«بودجهای که ما بستیم، چندان بودجه مطلوبی نیست. شما مستحضر هستید که در این قانون بودجه ۵۰ درصد مالیات اضافه کردیم، یک درصد ارزش افزوده اضافه کردیم، طول خدمت بازنشستگان را اضافه کردیم. موضوعاتی که در بودجه رخ دارد برای ما مانند جام زهر بود که آن را سر کشیدیم. نوع نگاه ما به اقتصاد نگاه اشتباهی است و، چون نتوانستیم به فعلیت در بیاوریم تن به چنین گریزهایی دادیم.»
معین الدین سعیدی و علیرضابیگی دو نماینده ردصلاحیت شده چابهار و تبریز در گپ و گفتی جذاب به مباحث مهمی پیرامون ردصلاحیت شان، ریاست قالیباف بر مجلس، لایحه عفاف و حجاب و ... پرداختند.
به گزارش خبرآنلاین، مشروح گپ و گفت با معین الدین سعیدی و احمد علیرضا بیگی را در ادامه میخوانید؛
حس ردصلاحیت، خوب است؟ بد است؟ یا...
علیرضابیگی: علیالقاعده نمایندهای که ردصلاحیت شده و مانند من یک سال حبس خورده است، در اظهارنظر درباره موضوعات یک ملاحظاتی باید داشته باشد یا در حضور پیدا کردن میان مردم، شرم و حیایی دارد. اما من از محبتی که از همشهریهای خودم یا در مترو و همسایهها در تهران مشاهده میکنم، یک شیرینی گوارایی حس میکنم و نمیدانم چرا اینقدر راحت هستم. علیالقاعده نباید راحت باشم، ولی مسرورم.
یعنی محبوبتر شدید؟
علیرضابیگی: اینطور حس میکنم.
اگر تایید صلاحیت میشدید، امسال بیشتر از دوره قبل رای میآوردید؟
علیرضابیگی: اینطور برداشت میکنم.
ماجرای حبس چیست؟
علیرضابیگی: پس از فعلی که من در ماجرای خودروهای شاسی بلند انجام دادم، هیات نظارت بر رفتار نمایندگان آن را در چارچوب نمایندگی تشخیص نداد. یعنی این هیأت مانند فردی که در هنگام رانندگی یک نفر را زیر گرفته یا خودرویی خریده و مشخص شده که دزدی است، اعلام کرد که کار من در زمره و فعالیت نمایندگی نیست و دروغ گفته ام. در واقع مصونیت پارلمانی من به عنوان نماینده ملت برداشته شد و به واسطه شکایت وزیر سابق صمت به دادگاه معرفی شدم. در یک فرایند کمتر از دو هفته که مرحله دادسرا و دادگاه را سپری کردم، در دادگاه بدوی به فاصله بیست دقیقه پس از خروج من از دادگاه، حکم یک سال حبس صادر شد.
آقای سعیدی حس شما درباره ردصلاحیت تان چیست؟
عیدی: حس دوگانهای است. از یک طرف فرصت خدمت برای پهنهای که کمترین شاخصهای توسعهای را در کشور دارد، از من گرفته شد که از این مسئله خوشحال نیستم، اما احساس میکنم این ردصلاحیت از سوی مردم نبوده و اخیرا که به استان رفته بودم، استقبال عجیب و خودجوشی از من انجام دادند. نحوه مواجههای که با این خادم خود داشتند، بسیار افتخارآمیز بود و حس میکنم نکته مثبتی بود.
به شما گفتند چرا ردصلاحیت شدید؟
سعیدی: بله، البته مصادیق را عنوان نکردند، اما در جلسهای که با کارشناسان شورای نگهبان داشتیم، تعبیر دوستان این بود که موضع گیریهای من باعث سیاه نمایی و سوءاستفاده دشمنان شده است. این موارد را دلایلی میدانستند که بنده صلاحیت حضور در مجلس آتی را ندارم.
غیر از شما برخی دیگر از نمایندگان فعلی در انتخابات مجلس ردصلاحیت شدند، درباره برخی از آنان شائبههایی از تخلفات مالی شنیده میشود، دربارهی شما هم گفته شده است؟
سعیدی: من در این جلسات هم عنوان کردم، اگر هرگونه نقطه خاکستری در عملکر مالی بنده وجود دارد، من را در دروازه دولت دار بزنید. این موضوعات مطرح نبوده، اما نوع عملکرد من به گونهای بوده که به تعبیر آنان صلاحیت نداشتم.
نطقهای شما هم باعث ردصلاحیت تان شده است؟
سعیدی: دوستان به شدت روی آب رودکی که در اوایل کار مجلس خوردم، ایراد گرفتند، به خصوص آنکه من گفته بودم اتفاقاتی برای یک بانوی عفیفه رخ داده است. دوستان گفتند که شما هیچ مستنداتی برای اظهارات خود ارائه نکردید. از من دوبار در هیات نظارت بر رفتار نمایندگان شکایت شد، یکی درباره همین مسئله بود و دیگری برای بحث فوت مهسا امینی بود که نیروی انتظامی از من شکایت کرد.
ماجرای این شکایت چه بود؟
سعیدی: من گفته بودم که ساختمان ارشاد امنیت بچههای ما را به خطر انداخته است. بنده منتقد گشت ارشاد و نظایر آن بودم که دوستان معتقد بودند در آن شرایط ملتهب، بیان این اظهارات کار درستی نبود. ولی من کماکان معتقد هستم که این روشها باعث جذب جوانان نخواهد شد و باعث دوری بیشتر آنان حتی از دین میشود.
