در جشنواره امسال بسیاری از خانهها و ویلاهای انتخاب شده رویکردی تخیلی به مکانها و محدودیتهای مختلف آنها داشتند و مشکلات را به فرصت تبدیل میکردند. بناهای طراحی شده اغلب عناصر بالقوه منظره را ترکیب میکردند و از نور طبیعی در طراحی آنها استفاده شده بود. هم چنین، به دلیل دلیل توجه به مسئله انرژی اکنون چوب به دلیل قابلیت جذب کربن آن به طور فزایندهای به عنصری محبوب تبدیل شده است.
فرارو- امروزه طراحی خانهها به سمتی پیش میرود که بهره برداری از انرژی خورشیدی و ایجاد یک دمای داخلی راحت با نیاز اندک به انرژی برای گرمایش یا سرمایش در دستور کار قرار گیرد. هم چنین، دغدغه دیگر طراحان در مورد استفاده مواد سازگار با محیط زیست در طراحی خانه میباشد.
به گزارش فرارو به نقل از بی بی سی، در این راستا برای عرضه تازهترین طراحیهای ساختمان با توجه به معیارهایی که پیشتر ذکر شد جشنواره جهانی معماری در بازه زمانی سه روزه برگزار میشود و به بررسی پیشرفتهای معماری و طراحی داخلی میپردازد. این جشنواره در شهرهای سراسر جهان برگزار میشود و تازهترین آن در مرکز نمایشگاهی مارینا بِی سندز در سنگاپور برگزار شد. در روز پایانی آن جشنواره معماران برگزیده پروژههای خود را به هیئت داوران ارائه کرده و با یکدیگر رقابت میکنند. طرحهای برگزیده در چهار بخش ساختمان جهانی سال، منظره سال، پروژه آینده سال و فضای داخلی سال انتخاب میشوند.
در جشنواره امسال بسیاری از خانهها و ویلاهای انتخاب شده رویکردی تخیلی به مکانها و محدودیتهای مختلف داشتند و مشکلات را به فرصت تبدیل میکردند. در طراحیهای انجام شده ساختمان اغلب عناصر بالقوه منظره ترکیب شده و در طراحی از نور طبیعی استفاده شده بود. هم چنین، به دلیل توجه به مسئله انرژی اکنون چوب به دلیل قابلیت جذب کربن به عنصری محبوب تبدیل شده است.
معماران هم چنین اغلب به جای پروژههایی که شامل تخریب و ساخت و سازهای جدید هستند از پروژههای دوباره سازی استقبال میکنند. علاوه بر این، تغییر جمعیت شناسی و تغییرات آب و هوایی نیز بر معماری مسکونی تاثیر میگذارند. هم چنین، موضوع مراقبت درمانی، سلامت و رفاه که پیشتر به ساختمانهای بخش سلامت مانند بیمارستانها محدود میشد اکنون در مورد معماری ساختمانهای مسکونی نیز در دستور کار قرار دارد. هم چنین، پس از پاندمی کووید معماران توجه بیش تری به طراحی خانهها منطبق با احتمال تکرار قرنطینه در آینده دارند و سعی میکنند در طراحیهای خود فضاهایی برای کار ساکنان از خانه را در نظر بگیرند.
از جیپور در هندوستان تا ویسلر در بریتیش کلمبیا در کانادا نقاطی از جهان هستند که هشت خانه فوق العاده و برنده جایزه را در خود جای داده اند که همزمان زیبا هستنند و به شکلی بهینه انرژی مصرف میکنند. در اینجا آن خانهها را معرفی خواهیم کرد:
این خانه که توسط شرکت SJB مستقر در سیدنی طراحی شده نمای خاصی را با پنجرههای نامنظم و فاصله دار خود ارائه میدهد. بخشی از نما دارای آجرکاری است که شبیه پایههای ماسه سنگی ساختمانهای مجاور است. آن خانه پیشتر خواربارفروشی و رستوران بوده است. "آدام هدو" مدیر شرکت SJB میگوید: " هدف ما این بود که یک خانه با کاربری مختلط تحویل دهیم. اکنون آن خانه یک آپارتمان مستقل و یک مغازه را در خود جای داده است".
این خانه برنده جایزه بهترین فضای داخلی سال ۲۰۲۳ جشنواره جهانی معماری (WAF) شده بود و در زمینی به مساحت ۳۰ متر مربع واقع شده است. داخل آن خانه مجموعهای از فضاهای منقبض و در حال گسترش وجود دارند از یک آشپزخانه با سقف کوتاه گرفته تا یک اتاق نشیمن بزرگتر و با سقف بلند. این پروژه عمدتا حول محور پایداری از طریق استفاده مجدد از مواد میچرخد. دهانههای بی شمار نما تهویه طبیعی را تشویق میکند و نیاز به تهویه مطبوع را از بین میبرد. آن ساختمان در تابستان بیش از حد گرم نمیشود در حالی که نور خورشید در زمستان به راحتی به آن وارد میشود. کاشت گیاهان در سراسر پشت بام آن بنا اثر جزیره گرمایی شهری* را کاهش میدهد.
