خودرو برای ششمین ماه متوالی حکایت دارد. این در شرایطی است که «انتظارات تولید آینده» در آمار مذکور بهبود یافته است. انتظار می‌رود بعد از خروج شورای رقابت از قیمت‌گذاری خودرو، همراه با گام‌های بعدی روند زیان‌دهی در خودروسازی کاهش یابد. همین موضوع انتظار برای بهبود وضعیت خودرو را افزایش داده است.

به گزارش دنیای اقتصاد، شامخ وسایل نقلیه و قطعات وابسته در آذر ماه نشان از آن دارد که روند رکودی صنعت خودرو برای ششمین‌ماه متوالی ادامه‌دار بوده است. بر این اساس اعداد و ارقام شامخ خودرو نشان می‌دهد که سرعت حرکت صنعت خودروی کشور به سمت رکود در ماه پایانی پاییز، روند کندی به خود گرفته، به‌طوری که این روند امید به آینده خودروسازان را افزایش داده است.

براساس داده‌های به دست آمده از بنگاه‌های بخش خودرو، شاخص مدیران تولیدکننده وسایل نقلیه و قطعات وابسته در آذر ماه به ۴۷.۵ واحد رسیده که نسبت به شامخ ۴۷.۱ واحدی آبان‌ماه با رشد محدود ۰.۴ واحدی همراه بوده و می‌توان گفت تقریبا ثابت مانده است. با این حال، رکود همچنان بر این صنعت سایه افکنده است. روند رکودی صنعت خودرو که از خردادماه امسال شروع شد، در مهر اوج گرفت، اما در آبان‌ماه با کمی رشد همراه بود و در آذر نیز بازهم به صورت بسیار محدود رشد را ثبت کرد. البته با وجود این رشد همچنان شامخ کل گروه خودرو و صنایع وابسته کمتر از مرز ۵۰ واحد است که نشان می‌دهد وضعیت همچنان رکودی است.

به این ترتیب گرچه شامخ گروه خودرو در آذر ماه از ادامه رکود در این صنعت حکایت دارد، اما فاکتور «انتظارات تولید آینده» که به نوعی نشان‌دهنده امید مدیران خودروساز به آینده است، با بهبود همراه بوده است. به عبارت دیگر فعالان صنعت خودرو و صنایع وابسته خود را در وضعیت خوبی نمی‌بینند، اما امیدوارند که در آینده این وضعیت بهبود پیدا کند. «انتظارات تولید آینده» که در ماه میانی پاییز رقم ۵۵.۴ واحد را ثبت کرده بود، در آذرماه با ۲.۰۱ واحد رشد به ۵۷.۴۱ واحد رسیده است. می‌توان گفت که خروج شورای رقابت از گردونه قیمت‌گذاری خودرو علت اصلی رشد امید خودروسازان نسبت به آینده است.

دستورالعمل جدید این شورا که به موجب آن شورای رقابت از فرآیند قیمت‌گذاری خودرو کنار می‌رود، تولیدکنندگان خودرو و قطعه را امیدوار کرده است تا با برداشتن یک گام به سمت آزادسازی قیمت خودرو، بتوانند در آینده، تولید بیشتری داشته باشند.

سریال رکودی خودرو

البته هنوز قیمت‌گذاری برای محصولات خودروسازان انجام می‌شود، اما مسوولیت این موضوع به سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان سپرده شده که زیرمجموعه وزارت صمت است. با وجود این، خودروسازان امیدوارند که سازمان حمایت سختگیری کمتری نسبت به شورای رقابت در رشد قیمت محصولات آن‌ها داشته باشد. کمااینکه در شهریورماه امسال این سازمان رشد ۳۸ درصدی هزینه‌های خودروسازان را تایید کرد، اما شورای رقابت با رشد قیمت حاصل از این افزایش هزینه موافقت نکرد.

همچنین برخی اخبار از فروش خودرو با قیمت حاشیه بازار وجود دارد و حتی در آذرماه وزارت صمت موافقت کرد که ۱۲۰‌هزار دستگاه خودرو به قیمت ۵‌درصد کمتر از بازار به فروش برسد. این رشد قیمت تنها برای ۱۲۰‌ هزار دستگاه بوده و هدف نهایی آن نیز پرداخت بدهی خودروسازان به قطعه سازان بود، اما گام بزرگی در جهت آزادسازی قیمت خودرو محسوب می‌شود.