گفته میشود بسیاری از نمایندگان از بیان نظرات خود در مجلس میترسند، چون ممکن است صلاحیت شان برای مجلس بعدی تایید نشود. شما این مسئله را قبول دارید و یا مشاهده کردید که نمایندگان در جلسات خصوصی یک نظر دیگری بدهند و در صحن حرف دیگری بزنند؟
سعیدی: بارها و بارها چنین دوگانگیهایی را شاهد بودیم. بارها میگفتند که شما سر نترسی دارید، ولی ما ملاحظاتی داریم، البته این گونه نیست که فقط منتقدان دولت و ساختار اجرایی رد صلاحیت شده باشند و حتی افراد سینه چاک دولت نیز از تیغ رد صلاحیت بی بهره نبودند. اما افرادی که در بیان مطالبات مردم تعارف و مسامحهای نکردند، تیغ ردصلاحیت بیشتر بود.
علیرضابیگی: اگر منظور به علت ردصلاحیت من است که...
خیر، آیا این حرف درست است که نمایندگان از ترس شورای نگهبان و ردصلاحیت...
علیرضابیگی: بله، طبیعی است. در موضوعی که برای من پیش آمد و برخلاف قوانین کشور، برخلاف سنتی که از عدل مظفر تا کنون وجود داشته است، سابقه نداشته بدون داشتن مستندات قانونی تریبون نماینده مردم را ۴۰ روز ببندند. من به بسیاری از دوستان به صورت مستقیم و غیرمستقیم مراجعه کردم که به این مسئله اعتراض خود را بیان کنید چرا که فردا این اتفاق بر سر شما هم خواهد آمد. من به واسطه یک فرد ثالثی به آقای دکتر پزشکیان که از یک حوزه انتخابیه هستیم، گفتم که از این فرصت در احقاق حق یک نماینده استفاده کند؛ اما بسیاری از نمایندگان ملاحظاتی داشتند.
آقای صباغیان و آقای نوری تنها نمایندگانی بودند که سوال کردند به چه استنادی تریبون یک نماینده و سامانه رای او را بستید. آقای قالیباف در آن جلسه علنی گفتند که نظر هیات نظارت بر رفتار نمایندگان این بوده که تریبون و سامانه رای آقای بیگی بسته بشود که یک موج رسانهای ایجاد شد.
یعنی شما به هیچ قانونی نمیتوانستید رای بدهید؟
علیرضابیگی: به هیچ عنوان.
هنوز هم به این صورت است؟
علیرضابیگی: خیر، پس از آن موج رسانهای که صورت گرفت، شبانه با من تماس گرفتند که محدودیت شما برطرف شده است.
حکم دادگاه تجدیدنظر شما آمده است؟
علیرضابیگی: خیر، پس از تشکیل شدن دادگاه بدوی در ۹ ماه پیش و محکوم شدن به یک سال حبس، همه چی متوقف شده است.
شما هنوز مانند گالیله که از آن دادگاه بیرون آمد و بر حرف خود پافشاری کرد، پای اظهارات خود درباره فیدلیتیها هستید؟
علیرضابیگی: من بر مبنای مستندات صحبت کردم. بنده دهها پرونده این چنینی را کار کردم، در مجلس گذشته، در استیضاح وزرا، در مواجهه با رئیس جمهور، در بطلان واگذاریهای صورت گرفته، ماشین سازی تبریز، کشت وصنعت مغان، کشت و صنعت هفت تپه و ... با دلایل و مستندات در محاکم حضور پیدا کردم. در حالی که آنان وکلای بسیار قوی داشتند، اما وکیل یک لاقبای تبریز توانست از پس همه آنان بربیاید و بطلان معاملات و واگذاریها صورت گرفت.
در مسئله واگذاری خودرو به نمایندگان نیز با مدرک و سند وارد شدم. فهرست و قراردادی را که با کارت ملی دو دختر چوپان در کوهدشت لرستان با شرکت بهمن موتور بسته شده بود را پیدا کردم درحالی که به دست آوردن این مدارک کار راحتی نبود؛ اما سبقه گذشته من این امکان را برای من ایجاد کرد که این اسناد را به دست بیاورم. پس از من نیز نمایندگان دیگری مانند آقای میرسلیم آمدند و اعتراف کردند که مسئله خودروها وجود دارد و در کمیسیون اصل نود پرونده مفتوحی در این خصوص داشتیم. اما اینکه شما میفرمایید هنوز بر سر حرفهایت هستی، گویا شما ایمان نیاوردید. (خنده)
آقای سعیدی شما هم جز نمایندگانی بودید که خودروی شاسی بلند گرفتید؟
سعیدی: خیر، من اصلا درجریان خودروها نبودم، اگر میدانستم شاید میگرفتم. (خنده)
حتی پیشنهاد نکرده بودند؟
سعیدی: خیر. اصلا من برای همین متعجب هستم. یک نکته نیز پیرو فرمایشات آقای علیرضابیگی عرض کنم، در همان زمان نیز من با یکی از همکاران شما مصاحبه کرده و گفتم محروم کردن یک نماینده از تریبون جفا به مردم حوزه انتخابیه است. این اتفاق برای من نیز تکرار شد و زمانی که درباره جمعه خونین زاهدان و رویه اشتباهی که اتفاق افتاد، اعتراض کردم تیربون بنده توسط هیأت رئیسه وقت مجلس بسته شد و سپس گفتند که وقت تمام شده بود. اما در بازبینی مشخص شد که وقت من تمام نشده بود. بنابراین، تصور میکنم با این روند ما به مردمی که آن نماینده را انتخاب کردند جفا میکنیم.
آقای علیرضابیگی، آن نمایندگانی که شما میدانستید که خودروی شاسی بلند گرفتهاند، به شما مراجعه نکردند و بگویند چه آدم بی معرفتی هستید؟
علیرضابیگی: چرا.
