bato-adv
کد خبر: ۷۱۳۱۸۹
پنج‌ستاره‌ها آزاد می‏‏‌شوند؟

جبران جاماندگی قیمت بلیت در قطار‌های لوکس

جبران جاماندگی قیمت بلیت در قطار‌های لوکس
دستور کار صدو نوزدهمین نشست شـورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی به موضوعی اختصاص داشت که به حوزه گردشگری مربوط می‌شد؛ قیمت‌گذاری قطار‌های مسافری پنج‌ستاره! بر اساس توافقات این شورا افزایش قیمت بلیت این قطار‌ها به سال ۱۴۰۳ موکول شد، در عین حال نرخی که در این جلسه پیشنهاد شده تغییر قیمت را در سال آتی نشان می‌دهد. این موضوع چه تاثیری بر گردشگری خواهد داشت؟ و آیا به کاهش سفر با این قطار‌ها منجر نمی‌شود؟
تاریخ انتشار: ۰۸:۳۲ - ۰۹ اسفند ۱۴۰۲

با راه‌اندازی قطـــارهـــــای مســــــــافـــری پنج‌ستاره در سال ۱۳۹۴ مقرر شد تا نظام قیمت‌گذاری بلیت آن‌ها بر اساس عرضه و تقاضای بازار تعیین شود. در سال ۱۳۹۷ تبصره‌ای به دستورالعمل رتبه‌بندی قطار‌های مسافری افزوده شد که بر مبنای آن اگر قطاری بتواند رتبه پنج‌ستاره بودن را داشته باشد سقف قیمتی که می‌تواند تعیین کند سه برابر قیمت بلیت قطار‌های چهار‌ستاره است. این موضوع در سال ۱۴۰۰ نیز در نظام قیمت‌گذاری اعمال شد.

به گزارش دنیای اقتصاد، در سال ۱۴۰۱ طبق مصوبه ستاد تنظیم بازار قیمت بلیت قطار‌های مسافری برای آن سال ۲۵‌درصد افزایش یافت، اما به گفته فعالان اقتصادی در این حوزه، نه‌تن‌ها نظام مبتنی بر عرضه و تقاضا تا سقف سه برابری قطار‌های چهار ستاره رعایت نشد، بلکه مصوبه ستاد تنظیم بازار نیز برای قطار‌های پنج‌ستاره نادیده گرفته شد و مالکان این قطار‌ها نتوانستند افزایش ۲۵ درصدی قیمت را داشته باشند.

در سال ۱۴۰۲ شاهد افزایش ۲۹ درصدی قیمت بلیت قطار‌های مسافری بودیم، اما باز هم قطار‌های پنج‌ستاره از این موضوع مستثنی شدند و در ادامه با پیگیری‌های صورت گرفته با ۱۰‌درصد افزایش موافقت شد. مالکان این قطار‌ها در این سال‌ها پیگیر روند آزادسازی قیمت این قطار‌ها یا لااقل اجازه افزایش قیمت مشابه سایر قطار‌ها بودند؛ موضوعی که در صدو‌نوزدهمین نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی به نتیجه رسیده و آن‌ها در سال ۱۴۰۳ گرچه همچنان از قیمت‌گذاری آزاد مدنظرشان فاصله دارند، اما می‌توانند دو افزایش قیمت سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ را اعمال کرده و تورم سال ۱۴۰۳ را نیز به آن بیفزایند. با این حال پرسش این است که آیا این جهش قیمتی تاثیری در بازار آن‌ها نخواهد داشت یا گردشگران را از انتخاب این گزینه برای سفر به واسطه بالا رفتن یکباره قیمت محروم نمی‌کند؟

نوروز افزایش قیمت نداریم

رضا رستمی، رئیس کمیسیون حمل‌ونقل اتاق بازرگانی ایران در این باره می‌گوید: در نشست اخیر شورای گفتگو که با حضور نمایندگان دولت و مجلس برگزار شد آن‌ها بر حق مالکان قطار‌های پنج‌ستاره برای قیمت‌گذاری صحه گذاشتند. با این حال به واسطه نزدیک بودن به تعطیلات سال نو و نوسانات قیمتی توافق حاصل شد که تا پایان سال، این قطار‌ها افزایش قیمت را اعمال نکنند. او می‌افزاید: با توجه به افزایش ۲۵درصدی در سال ۱۴۰۱ و ۲۹ درصدی در سال ۱۴۰۲، ما یک افزایش بالای ۵۴ درصدی اولیه در نرخ قطار‌های پنج‌ستاره خواهیم داشت که به آن‌ها تورم سال ۱۴۰۳ هم اضافه می‌شود.

در واقع متولی دولتی در راه و شهرسازی و نماینده مجلس قبول کردند در بحث حمایت از سرمایه‌گذاری در قطار‌های پنج‌ستاره و رونق این بخش با حضور سرمایه‌گذاری جدید و به تبع آن صنعت توریسم این اقدام صورت گیرد. او در این باره که چرا بلیت قطار به رویایی دور از دسترس برای ایرانی‌ها بدل شده و بسیاری بلیت‌ها را از بازار سیاه و از سایر مجاری غیررسمی خریداری می‌کنند، گفت: باید در این زمینه دستگاه‌های نظارتی حضور جدی‌تری داشته باشند. از نظر ایمنی و جاذبه‌های گردشگری، این شیوه حمل‌ونقل برای گردشگران ایرانی جذابیت زیادی دارد و اگر بازار سیاه ایجاد نشود مردم می‌توانند از این گزینه برای سفرهایشان استفاده کنند.

