bato-adv
bato-adv
چرا رسانه‌های تحت مالکیت میلیارد‌ها در حال ضرر دادن هستند؟

آفت صنعت رسانه دامن میلیاردر‌های مالک آن را گرفت!

آفت صنعت رسانه دامن میلیاردر‌های مالک آن را گرفت!

مجلات و روزنامه هایی، چون تایم، واشنگتن پست و لس آنجلس تایمز متعلق به مارک بنیوف، جف بزوس و دکتر پاتریک سون شیونگ هنوز در حال ضرر دادن هستند. "کِن داکتر" تحلیلگر و کارآفرین رسانه‌ای می‌گوید:"این نشریات خبری حیاتی هم چنان در حال گذار از عصر چاپی به عصر دیجیتالی هستند و این کار را با هزینه‌های عمده تجاری قدیمی انجام می‌دهند و در حال گذاشتن آجر به آجر آینده‌ای عمدتا دیجیتالی بر روی یکدیگر هستند".

تاریخ انتشار: ۰۱:۵۲ - ۰۳ بهمن ۱۴۰۲

فرارو- یک ضرب المثل قدیمی در مورد کسب و کار در حوزه خبر وجود دارد: "اگر می‌خواهید ثروت کمی به دست آورید از یک ثروت بزرگ شروع کنید". با افول  چشم انداز ناشران اخبار در یک دهه گذشته میلیاردر‌ها برای خرید برخی از افسانه ای‌ترین برند‌های خبری امریکا تلاش کردند.

به گزارش فرارو به نقل از نیویورک تایمز، جف بزوس موسس آمازون روزنامه واشنگتن پست را در سال ۲۰۱۳ به قیمت حدود ۲۵۰ میلیون دلار خریداری کرد. دکتر پاتریک سون شیونگ میلیاردر عرصه بیوتکنولوژی و استارت آپ روزنامه لس آنجلس تایمز را در سال ۲۰۱۸ میلادی به قیمت ۵۰۰ میلیون دلار خریداری کرد. مارک بنیوف بنیانگذار سلز فورس غول نرم افزار در سال ۲۰۱۸ مجله تایم را به همراه همسرش لین به قیمت ۱۹۰ میلیون دلار خریداری کرد.

هر سه اتاق خبر از صاحبان جدید خود با خوش بینی محتاطانه‌ای استقبال کردند شاید بدین خاطر که گمان می‌کردند هوش تجاری و دانش فنی آن افراد به چگونگی کسب درآمد نشریات دیجیتال کمک خواهد کرد. با این وجود، اکنون به طور فزاینده‌ای به نظر می‌رسد که میلیاردر‌ها نیز مانند سایر افراد در حال تقلا هستند. افراد مطلع از امور مالی شرکت‌ها می‌گویند که تایم، واشنگتن پست و لس آنجلس تایمز همگی در سال گذشته  پس از سرمایه گذاری قابل توجه صاحبان شان و تلاش‌های فشرده برای ایجاد جریان‌های درآمدی جدید میلیون‌ها دلار از دست دادند.

"آن ماری لیپینسکی" متصدی بنیاد روزنامه نگاری نیمن در هاروارد می‌گوید:"ثروت مالک نشریه او را در مقابل چالش‌های جدی که بسیاری از شرکت‌های رسانه‌ای را گرفتار می‌کند مصون نمی‌سازد و اکنون مشخص شده که میلیاردر بودن لزوما به معنای قابل پیش بینی برای حل این مشکلات نیست. ما شاهد امید‌های ساده لوحانه زیادی بوده ایم که اغلب از جانب کارکنان نشریات و رسانه‌ها درباره تاثیر تصاحب رسانه و نشریه توسط میلیاردر‌ها وجود داشت در واقع آنان به مالکان میلیاردر دل بسته بودند".