توی رودربایستی گیر نکردید؟
علیرضابیگی: اصلا بنای من بر افشای اسامی نمایندگان نبود بلکه معتقد بودم که یک سازمانی با هدف و انگیزه این اقدام را انجام داده است، تعدادی از نمایندگان میگفتند که معاونت مجلس با آنان تماس گرفته و بیان کرده است که خودروی شاسی بلند برایتان در نظر گرفتیم و به خاطر محدودیتهایی که وجود دارد آن را به نام عروس، رانندهای یا دامادی سند میزنیم.
این نشان میدهند که یک ارادهای موضوع را به جلو میبرد و اساس مقصود ایجاد یک سازمان غیر رسمی رای بوده است که نمایندگان تطمیع شده و با اراده یکی بلنده شده و بنشینند. مقصود نمایندگان نیست و فردی که این مسئله را رو به جلو میبرده باید بازخواست شود.
بالاخره یک نفر برکنار شد.
علیرضابیگی: رسما گفتند که برکنار شده است، اما زمانی که مسئله را پیگیری کردم، معاون مجلس که امضای او پای قراردادها بود از این مسئولیت برداشته و در مسئولیت دیگری به عنوان پروژه گسترش مجلس که با همسایهها تفاوهم میشود، گذاشتند.
برخی از نمایندگانی که ردصلاحیت شدند، گفتند که به نام آنان رأی در صندوق آرا ریخته شده است. برای شما هم این طور بود؟
سعیدی: بله، بله.
چقدر بوده است؟
سعیدی: تعداد آن نمیدانم، در حوزه انتخابیه من مشارکت فوق العاده پایین بود.
جزء آرای باطله بود دیگر؟
سعیدی: بله، مشارکت در این دوره از انتخابات به شدت کاهش پیدا کرده بود.
دلیل آن عدم حضور شما بود؟
سعیدی: یکی از دلایل بود. اما من دوستانی در شهرستانهای دیگر دارم که از تعرفههایی که به نام من و آقای رشیدی کوچی در صندوق ریخته شده بود، عکس میفرستادند.
در حالی که از یک استان نیستید.
سعیدی: بله، برای من نیز جای سوال دارد، این عکسها از حوزههایی ارسال شد که فکر میکردم هیچ شناختی از بنده یا حتی حوزه پهناور من نیز نداشته باشند.
اگر تاییدصلاحیت میشدید، رای میآوردید؟
سعیدی: بله، حتما با یک تفاوت بسیار فاحش نسبت به دور گذشته.
فردی که رأی آورده به لحاظ گرایش سیاسی مقابل شماست؟
سعیدی: ایشان از عضو شورای ائتلاف و از نخبگان منطقه هستند. در دور قبل هم رقیب بنده بودند.
آقای علیرضابیگی به نام شما هم رأی ریخته شده است؟
علیرضابیگی: بله، من هم شنیدم و آماری ندارم.
این مسئله را طبیعی میدانید؟
علیرضابیگی: اظهار مخالفت مردم طبیعی است.
روز انتخابات تبریز بودید؟
علیرضابیگی: خیر، بنده یک هفته قبل از انتخابات از تبریز خارج شدم، زیرا نمیخواستم کنش گری در این خصوص داشته باشم. عموما کاندیداها برای عکس یادگاری و استفاده از سبد رای، به من مراجعه میکردند. زمانی که دیدم خیلی دارم تحت فشار قرار میگیرم، ترجیح دادم که یک هفته قبل از انتخابات از تبریز خارج شوم.
آقای سعیدی گفتند در این دوره میزان مشارکت در حوزه انتخابیه شان کم شده است، در تبریز چطور بود؟
علیرضابیگی: بله کم شده بود.
فاصله آرای انتخابات سال ۹۸ با انتخابات ۱۴۰۲ چقدر بود؟
علیرضابیگی: ۲۲ درصد مشارکت اتفاق افتاد، اما در دوره قبل ۴۲ درصد بود و حتی تعداد آرای آقای پزشکیان نیز کاهش پیدا کرد. من با اقای پزشکیان در دوره قبل ۱۳۰۰ رأی فاصله داشتم.
فکر میکنید که اگر این دوره کاندیداها بودید، رای میآوردید؟
علیرضابیگی: بله، یقیناً.
در دورههای قبل که نمایندگان ردصلاحیت میشدند، رئیس مجلس تلاش میکرد که با شورای نگهبان لابی کند تا تعداد ردصلاحیت شدگان را کمتر کند. آقای قالیباف این دوره کاری انجام داد؟
سعیدی: تعدادی از همکاران ردصلاحیت شده خدمت ایشان رفتند و قول پیگیریهایی را دادند، اما عملا در جریان رایزنیها و نتیجه عمل او نیستم. بنده نیز به ایشان مراجعه کردم.
چند نفری تایید صلاحیت شدند.
سعیدی: بله، تعدادی از ردصلاحیت شدگان تایید شدند. ابتدا ۲۶ نماینده ردصلاحیت شده بودند که سپس تعدادی از آنان تایید شدند. اما در مرحله آخر شورای نگهبان یکی دونفر دیگر را هم ردصلاحیت کرد.
خودتان تلاشی برای تایید صلاحیت کردید؟
سعیدی: بله، روز اولی که ردصلاحیت شدم احساس کردم که باری از روی دوش من برداشته شده است.
شما را هیات اجرایی ردصلاحیت کرد؟
سعیدی: خیر، هیات نظارت. بنای من بر پیگیری نبود، اما زمانی که مراجعه عجیب مردم را مشاهده کردم و بانوی پیری از دشتیاری تماس گرفت و گریه کرد. در این هنگام احساس کردم که وظیفه دارم ردصلاحیت خود را پیگیری کنم.
آقای دکتر شما چطور؟
علیرضابیگی: من فقط اعتراض کردم و لابی نکردم.