حتی بازار سرمایه نیز نسبت به این اخبار واکنش داشت و بعد از خروج شورای رقابت از قیمت‌گذاری خودرو شاخص‌های بورس نسبت به این اتفاق واکنش داشتند. خروج شورای رقابت و اخبار مربوط به فروش خودرو با قیمت حاشیه بازار بیشترین تاثیر را بر رشد امید فعالان صنعت خودرو و قطعه نسبت به آینده دارد. از بین ۱۳ شاخص مورد بررسی در شامخ آذرماه، هفت فاکتور با رشد همراه بوده و ۶ فاکتور روند کاهشی داشته است.

البته همچنان نمی‌توان گفت که رشد محقق‌شده در مورد این شاخص‌ها به علت اقدامات مثبت و قابل‌توجه در آذر بوده است، بلکه وضعیت چند ماه گذشته شامخ خودرو به حدی نشانگر رکود بوده که کمی افزایش در برخی فاکتور‌ها یا کاهش سرعت بدتر شدن وضعیت نیز می‌تواند اعداد و ارقام شامخ را افزایشی نشان دهد، به طوری که شامخ گروه خودرو در مهرماه به کف یک‌ساله خود رسیده بود و در آبان نیز چندان وضعیت بهتری نداشت.

در آذر نیز ۶ فاکتور مورد بررسی زیر مرز ۵۰ بوده اند که نشان می‌دهد وضعیت آن‌ها را رو به بدتر شدن است. اتاق بازرگانی ایران، به عنوان مرجع انتشار شامخ، این شاخص اقتصادی را این طور توصیف می‌کند: «شامخ یکی از شاخص‌های اقتصادی است که مورد پذیرش بیشتر کشور‌های توسعه یافته است.

درحال حاضر شاخص شامخ برای حدود ۲۹هزار بنگاه بخش خصوصی در بیش از ۴۰کشور جهان محاسبه و منتشر می‌شود. این شاخص براساس پایش پرسش نامه‌ای به دست می‌آید و بینش آنی و تصویر سریعی از شرایط اقتصاد کلان، به ویژه وضعیت رونق و رکود در بخش‌های صنعت و خدمات، ارائه می‌دهد. درواقع شامخ تصور تولیدکنندگان از وضعیت تولیدی بوده و به نوعی نشان از میزان امید آن‌ها به آینده دارد.»

فراز و نشیب شامخ

همان‌طور که اشاره شد تعداد قابل‌توجهی از شاخص‌های مورد بررسی در شامخ آذرماه زیر مرز ۵۰ بوده اند. درواقع پایین‌تر از رقم ۵۰ در شامخ نشان از وضعیتی نامطلوب دارد. بر این اساس عدد محاسبه شده چنانچه زیر ۵۰ باشد، اما از عدد محاسبه شده ماه قبل بیشتر باشد، نشان می‌دهد سرعت بدترشدن وضعیت کاهش یافته است. در مقابل، چنانچه عدد محاسبه شده بالای ۵۰، اما از عدد ماه قبل کمتر باشد، نشان می‌دهد که سرعت بهبود وضعیت در مقایسه با ماه قبل کاهش یافته است. با این حال یکی از مهم‌ترین فاکتور‌های شامخ یعنی «میزان تولید محصولات» در ماه پایانی پاییز روی مرز ۵۰ ایستاد.

این شاخص که در مهرماه به کمترین میزان خود در یک‌سال گذشته یعنی ۳۷.۵ واحد رسیده بود، در آبان به رشد ۴۲.۹ رسید. اما در آذرماه روی ۵۰ ایستاد تا نشان دهد وضعیت میزان تولید از نگاه مدیران خودروساز نسبت به آبان‌ماه تغییری نداشته است. طبق آمارنامه وزارت صمت نیز در نهمین ماه از سال‌جاری خودروسازان ۱۱۸‌هزار و ۸۱۷ دستگاه خودرو تولید کرده اند. این درحالی است که این رقم برای آبان‌ماه ۱۱۹‌هزار و ۹۰۴ دستگاه بوده است؛ بنابراین خودروسازان در این ماه کمی کمتر خودرو تولید کرده اند، البته این اختلاف چندان قابل‌توجه نیست و تقریبا ثبات وجود داشته است.