این پروژه مادهای را که مدت هاست توسط معماران محلی کنار گذاشته شده بازیابی میکند: ماسه سنگ. ویژگیهای قوی و پایدار آن ماده برای چندین دهه در آن منطقه نادیده گرفته شده بود. این پروژه در بمبئی طراحی شده است. "آرجون مالک" معمار اصلی میگوید: "این خانه به ما فرصتی داد تا روشی از ساخت و ساز را که قرنها در ساختمانهای سنتی و محلی رایج بود توسعه دهیم. ما اصلی را برای کارمان تعیین کردیم: صرفا باید از سنگ برای ساخت بنا استفاده میکردیم. این بنا بیشتر شبیه یک حفاری باستان شناسی بود تا یک بنای در حال ساخت مسکونی". معماران از ماسه سنگ سخت جودپور استفاده کردند. ماسه سنگ گرم و با رنگ خنثی در سراسر فضای داخلی در معرض اثر یکپارچه قرار میگیرد.
این خانه مخصوص گذراندن اوقات تعطیلات متعلق به یک زوج سوئدی است و تجسم رویه جاری معمارانی است که از مصالح موجود در محل استفاده مجدد میکنند. با این وجود، شرایط شدید پیش آمده منجر به تهیه مواد خام برای کازا وارد شد: یک خانه روستایی مشرف به کوههای سیبیلینی در نزدیکی سارنانو روستایی در شرق پروجا بر اثر زلزله سال ۲۰۱۶ میلادی تقریبا به ویرانه تبدیل شد. خانه جدید که در رده خانه و ویلا بسیار مورد تحسین قرار گرفت توسط کارل "فردریک اسونستت" معمار ساکن پاریس طراحی شده که شامل یک قاب بتنی است که با بقایای سنگ پوشانده شده است.
سنگ بازیابی شده و رنگی که برای خانه جدید استفاده شده دیوارهای خانه روستایی اصلی را تداعی میکند. این در فضای داخلی نیز استفاده میشود و مرزهای بین داخل و خارج را بیشتر محو میکند. شکل اولیه ساختمان جدید از یک خانه کهن الگویی با سقف شیبدار الگوبرداری شده است. در یک پیچ و تاب غیر متعارف به نظر میرسد که این بنا قطعه قطعه شده و بخشهای جدا شده آن در یک توالی خطی مرتب شدهاند که هر بخش بازتاب بخش دیگر است. این طرح برای مقاومت در برابر لرزشهای آینده این گونه طراحی شده است. ارتباط آن بین داخل و خارج با ترکیب پنجرههای عظیم که مناظر زیبا را قاب میکنند تقویت میشود. بین هر بخش از خانه تراسها و یک استخر وجود دارد که آسمان را منعکس میکند.
این اقامتگاه خانوادگی در نزدیکی ملبورن توسط معماران محلی طراحی شده و در مزرعهای در حومه شهر قرار دارد. در مقابل، فضای داخلی آن بنا مجموعهای هنری از آثار هنرمندان استرالیایی را در خود جای داده است. این ساختمان فوق العاده ارگانیک و نامتقارن دارای چیدمان بیزانسی است دو ناحیه متمایز آن به جای درگاههای معمولی به طور غیر مستقیم با راهروهای مورب به یکدیگر متصل میشوند.
یک کتابخانه دیدنی با دو ارتفاع در سطح همکف با قفسههایی قرار گرفته است. پنجرههای قوس دار بلند به باغی با استخرهای زینتی عظیم مینگرند. آن محوطه مشرف به نیم دایرهای است که توسط ستونهای چوبی پشتیبانی میشود. یک اتاق ناهار خوری بزرگ با سقف طاقدار و میز شیشهای با صندلی ۳۰ نفره فضایی صمیمی و دلنشین را به آنجا میبخشد. یک پالت گرم و خاکی عمدتا اخرایی، سفالی و بادمجانی رنگ در فضای داخلی انتخاب شده تا رنگهای طبیعی مناظر اطراف را بازتاب دهد.
این خانه مستطیلی شکل و هندسی واضح محوطهای طولانی و باریک را اشغال میکند که ساختمانهایی در مجاورت آن قرار گرفته اند. هدف اصلی معماران آن بنا ایجاد حس فضای بیشتر بود که عمدتا با نصب شیشههای فراوان و اتصال خانه به باغ به دست آمد. فضای بیش تری با ترکیب دو طبقه اضافی به بنا افزوده شد.