امیدی نداشتید؟
علیرضابیگی: تصور میکنم که مرتکب خطایی نشدم، در هیات اجرایی ردصلاحیت من به دلیل اقدام علیه امنیت ملی و محکومیت به واسطه آن اعلام شد که اساس وجود خارجی ندارد. همچنین زمانی هم که بند ۲ ماده ۳۱ قانون اساسی استناد کردند، باز دفاعیات و مستندات خودم را ارائه کردم؛ میگویید من التزام به جمهوری اسلامی ندارم، در حالی که من ۴۰درصد جانباز بوده و از صاحب منضبان نیروهای مسلح هستم. مدال و افتخارات من وجود دارد و تحصیل کرده عالترین دانشگاه امنیت ملی کشور هستم و حتما مراحل صلاحیت خود را طی کردم.
این محکومیت به دلیل اینکه قطعی نیست و ...
علیرضابیگی: بله، وجاهت نداشت. پس از اعلام بند ۲ و بند ۴ ماده ۳۱ هم دفاعیات خود را صادر کردم و گفتم هرجا که باشد آمادگی پاسخگویی دارم. آقای طحان نظیف با من تماس گرفتند که ردصلاحیت شده و تشریف بیاورید. من گفتم موضوع بیان شده فاقد وجاهت است، محکومیتی نداشته و عدم سوءپیشینه خود را به او نشان دادم. نه من بیکار هستم. نه شما. مانند کسی که میپرسید شما سربازی نرفتید و بعد از آنکه کارت پایان خدمت خود را نشان میدهید، مسئله منتفی است.
بعد از آنکه مصاحبه ایشان را در تلویزیون دیدم که گفتند همه افرادی که ردصلاحیت شدند، به شورای نگهبان دعوت کرده و علت ردصلاحیتشان را به آنان گفتیم؛ که مصاحبه کردم و گفتم که من را دعوت نکردند. سپس به شورای نگهبان دعوت شدم و در جلسهای که اعضای حقوقدان شورای نگهبان بودند، مجموعه مصاحبهها و توئیت هایم را نشان داده گفتند که مطالبی که درباره فوت خانم امینی بیان کردید در مسیر نظام نبوده است. بنده به واسطه سابقه تحصیلی ام به استراتژی کشور واقف بوده و بر اساس همان، این اظهارات را گفته بودم؛ افرادی که اداره کننده امنیت داخلی کشور بودند اشتباه فاحشی مرتکب شدند که هزینه ساز شد. با این حال تشخیص شورای نگهبان این بود که مطالبی مطرح کردم در مسیر امنیت کشور نبوده است.
آقای سعیدی پس از هفتم خرداد چه میکنید؟
سعیدی: واقعا نمیدانم. بنده کارمند جهاد کشاورزی هستم و شاید به عنوان کارشناس در یکی از روستاهای منطقه مشغول شوم و برنامه ریزی خاصی ندارم.
ممکن است برگردید به جهاد کشاورزی یا به تهران بیایید؟
سعیدی: نمیدانم، چو فردا شود فکر فردا کنیم.
آقای دکتر شما چطور؟
علیرضابیگی: من مقدمات را فراهم میکنم. مسئله ردصلاحیت، موضوع ثقیلی برای من بود و بنابراین آن حکم هم تحقق پیدا خواهد کرد و احتمالا بروم تحمل کیفر یکساله را داشته باشم. (خنده)
پیش بینی شما این است که آن حکم اجرا خواهد شد؟
علیرضابیگی: وقتی عدم صلاحیت تحقق پیدا میکند بعید نیست که حکم اجرا نشود.
فکر میکنید استدلال قوه قضائیه ممکن است به ردصلاحیت شما کاری نداشته باشد؟
علیرضابیگی: حتما شما در جریان مصاحبههایی که من داشتم هستید، زمانی که مرا به بازپرسی احضار کردند و این گفتگو ۴۵ دقیقه بود که قرار مجرمیت صادر شد و مجوز رسیدگی خارج از نوبت گرفته شد. تا من به دفتر خودم برسم قرار رسیدگی به دادگاه برای هفته بعد تعیین شد.
در آن زمان قاضی از مسئول دفتر خودش پرسید شاکی کجاست؛ سپس گفتند آقای شاکی که فاطمی امین بود را دعوت نکردید و آن خانم پاسخ داد که اساسا شکایتی وجود ندارد. آقای رئیس دادگاه گفتند که کیفرخواست صادر شده و پاسخ دادند که آقای فاطمی امین یک نامه رئیس دادستان کل نوشته و درخواست رسیدگی کردند. همچنین آقای رئیس گفتند که این پرونده برای رسیدگی محیا نیست و آقای فاطمی امین را صدا میزنیم تا شکایتی روی این پرونده بگذارند. پس از آن حدود دو هفته بعد جلسه مجدد دادگاه برگزار شد و که این جرم، از جرایم سیاسی است، اما قاضی آن را نپذیرفت.
پیگیری نکردید؟
علیرضابیگی: از دادسرا که پیاده شدم تا به دفتر برسم، حکم یکسال حبس من صادر شد. در این زمان قضاوت قوه قضائیه در ذهن من کمرنگ شد و در نامهای خطاب به آقای اژهای نوشتم که به نظر میرسد کسی در پی کشف حقیقت نیست.
ایشان دو روز پس از ارائه نامه من دستور دادند که یک کمیته تشکیل داده و ۳ نفر از قضات به عنوان اصحاب تحقیق این رسیدگی را انجام بدهند. آنان به این دلیل که فایل صوتی مرا گوش کرده بودند، پرسیدند رابطه این شاسی بندهای داخل حیاط به وزیر صمت چه بوده است؟ ازاین جلسه به بعد مراحل متوقف شده و این جای امید دارد که هنوز فریادرسی هست.