مخاطبان قطار پنج‌ستاره، قشر مرفه هستند

سبحان نظری، رئیس هیات‌مدیره انجمن صنفی شرکت‌های ریلی نیز با اشاره به اینکه بیش از ۵۴ درصد افزایش اولیه در بلیت قطار‌های پنج‌ستاره که در سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ اعمال نشده به اختلاف مالکان و متولی حمل‌ونقل ریلی برمی‌گشت، می‌گوید: در حالی این قطار‌ها از این موضوع محروم شدند که قطار‌های با ستاره‌های پایین‌تر توانستند عدد ۲۵‌درصد و ۲۹‌درصد افزایش قیمت را در این دو سال اعمال کنند.

آیا این افزایش قیمت بالا تاثیری در کاهش تمایل به استفاده از این قطار‌ها و محروم شدن برخی مسافران از این گزینه ندارد؟ پاسخ نظری به این پرسش منفی است. او توضیح می‌دهد: مخاطبان این قطار‌ها قشر مرفه جامعه هستند که یا به خاطر ترس از پرواز یا پیدا نکردن بلیت هواپیما نتوانسته‌اند از این گزینه استفاده کنند.

او می‌افزاید: سهم قطار‌های پنج ستاره از کل قطار‌ها تنها ۵‌درصد است. اگر این رقم را با عدد۱.۵درصد کل سهم حمل‌ونقل ریلی نسبت به سایر اقسام حمل‌ونقل مقایسه کنیم می‌بینیم که این عدد آن‌قدر کوچک است که افزایش آن تاثیری در کلیت توریسم ایران ندارد. رئیس هیات‌مدیره انجمن صنفی شرکت‌های ریلی ادامه می‌دهد: در ۲۰ سال اخیر کل سفر‌های برون‌شهری که با انواع نقلیه خصوصی و عمومی نظیر هواپیما، قطار، اتوبوس، سواری کرایه‌ای و سواری شخصی انجام شده یک و نیم تا دو میلیارد سفر بوده است و از این میزان بین ۲۰ میلیون در دو دهه اخیر با استفاده از قطار سفر رفته اند. حال اگر ۵‌درصد از این ۲۰ میلیون سهم قطار‌های پنج‌ستاره باشد آنگاه می‌بینیم که آن‌ها اثر محسوسی در کاهش سفر ندارند.

به گفته نظری، اصلاح نرخی که معوق شده بود به مستنداتی برمی‌گشت که متولی حمل‌ونقل ریلی از مالکان قطار‌ها درخواست کرده بود و در جلسه اخیر شورای گفتگو این مستندات مورد بررسی سایر شرکت‌کنندگان نیز قرار گرفت. او همچنین درباره پشتوانه قانونی آزاد بودن قیمت این قطار‌ها می‌گوید: قطار‌های پنج‌ستاره از هفت سال پیش مشغول فعالیت هستند. در ابتدا قرار بود برای آن‌ها قیمت‌گذاری دستوری صورت نگیرد. همین وعده باعث سرمایه‌گذاری هنگفت در این بخش و خرید واگن‌های استاندارد شد. با این حال در چند سال اخیر، دولت خلف وعده کرده و آن‌ها را از افزایش قیمت حتی بر اساس تورم هم محروم کرد.

او اضافه می‌کند: سرمایه‌گذاری در حمل‌ونقل ریلی یک سرمایه‌گذاری چند ده ساله یعنی ۴۰ تا ۵۰ ساله است و کسی که وارد این حوزه می‌شود می‌خواهد برای دهه‌ها کار انجام دهد. با این حال با خلف وعده دولت به تدریج شاهد خروج قطار‌ها از این بخش به واسطه به‌صرفه نبودن خواهیم بود.

رئیس هیات‌مدیره انجمن صنفی شرکت‌های ریلی ادامه می‌دهد: در سال ۱۳۹۴، دستورالعمل تعریف شده استاندارد‌های سختگیرانه‌ای برای این قطار‌ها به لحاظ فنی و رفاهی اعمال کرد و این قطار‌ها با همین استاندارد‌ها وارد خط شدند. با این حال نگه داشتن این استاندارد‌ها با قیمت‌های دستوری فعلی امکان‌پذیر نیست. در این شرایط اگر بخشی از قطار خراب شود و نیازمند تعمیر باشد مالک ترجیح می‌دهد به جای تعمیرات پرهزینه قطار را از ریل خارج کند که در نهایت همین موضوع به کاهش ظرفیت‌های حمل‌ونقل ریلی می‌انجامد.

bato-adv
مجله خواندنی ها
bato-adv
bato-adv
bato-adv
پرطرفدارترین عناوین