شاید فوری‌ترین این ضرر‌ها را بتوان در لس آنجلس تایمز مشاهده کرد جایی که روزنامه نگاران برای اخبار بد آماده می‌شوند. به نقل از دو منبع مطلع "کوین مریدا" سردبیر معتبر آن روزنامه هفته گذشته اعلام کرد که استعفا خواهد داد تصمیمی که پس از تنش ایجاد شده میان او با دکتر سون شیونگ بر سر اولویت‌های تحریریه و تجاری اتخاذ شده است.

درون صنعت رسانه

به گفته سه فرد مطلع روزنامه لس آنجلس تایمز در اواسط سال گذشته در مسیر ضرر ۳۰ تا ۴۰ میلیون دلاری قرار گرفت. به گفته دو فرد مطلع دیگر سال گذشته آن شرکت حدود ۷۴ نفر از کارکنان خود را اخراج کرد و مدیران اجرایی آن روزنامه در روز‌های اخیر برای بحث در مورد احتمال تعدیل نیروی بیش‌تر جلساتی را برگزار کرده اند. گفته شده که روز جمعه گذشته کارکنان آن روزنامه قصد داشته به نشانه اعتراض در مورد برنامه‌های احتمالی برای تعدیل نیرو در آن نشریه محل کار را ترک کنند.

سخنگوی سون شیونگ از اظهارنظر در مورد ارقام مالی خاص برای لس آنجلس تایمز خودداری کرد، اما در ایمیلی ارسال شده برای "نیویورک تایمز" اشاره کرد که آن رسانه حتی با اخراج‌های صورت گرفته و سایر اقدامات اتخاذ شده صرفه جویانه در هزینه در سال گذشته میلادی نیز "فاصله قابل توجهی بین درآمد و هزینه ها" دارد. او اشاره کرد که خانواده اش از زمان تصاحب لس آنجلس تایمز سالانه "ده‌ها میلیون دلار" در آن رسانه خبری سرمایه گذاری کرده اند. او افزود:"آنان متعهد به ادامه سرمایه گذاری هستند، اما تکیه بر یک مالک خیرخواه برای پوشش هزینه‌ها آن هم سال به سال یک برنامه بلند مدت قابل اجرا نخواهد بود".

در ادامه این روند جف بزوس نیز در مورد واشنگتن پست عملکرد بهتری نداشته است. مانند بسیاری از سازمان‌های خبری دیگر واشنگتن پست برای حفظ شتابی که در پی انتخابات ۲۰۲۰ به دست آورده بود تلاش کرده است. کاهش اشتراک و درآمد تبلیغاتی منجر به ضرر حدود ۱۰۰ میلیون دلاری آن روزنامه در سال گذشته میلادی شد. در پایان سال آن رسانه ۲۴۰ منصب شغلی از ۲۵۰۰ منصب شغلی خود را حذف کرد و از جمله برخی از معروف‌ترین روزنامه نگاران خود را اخراج نمود.

پتی استونزیفر که سال گذشته به عنوان مدیر اجرایی منصوب شد خرید‌های صورت گرفته را دشوار خواند، اما گفت که آن خرید‌ها برای "سرمایه گذاری در اولویت‌های رشدمان ضروری بوده اند". کارکنان واشنگتن پست در هفته‌های اخیر نامه‌ای خطاب به  "سالی بازبی" سردبیر اجرایی و "ویلیام لوئیس" به عنوان ناشر و مدیرعامل جدید ارسال کرده و در آن نسبت به کمبود نیروی تحقیقاتی برای تهیه گزارش‌ها و مقالات شان در پی خرید‌های اخیر صورت گرفته ابراز نگرانی کردند. سخنگوی بزوس به درخواست‌های مکرر "نیویورک تایمز" برای پاسخگویی به سوالات پاسخی نداد. بزوس پیش‌تر گفه بود واشنگتن پست را بدان خاطر خریداری کرده چرا که "موسسه‌ای مهم" بوده، اما او می‌خواست تبدیل به "شرکتی سودآور" شود.