آقای سعیدی! بزرگترین مشکل کشور ما آب و حق آبه هیرمند است. شما برای این حق آبه چه کردید؟
سعیدی: اجازه بدهید من درباره آب سواحل مکران توضیح بدهم که پایین میزان دسترسی به آب شرب را ما در آنجا شاهد بودیم. ۸۱ درصد مردم آنجه دسترسی به آب لوله کشی نداشتند در حالی که در این مناطق ۳ سد بزرگ وجود دارد، اما شبکههای پایین دست سد ایجاد نشده بودند. با پیگریهایی توسط وزیر نیرو انجام شد، این شاخص به نزدیکی ۶۵ درصد افزایش پیدا کرده است و خطوط پایین دست انتقال آب ایجاد شده است.
سد کهیر هم در سال گذشته آبگیری شد. اما اتفاق وحشتناکی که در آن منطقه رخ میدهد این است که ما بر اثر سیلابهای آن منطقه، میلیاردها متر مکعب آب به درون دریا ریخته میشود و متاسفانه تدبیر لازم برای آن صورت نگرفته است. اخیرا توانستیم برای دو بند زودبازده در مسیر رودخانهها مجوز گرفتیم.
اما درباره حق آبه هیرمند باید گفت که دیپلماسی کشور ما اساسا ایرادی دارد که فقط مربوط به وزارت نیرو نیست، وزارت خارجه و اعضای سازمان حفاظت از محیط زیست، اضلاع دیپلماسی آب هستند که به شدت منفعل عمل کردند. درباره حق آبه این موضوع در جایی دامنه دارتر میشود که احساس میکنید روابط سیاسی با مجموعه طالبان برای برخی از ارکان دیپلماسی ما مهمتر از سرنوشت مردم سیستان و بلوچستان است و شاهد هستیم که حقوق حق آبه تضعیف میشود.
ترکیب مجلس دوازدهم مشخص شده است. شما ارزیابی از آینده مجلس دوازدهم دارید؟
علیرضابیگی: تفاوت مجلس یازدهم با مجلس دوازدهم، تفاوتهای برجستهای است. اولا مجلس دوازدهم فاقد فراکسیون اکثریت خواهد بود و هم نوایی که به واسطه دعوای خانوادگی رخ داده و به یک گسست قابل توجهی منجر شده است، در تعیین ریاست مجلس خود را نشان خواهد داد. گروههایی که توانستند رای مردم را به خودشان اختصاص بدهند، تلاش در دفع همدیگر خواهند داشت.
البته این مسئله سبب نمیشود که آقای قالیباف دوباره رئیس مجلس نشود، اما ایشان نمیتواند اعمال ریاست بکند. پیوندهایی که ایشان به واسطه آنان میتوانست اعمال ریاست کند، گسسته شده و از بین رفته است. تعداد قابل توجهی از نمایندگان شاید به جهت سیاسی با آقای قالیباف هم جهت باشند، اما تلاش میکنند که از ایشان اعلام برائت کنند تا خودشان را نزد مردم موجه نشان بدهند. همین مسئله سبب واگرایی بیشتر خواهد شد.
فراکسیون اقلیت نیز نسبت به مجلس یازدهم با جسارت بیشتری شکل خواهد گرفت و چه بسا همین فراکسیون باعث تمرکز و قدرتمند شدن طرف مقابل شود.
یعنی شما معتقد هستید که آقای قالیباف رئیس مجلس خواهد شد، اما ریاست نمیکند؟
علیرضابیگی: نمیتواند اعمال ریاست کند.
تحلیل شما از عملکرد آقای قالیباف چیست؟
علیرضابیگی: عملکرد ایشان از شاکله شخصیتی ایشان نشأت میگیرد. شاید صحبت من جانبدارانه یا با قضاوت منفی همراه شود، اما به عنوان فردی که مدتها معاون ایشان بودم و از فرماندهان یگانهای نیروی انتظامی بوده و مستقیم با او کار کردم. ایشان در مجلس یازدهم نتوانست آن ظرفیت و قابلیتی که نمایندگان حرفی در آن داشته و باید به آن احترام گذاشته شود را متجلی کند و سبب ناکارآمد شدن مجلس یازدهم شد.
در مجلس یازدهم بسیاری از موضوعات که مربوط به آیین نامه داخلی است و حرمت بند بند آن باید حفظ شود، به راحتی زیرپا گذاشته شد. شاید مسئله صوری به نظر برسد، اما تعیین کمیسیون تلفیق پس از تقدیم لایحه بودجه به مجلس صورت میگیرد، اما درحالی کمیسیون تلفیق شکل گرفت که هنوز بودجه به مجلس تقدیم نشده بود.
زمانی که به این مسئله اعتراض کرده و گفتیم خلاف آیین نامه مجلس است، آقای قالیباف فرمودند که لایحه بودجه به مجلس واصل شده است و گویا پیک موتوری آن را آورده است. ما در رسیدگی به لایحه بودجه ۱۴۰۳ به برنامه هفتم توسعه که وجود خارجی نداشت، استناد میکردیم.
این جمله که مجلس «پادگان» نیست را چندباری در صحن مجلس شنیدیم، آقای قالیباف با روحیه نظامی مجلس را ادامه میکرد؟
علیرضابیگی: این مسئه خیلی برجسته است. اگر بگویم ایشان مجلس را با روحیه نظامی اداره میکرد، شامل بنده هم میشود. (خنده) برای همین میگویم که ظرفیت لازم را برای این مسئله دارا نبود.
