رافال در زبان فرانسوی «وزش ناگهانی و وحشیانه باد» معنی میشود؛ واژهای که بهخوبی از عهده توصیف این جنگنده نسل چهارونیم چالاک برمیآید.
اگرچه رافال یک هواپیمای رادارگریز به معنای واقعی نیست، اما در طراحی خاص آن سطح مقطع راداری (آرسیاس) و رد فرو سرخ تا حد بسیاری کاهش یافته است؛ به این ترتیب، میتوان صفت نیمهپنهانکار را برای این جنگنده نسل چهارونیم در نظر گرفت.
به گزارش خبرآنلاین، علاوه رادار آرایه اسکن الکترونیکی فعال «RBE۲» با برد تشخیص ۲۰۰ کیلومتر، رافال برای ایفای نقش جنگنده برتری هوایی به چندین سیستم سنسور پسیو مجهز شده است.
دو موتور توربوفن اسنکما ام۸۸ نیروی پیشران رافال را تامین میکند و این پرنده با طول حدود ۱۵ متر و پهنای بال ۱۰ متری را با بیشینه وزن برخاست ۲۴ هزار و ۵۰۰ کیلوگرم به آسمان میبرد.
رافال در ارتفاع بالا میتواند به حداکثر سرعت ۱.۸ ماخ برسد و از توانایی کامل پرواز سوپرکروز برخوردار است. به پرواز هواپیما با سرعت مافوقصوت بدون استفاده از پسسوز موتور و با حمل مقدار مؤثری سلاح، بار یا سرنشین، سوپرکروز گفته میشود.
موشک هوا به هوای ماژیک آر ۵۵۰، موشک کروز هواپایه استورم شدو (سایه توفان) و موشک کروز اتمی ASMP-A برخی مهمات قابل استفاده در جنگنده رافال است.
تقابل این دو جنگنده سال ۲۰۰۹ و طی یک مانور با حضور نیروهای هوایی انگلیس، آمریکا، فرانسه و امارات در آسمان امارات متحده عربی صورت گرفت.
در این مانور سناریوهای متفاوتی تمرین شد و البته اف ۲۲ در بسیاری نبردهای شبیهسازی شده رقبا را از میدان به در کرد. نتیجه نبردهای هوایی نیز کاملا به نفع اف ۲۲ بود و توانست در عملیات شبیهسازی شده ۶ رافال را هدف قرار دهد و در پنج داگفایت نیز نتیجه برابر شد، اما در یک نبرد از عهده رافال برنیامد و در داگ فایت مغلوب این پرنده چالاک فرانسوی شد.
شکست اف ۲۲ در داگفایت چنان برای آمریکاییها باورنکردنی بود که از فرانسه درخواست کردند تا فیلم کابین خلبان رافال هنگام داگفایت را منتشر کند. در فیلم منتشر شده به وضوح مشخص بود که خلبان در موقعیتی بود که میتوانست جنگنده آمریکایی را ساقط کند و در نبرد واقعی شانسی برای جان به در بردن اف ۲۲ وجود نداشت.