مجله "تایم" نیز با وضعیت مشابهی مواجه شده است. به گفته دو فرد مطلع از وضعیت مالی آن نشریه تایم در سال ۲۰۲۳ میلادی حدود ۲۰ میلیون ضرر را متحمل شد. سخنگوی نشریه تایم هیچ گونه اظهارنظری در مورد وضعیت مالی آن رسانه در سال ۲۰۲۳ میلادی نداشت و به یادداشتی از "جسیکا سیبلی" مدیر اجرایی آن نشریه خطاب به کارکنان و مخاطبان تایم استناد کرد که در آن از درآمد تبلیغاتی رو به رشد سخن به میان آمده است. بنیوف در بیانیه‌ای گفته که "سیبلی تغییرات هیجان انگیز زیادی را بر اساس یک چشم انداز شگفت انگیز ایجاد می‌کند". بنیوف افزوده است:"خوشبختم که یک مدیر ارشد اجرایی جدید به نام جسیکا سیبلی داریم و او در سال گذشته کاری باورنکردنی را در بازسازی شرکت انجام داده است".

به گفته یکی از افرادی که از این بحث‌ها مطلع است مجله تایم در حال بررسی قرارداد‌های مجوز برند در خارج از کشور است که بازتاب دهنده تلاش‌های مشابه از سوی نشریاتی مانند فوربس و کوندی نست ست که پول سازان قابل اعتمادی بوده اند.

علیرغم این وضعیت می‌توان نقاط روشنی را نیز در چشم انداز سازمان‌های خبری سنتی متعلق به میلیاردر‌ها مشاهده کرد. برای مثال، بوستون گلوب که توسط "جان دابلیو هنری" مالک تیم بیسبال بوستون رد ساکس در سال ۲۰۱۳ به قیمت ۷۰ میلیون دلار از شرکت نیویورک تایمز خریداری شد به گفته یک فرد آشنا با امور مالی برای سالیان متمادی سودآور بوه است. آن منبع آگاه افزوده که سود‌های به دست آمده بار دیگر در بوستون گلوب سرمایه گذاری شده اند.

هم چنین، نشریه "آتلانتیک" که "لورن پاول جابز" بیوه استیو جابز آن را در سال ۲۰۱۷ میلادی خریداری کرد هدف دستیابی به یک میلیون مشترک دیجیتالی و چاپی و دستیابی به سودآوری را تعیین کرده است. آن رسانه اعلام کرده که تابستان گذشته بیش از ۹۲۵۰۰۰ مشترک داشته اگرچه هنوز سودی نداشته است.

مشکلاتی که رسانه‌های خبری و تحلیلی با آن مواجه هستند در حال افزایش است. ترافیک وب برای بسیاری از ناشران به دلیل ارجاع از موتور‌های جستجو مانند گوگل کاهش یافته و ظهور اپلیکیشن‌های کاربردی جدید با استفاده از هوش مصنوعی از این ظرفیت بالقوه برخوردار است که باعث کاهش تعداد خوانندگان یک نشریه شود.

"کِن داکتر" تحلیلگر و کارآفرین رسانه‌ای می‌گوید:"این نشریات خبری حیاتی کماکان در حال گذار از عصر چاپی به عصر دیجیتالی هستند و این کار را با هزینه‌های عمده تجاری قدیمی انجام می‌دهند و در حال گذاشتن آجر به آجر آینده‌ای عمدتا دیجیالی بر روی یکدیگر هستند".

داکتر می‌گوید میلیاردر‌های صنعت خبر "نشانه‌های بیشتری از خستگی" را از خود نشان می‌دهند که ناشی از چالش‌هایی از جمله "اضطراب و اجتناب از اخبار و رقابت شدید تبلیغاتی" است. او می‌افزاید:"افراد بسیار ثروتمند به سختی می‌توانند سال به سال پول خود را از دست بدهند حتی اگر توانایی مالی داشته باشند".