آقای سعیدی، نظر شما درباره ترکیب مجلس دوازدهم و تفاوتهای آن با مجلس یازدهم چیست؟
سعیدی: من قبل از آنکه نگران ترکیب مجلس آینده باشم، نگران حاکم شدن روحیه ریا در بین مسئولان اجرایی و تقنینی هستم. من نمیتوانم پدیده انسانهایی که مهر بر روی پیشانی خود دارند را درک کنم، به نظرم اینها پدیده خطرناکی باشند. ما از امام راحل، عارفتر و زاهدتر کسی را نداشتیم، اما پیشانی ایشان از این مهرها نداشت.
نمیخواهم این مسئله را به کل تعمیم بدهم، اما بسیاری از افرادی که اینگونه ظاهرسازی کرده و ریش آنچنانی میگذارند، گاها مشاهده میکنیم که در اغلب فسادها نقش بی بدیلی دارند و بسیار بسیار نگران حاکم شدن روحیه ریا هستم.
اینکه به من گفته شود که به علت ردصلاحیت شدن، محبوبتر خواهی شد همه را باید به فکر بیاندازد. چرا این اتفاق باید بی افتد؟ از ۴۰ درصد مردمی که پایی صندوق آرا آمدند تشکر میکنم، اما باید فکر کنیم که چرا ۶۰ درصد مردم نیامدند. اگر این مسئله را آسیب شناسی نکنیم، پدیده خطرناکی است.
اما درباره ترکیب مجلس دوازدهم، من بلوچ هستم و بلوچها انسانهای خوش بینی هستند؛ با این حال زمانی که برخی از گزارهها را کنار هم میگذارم، شاید من بلوچ هم خوش بین نباشم. امیدوارم که اشتباه کرده باشم.
یعنی فکر میکنید که مجلس آینده، مجلس متشتتی خواهد بود و فراکسیون اکثریت نخواهد داشت؟ نبود فراکسیون اکثریت مسئله بدی است؟
سعیدی: خیر، من تنوع درآرا و سلیقهها را یک عنصر مثبت تلقی میکنم و به نظرم یکدست شدن برای مجلسی که محل تضارب آرا است، مفید نباشد. اما من پدیدهای را مشاهده میکنم که فردی که به تازگی منتخب مردم شده است؛ دست روی نقاط ناراحت کننده مردم میگذارد.
در حال حاضر، آقایان از فضای مجازی تلگرام، واتساپ و اینستاگرام و... برای تبلیغات استفاده کردند، اما بلافاصله بحث ادامه محدودیتها را بیان میکنند. این مسئله اخلاقا درست نیست. فردی که در مجلس یازدهم مباحثی را تحت عنوان ازدواج دختران ایرانی با خارجیها مطرح کرده بود، از کم کردن ۳ میلیون تومان از حساب مردم به خاظر بی حجابی سخن گفته است. زمانی که چنین رویههایی را مشاهده میکنید، قطعا نگران میشود، اما امیدوارم که قاطبه مجلس به گونهای باشد که مطالبات واقعی مردم را پیگیری کند.
مجلس یازدهم نیز آش دهان سوزی نبود.
سعیدی: نگران هستم که در مجلس آینده حسرت همین مجلس ضعیف را بخوریم و این مسئله نگران کننده است.
در مجلس یازدهم، دو طرح صیانت و لایحه عفاف و حجاب بسیار پرسرو صدا شد؛ به نظر شما چه سرنوشتی پیدا خواهند کرد؟
علیرضابیگی: صیانت طرح بود که برای رسیدگی به آن یک کمیسیون ویژه برگزار شد و دولت نیز حاضر به پذیرش مسئولیت آن نشد. بحث فضای مجازی از آب و برق و مسائل زیر ساختی مهمتر بوده و جایگزینی ندارد؛ به طور مثل اگر آب و برق قطع شوند، راه دیگری برای برطرف کردن نیاز خود پیدا میکنید، اما اگر اینترنت قطع شود، راه جایگزین ندارد و به حیات مردم ورود پیدا کرده است.
زمانی که این طرح بازتاب اجتماعی پیدا کرده و مشخص شد که در پستو قرار است بررسی شود، حتی شخص من که از سوی همکاران برای بررسی این طرح انتخاب شدم به علت داشتن نظر غیرهمسو با آنان، آشکارا مرا به کمیسیون راه ندادند. حتی نسبت به این مسئله نامه نوشته و اعتراض کردم.
یعنی چه راه ندادند؟
علیرضابیگی: قبول نکردند.
یعنی دم در کمیسیون یک نفر را گذاشته بودند که شما داخل نشوید؟
علیرضابیگی: خیر، میگفتند شما به عنوان شنونده میتوانید حضور داشته باشید، اما حق رای ندارید. رئیس مجلس نیز به خواسته من وقعی نگذاشت، سپس این طرح از مجلس خارج شده و به شورای عالی فضای مجازی سپرده شد. مجلس هم ترجیح داد مسئولیت اینکار را به گردن نگیرد. درباره لایحه عفاف و حجاب، مجلس به خاطر انتخابات و تبعات اجتماعی که آن داشت، اصل هشتاد و پنجی کرد و لایحه را به سمت کمیسیون فرهنگی فرستاد. مطالبی که آنان به شورای نگهبان ارجاع میدادند با مقتضیات زندگی مردم همخوانی نداشت و تبعات بسیاری ایجاد خواهد کرد.
من پیش بینی میکردم این لایحه همانند قانون ماهواره، به دلیل منطبق نبودن با واقعیتهای زندگی جامعه، زمینه اجرا پیدا نخواهد کرد. در حال حاضر نیز، طراحان آن انتظار داشتند که این لایحه به سرعت تصویب شود، اما میان شورای نگهبان و کمیسیون مربوطه پاس کاری شده و نتیجه هم نداشته است.
آقای بانکی پور در تلویزیون اعلام کردند که ۳ میلیون جریمه از متخلفان گرفته خواهد شد، این را به مثابه نخلفات راهنمایی و رانندگی در نظر گرفته است.