طبقه همکف با پلان باز طولانی شامل آشپزخانه، اتاق نشیمن و اتاق غذاخوری است که به باغ منتهی میشود. پنجرههایی که در امتداد کل دیوار قرار دارند باعث نورگیر شدن فضا میشوند و بدین ترتیب در طول روز نور بیش تری به داخل خانه وارد میشود. نور طبیعی پراکنده بیش تری وارد قسمت نشیمن مجاور و با سقف پایین میشود. یک فضای چمن در آن سوی اتاق غذاخوری به یک منطقه سرپوشیده برای صرف غذا در فضای باز منتهی میشود. یک طبقه فوقانی جعبهای شامل اتاق خوابها میباشد. پنجرههای مات از کف تا سقف باعث حفظ حریم خصوصی میشوند و تهویه طبیعی را فراهم میکنند و یک طبقه بالاتر از آن دارای دفتر، سالن بدنسازی، سونا و استخر در فضای باز است.
صاحبان این خانه اولویت شان تماس نزدیک با طبیعت بود. آنان میخواستند بخشهای قابل توجهی از خانه در فضای بیرون باشد تا از آفتاب استفاده کنند و در واقع بتوانند زمان بیش تری را بیرون از خانه بگذرانند. در نهایت بنا خانهای شد که با چوب پوشیده شده و مناظر وسیعی روبرو آن قرار دارد. آن ساختمان دو طبقه به دو سازه تقسیم شده است. سطح پایینی که با شیشه محصور شده یک اتاق نشیمن، ناهارخوری و آشپزخانه را در خود جای داده است.
ستونهای فولادی از طبقه فوقانی پوشیده از سدر پشتیبانی میکنند. کرکرههای چوبی پنجره اجازه میدهند تا تهویه طبیعی و هم چنین صدای امواج در ساحل به فضای داخلی نفوذ کند. طبقه فوقانی دارای یک اتاق خواب، حمام، یک اتاق با تختهای دو طبقه، یک مطالعه، یک حمام و اتاق رختشویی است. مقدار فضای اشغال شده توسط آن خانه کمترین تأثیر را بر محیط زیست میگذارد. آن خانه در مجموع ۱۳۳ متر مربع و قدری کوچکتر از یک ویلای مستقبل معمولی در نیوزیلند است که مساحت آن به ۱۶۰ تا ۲۰۰ متر مربع نزدیکتر است.
نمای پانورامای خیره کننده از اقیانوس این آپارتمان مشرف به ساحل اپانما را به یک جاذبه تبدیل کرده است. این خانه برای یک زوج با دو فرزند خردسال طراحی شده بود و هدف معماران استودیو آرتور کاساس در سائوپائولو آن بود که خانه هم فضایی برای استراحت خانواده باشد و هم یک دفتر کار خصوصی و آرام در خانه وجود داشته باشد. دفتر در اتاق خواب اصلی است، اما میتوان آن را با یک پنل کشویی پنهان کرد.
استفاده گسترده از مواد طبیعی در سرتاسر خانه از جمله کفپوش سنگی در اتاق نشیمن و دیوارهای پوشش چوبی محیطی آرام بخش ایجاد میکند. آشپزخانه ساده که منظرهای رو به اقیانوس نیز دارد به اتاق نشیمن متصل میشود. رنگهای شنی که برای همه چیز از لوازم و اثاثیه داخلی تا سرامیکها انتخاب شده اند به ایجاد فضایی آرام کمک کرده اند. هنگام کادربندی نماهایی از فضای باز عالی این رنگهای آرام به جلب توجه چشم به بیرون کمک میکنند.
استودیوی برزیلی MK۲۷ "فلگ هاوس" را در ویسلر در شمال کانادا طراحی کرد. مشتریان آن خانه چندین پروژه طراحی شده MK۲۷ را در برزیل دیده بودند و طراحی خانه خود را به استودیو سفارش دادند. آن استودیو که توسط "مارسیو کوگان" معمار معروف برزیلی در دهه ۱۹۷۰ میلادی طراحی شد معمولا به دلیل طراحی ویلاهای مدرنیستی که برای آب و هوای گرمسیری مناسب هستند شناخته میشود. با این وجود، معماران آن استودیو بدون آن که به خود نگرانی راه دهند یکی از اصول کلیدی کار خود را این بار در محیط و شرایط آب و هواییای کاملا متفاوت به کار گرفتند یعنی ایجاد ارتباط قوی بین داخل و خارج.
علاوه بر این، خانه طراحی شده که نسبتا کم ارتفاع و افقی است با محیط اطراف خود به خوبی ترکیب میشود. فلگ هاوس از اَشکال (دو شکل) تشکیل شده که یکی روی دیگری قرار دارد. شکل یا فُرم بزرگتر یک فضای نشیمن با نمای شیشهای توسط یک پایه چوبی تیره شامل ورودی و یک اتاق خواب مهمان پشتیبانی میشود. طبقه فوقانی به گونهای است که شبیه مجسمهای بر روی یک ستون به شکل شناور است.
* به پدیده بالا بودن چشمگیر درجه دمای برخی از شهرها یا مناطق شهری در مقایسه با حومه شهر یا محدودههای روستایی نزدیک شان گفته میشود.