«حمیدرضا خانمحمدی» معاون وزیر و رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور در مورد استاندارد سرویسهای بهداشتی مدارس عنوان کرد: در مدارس مختلف این تعریف کاملا متفاوت است؛ ما مدارس شبانه روزی، دو شیفت و… داریم که برای هر کدام از آنها موارد مربوط به سرویس بهداشتی متفاوت است.
رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور گفت: برنامهای که برای آینده داریم این است که در نقشه مدارس دخترانه و پسرانه و حتی مدارس ابتدایی با متوسطه تفاوت قائل باشیم.
به گزارش ایلنا، «حمیدرضا خانمحمدی» معاون وزیر و رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور در مورد استاندارد سرویسهای بهداشتی مدارس عنوان کرد: در مدارس مختلف این تعریف کاملا متفاوت است؛ ما مدارس شبانه روزی، دو شیفت و… داریم که برای هر کدام از آنها موارد مربوط به سرویس بهداشتی متفاوت است.
خان محمدی تاکید کرد: در مدارس کوچک مقیاس مانند مدرسه یک کلاسه باید دو چشمه سرویس بهداشتی وجود داشته باشد که معمولا شامل مدارس مختلط در روستاها میشود؛ بنابراین یک مدرسه ۱۲ کلاسه ما به طور متوسط باید دارای ۱۲ تا ۱۵ چشمه سرویس بهداشتی داشته باشد. همچنین لازم است که فاصله سرویسهای بهداشتی و فضای آموزشی نیز استاندارد کافی را داشته باشد.
معاون وزیر آموزش و پرورش در ادامه، در خصوص محرمسازی مدارس برای دختران و نیاز به تغییرات فیزیکی نقشهها بیان کرد: در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش اشاره شده است که مدرسه باید با ویژگیهای فردی و جنسیتی دانش آموزان همخوانی داشته باشند. بحث صرفا محرمسازی نیست در واقع برنامهای که برای آینده داریم این است که در نقشه مدارس دخترانه و پسرانه و حتی مدارس ابتدایی با متوسطه تفاوت قائل باشیم و در نقشهها این نیازمندیها و ویژگیها لحاظ شده است.
رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور اظهار کرد: به عنوان نمونه برای مدارس دخترانه میتوانیم حیاط مرکزی داشته باشیم و دور تا دور آن فضایی باشد که نقشههای این مدل مدرسهها آماده شده است. ما علاقه داریم مدارس را براساس حیاط مرکزی بسازیم تا فضا برای دانش آموزان دختر دارای شرایط آسایش و محرمسازی شده باشد و این موضوع در نقشههای فضاهای آموزشی لحاظ میشود.