شما به اصل ۸۵ شدن طرح صیانت و لایحه عفاف و حجاب رای دادید؟
سعیدی: من به شدت مخالف بودم. متاسفانه ما ۳ قانون مهم را مشمول اصل ۸۵ کردیم که ایرادات ساختاری جدی دارند. در کمیسیون ویژه قانون جوانی جمعیت، موضوعی را عنوان کردند که با اصول قانون اساسی در تضاد بود؛ در عجب هستم که چرا شورای نگهبان آن را تایید کرد و یک تبعیض ایجاد شد. استان سیستان و بلوچستان را از مزایای این قانون محروم کردند. به شدت مخالف ۳ قانون و اصل ۸۵ شدن آنان هستم.
از رای نیاوردن یا ردصلاحیت چه کسانی در انتخابات اخیر ناراحت شدید؟
سعیدی: از ردصلاحیت عزیزانی، چون رشیدی کوچی، رحیمی جهان آبادی، دکترعلیرضابیگی و ...
علیرضابیگی: من هم همینطور، یک جمعی که هر کدام به یک استان تعلق دارد؛ ترکیب متجانسی را شکل میداد که نشان دهنده پیوستگی و وحدت بود.
اولین جلسه مجلس پس از انتخابات به دلیل غیبت نمایندگان برگزار نشد...
سعیدی: من درگیر سیل بودم و با اطلاع به آنجا رفته بودم. روز بعد که به مجلس آمده و از روند خدمات به سیل زندگان شکایت کردم، آقای ذوالنور صحبت مرا قطع کرد و گفت شما باید از اقدامات خوبی که انجام شده تشکر کنید.
علیرضابیگی: من به علت اینکه یک برنامه بینالمللی را هماهنگ کرده و مهمان خارجی داشتم، از یک ماه قبل به مدت یک هفته مرخصی گرفته و در خوزستان بودم. اسم من نیز به عنوان غایبین خوانده نشد.
شما و نمایندگانی که ردصلاحیت شدید، قاعدتا نباید خیلی دل و دماغ حضور در مجلس را داشته باشید. آیا اینطوری است؟
سعیدی: من درباره خودم چنین تصوری را ندارم و از همان روزهای اولی که به مجلس راه پیدا کردم بنا را بر این گذاشتم که تا روز آخر تلاش کنم، با اتفاق و سیل اخیر انگیزه من برای تلاش بیشتر شده است. ردصلاحیت من دلیلی برای از دست دادن انگیزهام نبوده است.
با نمایندهای که در این دوره انتخاب شده است، ارتباطاتی دارید؟
سعیدی: بله، روزی که ایشان به عنوان منتخب مردم سربلند آن منطقه انتخاب شدند، با ایشان تماس برقرار کرده و تبریک گفتم. اعلام کردم که آمادگی دارم تجربه اندک خود را در اختیارشان قرار بدهم.
آقای دکتر شما حوصله دارید به مجلس بروید؟
علیرضابیگی: عملا مجلس تمام شده است. تا بیست فرودین که مجلس تعطیل است و بعد نیز برای رفع تکلیف حضور پیدا میکنیم، زیرا موضوعات مهم در دستورکار قرار نمیگیرد.
به هر حال بودجه به دو دوازدهم تبدیل خواهد شد، درست است؟
علیرضابیگی: خیر، تعیین تکلیف میشود. بودجهای که ما بستیم، چندان بودجه مطلوبی نیست. شما مستحضر هستید که در این قانون بودجه ۵۰ درصد مالیات اضافه کردیم، یک درصد ارزش افزوده اضافه کردیم، طول خدمت بازنشستگان را اضافه کردیم. موضوعاتی که در بودجه رخ دارد برای ما مانند جام زهر بود که آن را سر کشیدیم. نوع نگاه ما به اقتصاد نگاه اشتباهی است و، چون نتوانستیم به فعلیت در بیاوریم تن به چنین گریزهایی دادیم.
بخش عمده بودجه درباره حقوق است و برای توسعه چیزی پیدا نمیکنید. برای پرداخت حقوق بازنشستگان که آن را مشمول همسان سازی کردیم، یک درصد ارزش افزوده را به شیرینی و شکلات و ... اضافه کردیم تا حقوق بازنشستگان را پرداخت کنیم. دولت هم دل خوشی از این بودجه ندارد و معتقد است که بندهای تحمیل شده به باعث کسری بودجه میشود.
مانند افزایش ۲۰ درصدی حقوق کارمندان.
علیرضابیگی: بله.
آقای سعیدی نگاه شما به بودجه چیست؟
سعیدی: من معتقد هستم که بودجه و جهت گیریهای آن بر اساس قانون برنامه باید باشد. زمانی که برنامه هفتم تصویب نشده بود، لایحه بودجه آمد و جهت گیری قانون برنامه را نداشتیم. نگاهی که به حوزه مالیات داشتین بسیار مخرب بوده و مسئله معیشت مردم را تنگ خواهد کرد. مسئله افزایش ۲۰ درصدی حقوق را مطلقا متناسب با افزایش تورم نمیدانم با این روش بودجه ریزی کسری و ناترازی بودجه بیشتر شده و نگرانی جدی برای سال آینده خواهیم داشت.
از عمر دولت آقای رئیسی حدود دو سوم آن گذشته است، شما سال ۱۴۰۳ را برای دولت ایشان چطور پیش بینی میکنید و در مدت باقی مانده چقدر از وعدههای ایشان محقق خواهد شد؟
سعیدی: من در عین حال که منتقد تمام قد رویکردهای دولت آقای رئیسی هستم، اما مزیتهایی که داشت را عنوان کردم مثلا به حوزه آبرسانی مناطق محروم توجه داشتند، فعال کردن بازارچههای مرزی و ... که قابل تقدیر هستند. اما به صورت کلی کافی است که وعدههای دولت آقای رئیسی را در کنار این وضعیت بسیار وحشتناکی که به لحاظ مدیریت اقتصادی کشور مشاهده میکنیم بگذاریم آن وقت فاصله بسیار زیاد شعار تا عمل رخ نمایی میکند.
