bato-adv
bato-adv

(تصاویر) جنگنده رافال داسو؛ هواپیمای چند منظوره و نسل ۴.۵ فرانسه

(تصاویر) جنگنده رافال داسو؛ هواپیمای چند منظوره و نسل ۴.۵ فرانسه

برخلاف همتای یوروفایتر خود، بالچه‌های جلو در رافال بسیار به بال دلتا نزدیک‌تر هستند. داسو می‌گوید که تحقیقاتش در حوزه مناسبات سیال نشان می‌دهد که نزدیک‌تر نگه داشتن بالچه‌ها به بال، امکان گستره وسیعی از موقعیت‌های مرکز ثقل را فراهم می‌کند و امکان حرکات آکروباتیک شدید را در تمام رشته‌های پروازی فراهم می‌کند. چابکی این جنگنده حتی در سناریو‌های زاویه حمله شدید با بار کامل تسلیحات تحت تاثیر قرار نمی‌گیرد.

تاریخ انتشار: ۲۱:۱۳ - ۱۶ اسفند ۱۴۰۲

هواپیمای بال دلتا یا مثلثی یکی از جالب‌ترین انواع جت‌های جنگنده است. شاید شناخته شده‌ترین جنگنده بال دلتا در سراسر جهان، یوروفایتر تایفون (Eurofighter Typhoon) باشد. با این حال، هواپیمایی داسو (Dassault Aviation) متعلق به فرانسه، یک جنگنده بال مثلثی در زرادخانه خود دارد که دو دهه فعالیت موثر اثبات شده در نیروی دریایی فرانسه و استقرار‌های دیگر در سراسر جهان را در کارنامه دارد. در واقع این جنگنده به قدری در دنیا محبوب است که شرکت داسو مدل‌های صادراتی بیشتری از آن را نسبت به فروند‌های در اختیار فرانسه به خارج فروخته است.

به گزارش روزیاتو، رافال (Rafale) یک جنگنده دوباله دلتا است که در طیف گسترده‌ای از وظایف فعالیت می‌کند. رافال در دفاع هوایی، حملات عمقی، شناسایی و حملات ضد کشتی برتری دارد. این جنگنده در دو نوع تک صندلی و دو صندلی و برای عملیات‌های زمینی و دریایی طراحی شده است. این جنگنده بسیار سریع و چابک بوده و قادر به حمل مقدار قابل توجهی تسلیحات است. این‌ها همه جزئیات ریز و درشت مربوط به جنگنده رافال داسو هستند که شاید بخواهید از آن‌ها مطلع باشید.

طراحی، مهندسی و فناوری مدرن

همه چیز در مورد جنگنده رافال داسو؛ هواپیمای چند منظوره و نسل ۴.۵ فرانسه

برخلاف همتای یوروفایتر خود، بالچه‌های جلو در رافال بسیار به بال دلتا نزدیک‌تر هستند. داسو می‌گوید که تحقیقاتش در حوزه مناسبات سیال نشان می‌دهد که نزدیک‌تر نگه داشتن بالچه‌ها به بال، امکان گستره وسیعی از موقعیت‌های مرکز ثقل را فراهم می‌کند و امکان حرکات آکروباتیک شدید را در تمام رشته‌های پروازی فراهم می‌کند. چابکی این جنگنده حتی در سناریو‌های زاویه حمله شدید با بار کامل تسلیحات تحت تاثیر قرار نمی‌گیرد.

همه چیز در مورد جنگنده رافال داسو؛ هواپیمای چند منظوره و نسل ۴.۵ فرانسه

رافال غالباً با مواد کامپوزیتی ساخته می‌شود. این امر آن را در مقایسه با هواپیما‌های تمام آلومینیومی و بدنه تیتانیومی بسیار سبک‌تر می‌کند. علی رغم سبکی، بدنه رافال بسیار قوی و مستحکم است. حد بار آن تا ۹ G مثبت و -۳.۲ G است. حداکثر سرعت ماخ ۱.۸ و سقف پروازی اش نیز ۵۰ هزار پا است.

همه چیز در مورد جنگنده رافال داسو؛ هواپیمای چند منظوره و نسل ۴.۵ فرانسه

رافال همچنین دارای یک سیستم راداری پیشرفته است که هم قابلیت تشخیص رو به بالا و رو به پایین با امکان ردیابی چند هدف را دارد. این هواپیما همچنین دارای تولید نقشه سه بعدی بلادرنگ برای شرایط کور است و در حال حاضر تنها هواپیمای جنگنده با این عملکرد است. در نهایت، یک سیستم نمایش پیشرفته نصب شده بر روی کلاه ایمنی دارد که داده‌ها را مستقیماً در مقابل چشمان خلبان و اپراتور سلاح نمایش می‌دهد.

سلاح‌های گسترده

همه چیز در مورد جنگنده رافال داسو؛ هواپیمای چند منظوره و نسل ۴.۵ فرانسه

بدنه سبک رافال امکان حمل مقدار قابل توجهی تسلیحات را فراهم می‌کند. کل قابلیت بار خارجی آن نزدیک به ۹.۱ تن است. این هواپیما همه چیز از موشک‌های هوا به هوا گرفته تا بمب‌های هدایت نشده کلاسیک را حمل می‌کند.

در داخل، رافال دارای یک توپ ۳۰ میلی متری است که قادر است تا ۲،۵۰۰ گلوله در دقیقه را شلیک کند. همچنین موشک‌های هوا به هوای دوربرد Metero، موشک‌های حرارتی “فراتر از برد بصری” Mica، موشک هدایت شونده برد بلند هوا به سطح Hammer، موشک دوربرد SCALP، موشک ضد کشتی AM۳۹ Exocet و بمب‌های کلاسیک را حمل می‌کند. ترکیب تسلیحات و چابکی آن، داسو رافال را به یکی از معدود هواپیما‌هایی تبدیل می‌کند که در جریان یک تمرین آموزشی در امارات متحده عربی، یک اف -۲۲ رپتور آمریکایی را هدف قرار می‌دهد.

همه چیز در مورد جنگنده رافال داسو؛ هواپیمای چند منظوره و نسل ۴.۵ فرانسه

در حال حاضر، داسو رافال در هشت کشور در حال خدمت است. مصر، هند، قطر، یونان، کرواسی، امارات متحده عربی و اندونزی همگی رافال را در ناوگان نظامی خود دارند. البته نیروی دریایی فرانسه و نیروی هوایی و فضایی فرانسه نیز ناوگانی از رافال را در اختیار دارند.

ویژگی‌های جنگنده رافال

همه چیز در مورد جنگنده رافال داسو؛ هواپیمای چند منظوره و نسل ۴.۵ فرانسه

اولین پرواز: ۱۹۸۶

طول بال ها: ۱۰۹ متر

طول: ۱۵.۳ متر

ارتفاع: ۵.۳ متر

وزن در حالت خالی: ۱۰ تن

حداکثر وزن در هنگام بلند شدن: ۲۴.۵ تن

سوخت داخلی: ۴.۷ تن

سوخت خارجی: تا ۶.۷ تن

حداکثر پیشرانه: دو موتور هر کدام ۷.۵ تن

حداکثر سرعت: ۱.۸ ماخ

ارتفاع پرواز: ۵۰،۰۰۰ پا

موتور: دو موتور توربوفن M۸۸-۴E که هر کدام تا ۵۰ کیلوتن پیشرانه خشک و ۷۵ تن پیشرانه با پس سوز تولید می‌کنند

bato-adv
bato-adv
bato-adv