برخی سازمانهای نجات توصیه میکنند رانندگان خودروهای برقی در شرایطی همچون تصادف، آتشسوزی و گیر کردن در آبوهوای نامساعد محتاطتر باشند چراکه مجموعه باتری ولتاژ بالای این خودروها میتواند خطرناک باشد.
شاید برخی مالکان خودروهای برقی نگران برخورد رعدوبرق یا صاعقه با خودروی خود باشند. در این صورت چه اتفاقی رخ میدهد؟ برخی نقاط جهان در ماههای اخیر با آبوهوای نامساعد و طوفانی دستوپنجه نرم کردهاند و احتمال وقوع رعدوبرق یا صاعقه وجود داشته است.
به گزارش پدال، قبلاً ثابت شده که اگر خودرویی درونسوز در طوفان الکتریکی گیر بیفتد مشکل خاصی نخواهد داشت، اما اگر این موضوع برای خودرویی که با برق ۴۰۰ ولت کار میکند رخ دهد چه خواهد شد؟ قبلاً گفته شده رعدوبرق میتواند باعث آسیب دیدن بدنه و سیمکشی خودروهای درونسوز شود، اما معمولاً این خودروها آسیب جدیای تجربه نمیکنند و خوشبختانه خودروهای برقی نیز وضعیت مشابهی دارند.
البته برخی سازمانهای نجات توصیه میکنند رانندگان خودروهای برقی در شرایطی همچون تصادف، آتشسوزی و گیر کردن در آبوهوای نامساعد محتاطتر باشند چراکه مجموعه باتری ولتاژ بالای این خودروها میتواند خطرناک باشد.
قطعاً زمانی که در یک طوفان الکتریکی گیر میافتید باید هوشیار باشید و خودرو خود را از بابت آسیبهای احتمالی بررسی کنید. اگر از این موضوع مطمئن نیستید بهترین روش تماس با یک تکنسین خبره یا امداد جادهای شرکت خودروساز برای اطمینان از آسیب ندیدن خودروست.
خودروهای برقی نیز در هنگام مواجهه با رعدوبرق مشابه خودروهای درونسوز عمل میکنند. باید به یاد داشت که الکتریسیته یا جریان برق مدام تلاش میکند تا راهی برای عبور از اجسام رسانا پیدا کند. بخشی که خودرو با زمین تماس دارد لاستیکهای آن است و بنابراین الکتریسیته نمیتواند محلی برای عبور داشته باشد.
همچنین موارد زیادی وجود دارد که شما را از برخورد صاعقه و عبور جریان برق در زمان رانندگی یا حضور در کابین خودرو جدا میکند. جریان برق میخواهد از طریق بدنه فلزی و اجسام رسانا عبور کند و امکان انتقال آن از طریق چرم، پلاستیک یا پوشش پارچهای کابین وجود نخواهد داشت.
اما اگر در بیرون از خودرو حضور داشته و بدنه آن را لمس کنید و بهصورت ناگهانی رعدوبرق به خودرو برخورد کند شما نیز آسیب خواهید دید. در واقع شما میدانی برای عبور جریان برق خواهید بود؛ اما سؤالی که پیش میآید این است که آیا در زمان وقوع طوفان باید خودروی برقی را شارژ نکرد؟ اگرچه شارژ خودروی برقی در چنین مواقعی ناایمن نیست، اما بهتر است در زمان قطع و وصل جریان شارژ دقت کنید.
احتمال سوختن فیوز یا اتصال کوتاه در چنین مواقعی وجود دارد و بنابراین باید هوشیار بود. سازمان آتشنشانی و نجات استرالیا میگوید: همیشه در زمان شارژ خودرو و وسایل برقی در زمان بارش باران و برق احتیاط کنید و مخصوصاً زمانی که طوفانهای الکتریکی رخ میدهد این دقت باید بیشتر باشد.
کانکتورها به گونهای طراحی شدهاند که در زمان بارش باران نیز قابلاستفاده باشند. مدیرعامل جت شارژ دراینباره میگوید: در زمان استفاده از شارژرهای AC و DC و بهویژه شارژرهای DC که قدرت بیشتری دارند، جریان برق بهمحض وصل کردن دوشاخه راهی باتری نمیشود.
زمانی که دوشاخه را به خودرو وصل میکنید برخی اقدامات ایمنی قبل از شروع شارژ باتری انجام میشود که شامل مشکلات و خطاهای جریان برق است. در واقع سیستم از خودرو میپرسد حداکثر جریان شارژ ایمن تو چقدر است. زمانی که مشکلی در سیمکشی خودرو یا دیگر بخشها تشخیص داده شود عملیات شارژ شروع نخواهد شد.
او ادامه میدهد: تنها چیزی که باید در زمان شارژ خودرو در هوای بارانی بررسی کرد بیرون زدن اتصالات کابل از زیر پوشش محافظتی است و درصورتیکه سیمکشی شارژرها در معرض دید باشد خطرناک خواهد بود چراکه ما با دستگاهها و تجهیزات برقی سر و کار داریم.