با وجود این، «میزان فروش محصولات» به‌رغم اینکه رشد ثبت کرده، اما رو به بدتر شدن بوده است، به طوری که این فاکتور که در مهرماه ۳۹.۳ واحد بود، در آبان به ۴۱.۴ واحد رسید و در آذر نیز با ۴.۹ واحد رشد، ۴۶.۳ واحد را ثبت کرده است، اما همچنان زیر مرز ۵۰ قرار دارد؛ بنابراین خودروسازان به همان میزان قبل تولید کرده اند، اما فروش کمتری داشته اند. نکته عجیب اینکه با این حال انبار آن‌ها رو به خالی شدن بوده است، به طوری که شاخص مربوط به «موجودی محصول در انبار» کف یک‌ساله خود را تجربه کرده و روی ۳۷.۰۴ واحد ایستاده است.

نزدیک‌ترین رقم به این رکورد، دی‌ماه سال گذشته بود که شامخ موجودی محصول در انبار به ۴۰.۰۴ رسیده بود. این درحالی است که حتی «سرعت انجام و تحویل سفارش» نیز رشد نداشته که بگوییم خالی شدن انبار به سمت ایفای تعهدات قبلی رفته است.

این شاخص نیز جزو فاکتور‌های کاهشی بوده و از ۵۳.۶ واحد به ۵۱.۸۵ واحد رسیده است؛ بنابراین مشخص نیست که موجودی محصول در انبار خودروسازان که نه صرف فروش شده و نه صرف ایفای تعهدات قبلی، به کجا رفته است. «میزان سفارش‌های جدید» نیز رشد را ثبت کرده، اما همچنان زیر مرز ۵۰ بوده و از ۴۶.۴ واحد به ۴۸.۱۵ واحد رسیده است. برخی محصولات خودروسازان به عنوان محصول مازاد در آذرماه به فروش رسیدند، اما به نظر می‌رسد بیشتر این افت و خیز مربوط به قطعه باشد.

شامخ آذرماه وسایل نقلیه و قطعات وابسته، نشان می‌دهد که وضعیت مواد اولیه در این صنعت اصلا مساعد نیست، با این حال نسبت به آبان‌ماه از آهنگ رو به بدتر شدن آن کاسته شده، به طوری که «موجودی مواد اولیه» در این صنعت در ماه پایانی پاییز، ۴۲.۵۹ بوده که گرچه نسبت به آبان رشد ۱.۴۹ واحدی را ثبت کرده، اما همچنان زیر مرز ۵۰ است.

تورم در آذرماه نیز تامین مواد اولیه را تحت‌تاثیر قرار داده، به صورتی که گرچه فاکتور «قیمت خرید مواد اولیه»، از ۶۲.۵ واحد به ۵۹.۲۶ واحد رسیده است، اما با قرار گرفتن در بالای مرز ۵۰ نشان می‌دهد که با وجود افت سرعت همچنان قیمت خرید مواد اولیه رو به رشد است. باید توجه داشت که اعداد و ارقام شامخ ماهیت آهنگی دارند، بنابراین هر رشدی در شامخ به معنای بهبود وضعیت نیست.

«قیمت محصولات تولیدشده» نیز در آذرماه روی ۵۰ ثبت شده که با توجه به عدم‌تغییر قیمت‌های رسمی موضوع عجیبی نیست. «میزان استخدام و به‌کارگیری نیروی انسانی»، اما در آذرماه افت قابل‌توجهی نسبت به آبان داشته و از ۵۱.۸ واحد به ۴۲.۵۹ واحد رسیده است. به‌رغم وضعیت رکودی، خودروسازان در آبان استخدام زیادی داشتند که به نظر می‌رسد این روند را در آذر متوقف کرده باشند.

«میزان صادرات» شاخص دیگری است که در شامخ سومین ماه از پاییز امسال تقریبا ثابت مانده و از ۴۴.۶ واحد به ۴۴.۴۴ واحد رسیده است که همچنان نشان از وضعیت نامطلوب دارد. میزان «مصرف حامل‌های انرژی» آخرین شاخصی است که در شامخ آذر ماه خودروساز‌ها مورد بررسی قرار می‌دهیم. این شاخص در این ماه از ۵۱.۸ واحد به ۶۱.۱۱ واحد رسیده است که نشان از رشد ۹.۳۱ واحدی و بسیار قابل‌توجه مصرف انرژی در این صنعت است که می‌تواند به نزدیک شدن به فصل سرما مربوط باشد.

bato-adv
bato-adv
bato-adv