تغییر تارا V۱ با گیربکس ۵ سرعته به تارا V۱ پلاس با گیربکس ۶ سرعته برای ایران خودرو دردسر ساز میشود.
رییس سازمان تعزیرات حکومتی گفت برخی از ثبت نام کنندگان تارا V۱ با گیربکس ۵ سرعته دستی نسبت به تغییر محصول از سوی ایران خودرو ناراضی بودند بنابراین در این خصوص جلسههایی برگزار شد.
به گزارش اقتصادنیوز، آن طور که احمد اصانلو گفت مدیران ایران خودرو در جلسهای که به این منظور برگزار شد، قول دادند تا مشکل بوجود آمده را حل کنند.
رییس سازمان تعزیرات حکومتی ابراز امیدواری کرد مساله بدون تشکیل پرونده حل و فصل شود.
با توجه به ابراز امیداوری اصانلو به نظر میرسد سازمان تعزیرات حکومتی به نوعی ایران خودروییها را تهدید کرده که چنانچه مشکل را حل نکنند، برای تارا پروندهای تشکیل خواهند داد؛ بنابراین به نظر میرسد شکایت ثبت نام کنندگان از طرح جایگزین ایران خودرو برای تارا V۱ با گیربکس ۵ سرعته دستی تا حدی زیادی جواب داده و آنها توانسته پای سازمان تعزیرا حکومتی را به میان بکشند.
اما اصل طرح چه بوده که متقاضیانی که برای تارا V۱ با گیربکس دستی ۵ سرعته نام نویسی کردند را تا این حد بر آشفته است؟
ایران خودرو در اواخر آذر ۱۴۰۲ به بخشی متقاضیانی که برای تارا V۱ با گیربکس دستی ۵ سرعته نام نویسی کردند اطلاع داد که میتوانند به جای این محصول تارا V۱ پلاس با گیربکس ۶ سرعته را تحویل بگیرند.
نکتهای که متقاضیان تارا را ناراحت کرد این بود که قیمت محصول جایگزین حدود ۲۰۰ میلیون تومان از خودروی مورد نظری که برای آن نام نویسی کردند، بیشتر بود.
متقاضیان ابتدا تصور کردند که میتوانند با پافشاری روی خودروی مورد نظر خود به آن دسترسی پیدا کنند.
اما تلاشهای ثبت نام کنندگان بی ثمر بود و ایران خودرو به آنها اعلام کرد دیگر تارا V۱ با گیربکس دستی ۵ سرعته از بد محصولاتی این خودروساز خارج شده و تارا V۱ پلاس با گیربکس ۶ سرعته جایگزین آن شده است.
به نظر میرسد متقاضیان تارا V۱ با گیربکس ۵ سرعته دستی ناامید نشده و شکایت خود را به سازمان تعزیرات حکومتی برده اند.
اما چرا ایران خودروییها تصمیم به حذف تارا V۱ با گیربکس دستی ۵ سرعته گرفتند؟ دلیل این مساله را باید در قیمت گذاری دستوری جست و جو کرد.
مدیران ایران خودرو و سایپا یبه دنبال این بودند تا برای نیمه دوم سال جاری مجوز افزایش قیمت دریافت کنند. اما این اتفاق با مخالفت شورای رقابت مواجه شد. اعضای شورای رقابت حاضر نبودند تا مجوز جدیدی برای شرکتهای خودروساز صادرکنند.
ایران خودروییها که از شورای رقابت ناامید شدند تصمیم گرفتند دستی با ایجاد تغییراتی روی برخی از محصولات خود به بهانه اجرای استانداردهای ۸۵ گانه، لیستی از خودروهای به اصطلاح جدید خود تهیه کنند و آن لیست را برای تعیین قیمت به شورای رقابت ببرند.
اعضای شورای رقابت بعد از بررسیها قیمت محصولات جدید ایران خودرو را به این خودروساز ابلاغ کردند. تارا V۱ پلاس با گیربکس ۶ سرعته نیز یکی از این خودروها بود.
ایران خودروییها به دنبال این هستند تا با جایگزین خودروهای به اضلاح جدید خود به جای محصولات قدیمی به نوعی جلوی زیان دهی خود را بگیرند. اما این اتفاق به مذاق ثبت نام کنندگان خوش نیامده است.
این نگرانی وجود دارد که ایران خودروییها مجبور شوند به خواسته متقاضیان مبنی بر تحویل گرفتن تارا V۱ با گیربکس دستی ۵ سرعته تن دهند. اگر سارمان تعزیرات حکومتی آبیهای جاده مخصوص را به این کار مجبور کند آنگاه میتوان گفت دومین پروژه ایران خودروییها برای خروج از زیان دهی و فرار از سیاست قیمت گذاری دستوری شکست خورده است.
این گمانه وجود دارد که متقاضیان سایر محصولات ایران خودرو نیز که مجبور به تحویل گرفتن خودروهای جایگزین این خودروساز شده اند در صورت موفقیت متقاضیان تارا، جلوی در سازمان تعزیرات حکومتی صف بکشند.