شما بلافاصله بعد از انتخابات شاهد افزایش ارز و طلا بودید، البته در وزارت جهاد کشاورزی تلاش میشود تا کالاهای اساسی تورم لجام گسیخته را تجربه نکنند، اما نگرانیهای زیادی وجود دارد. سرانه مصرف گوشت کشور به شدت کاهش پیدا کرده است و با این قیمتها و این حیف و میلها بسیار سال سختی را پیش بینی میکنم. همچنین آقای رئیسی در خوزستان بیان کردند که مبادا بشنوم فسادی در مجموعه اجرایی وجود داشته باشد، چای دبش در بغل گوش شما اتفاق افتاد. مسائلی مانند آن...
نشنیدند ایشان.
سعیدی: نمیدانم، اما از مجلس هم آنچنان که باید صدایی شنیده نشد تا مردم احساس بکنند این موارد پیگیری میشود. من فکر میکنم که مورادی هستند که تا کنون کشف نشده باشند. همچنین کارشناسان معتقدند که ما یک گردش مالی ۴۷ هزار میلیارد تومانی در ماجرای فیلترشکنها داریم. آیا محدودیت شما باعث عدم استفاده مردم از فیلترشکنها شد؟ خیر، مردم به از فیلترشکنها استفاده میکنند، اما سود آن به جیب کاسبان فیلترینگ میرود. این دوگانگیها پذیرفتنی نیست و مردم نیز همه این موارد را مشاهده میکنند. امیدوارم شاهد تغییرات بنیادی در دولت باشیم.
علیرضابیگی: اجازه بدهید واقع بینانه به موضوع نگاه کنیم، دولت آقای رئیسی از پشتوانه مردمی برخوردار نیست و مشابه همین اتفاق نیز برای مجلس رخ داده است. در سال جدید با تشکیل مجلس دوازدهم، انتخابات ریاست جمهوری کلید خواهد خورد و رقبا اظهاروجود خواهند کرد؛ دولت در وضعیت شکنندهای قرار خواهد گرفت، زیرا رقبا دست روی نقاط ضعف دولت میگذارند. ممکن است حتی این کاستیها را چند برابر بیشتر از اندازه واقعی آن نشان بدهند.
ضمن اینکه دولت آقای رئیسی برای آنکه ابزار وجود کند، باید چیزی در کف دست خود داشته باشد، اما دست آنان خالی است. همچنین کشور نیازمند یک عمل جراحی اقتصادی است تا بستر مشارکت پذیری را از جانب مردم در حوزه اقتصاد فراهم کنیم که این اتفاق نیفتاده است. از امکانات، دارایی و ثروت مردم نه تنها استفاده نکردیم بلکه ثروت آنان کم شده است.
انجام دادن این عمل حراجی مانند آن است که جراح، بیمار خود را روی تخت خوابانده و ابزار حراجی را نیز به دست دارد، اما بیرون از اتاق عمل، بستگان بیمار به حادق بودن جراح شک دارند. این حراج نیز صداها را میشنود و دچار تردید و ترس میشود. دولت آقای رئیسی با فرصتی که به دست آورده بود، باید تلاش میکرد تا نقیصه را برطرف کند، این نقیصه هم با به کارگیری افراد متعهد و کاردان برای فراهم کردن امید به مردم برطرف میشد. آقای رئیسی توفیقی در گماردن افراد متعهد و کاردان نداشته است لذا در سال آینده و پس از تشکیل مجلس دوازدهم، گروههای متشتت فردی را به عنوان رئیس جمهور خود انتخاب میکنند. در مجلس یازدهم نیز ۲۲۰ نماینده مجلس به آقای رئیسی درخواست کردند که تشریف بیاورید و رئیس جمهور ایران شوید.
۲۵۰ نفر نماینده از رقبای آقای رئیسی درخواست کردند که کناربروند تا رای او قدرتمندتر شود. این اتفاق در مجلس دوازدهم نیز تکرار خواهد شد با این تفاوت که هر کدام گزینه مجزایی را مطرح خواهند کرد. این شکنندگی دچار تشتتهای بسیاری خواهد شد.
اگر آقای رئیسی به شما اختیار تغییر ۴ وزیر را بدهد، کدام وزرا را به او پیشنهاد میکنید؟
سعیدی: من با ایشان مذاکره میکنم که این ۴ تا را به ۸ تا تغییر بدهند. (خنده)
حالا ۴ نفر را نام ببرید.
سعیدی: ترجیح میدهم اسم نبرم چرا که انتخاب سخت است.
اگر همه را برکنار کنند بهتر است.
سعیدی: شاید، دو یا سه نفر واقعا لیاقت جایگاه وزارت را در سرزمینی به نام ایران داشته باشند و قاطبه وزرا چنین صلاحیتی را ندارند.
علیرضابیگی: من هم تعداد را افزایش میدهم، اما با توجه به کارکرد وزرا در موضوعاتی که مربوط به خود داشتند و به خصوص کمیسیون امور داخلی، وزیر کشور در راس وزرایی است که خواهان تغییر او هستم، وزیر ارتباطات با توجه به وضعیت اینترنت و قسم علی هذا.
نوع برخورد آقای رئیسی را با نمایندگان و پیگیری مطالبات آن را چطور دیدید؟
سعیدی: جا دارد از آقای رئیسی تقدیر کنم و این نفس حضور رئیس جمهور در میان مردم سیل زده امر مبارکی است، اما از آن مهمتر رویکردهایی است که برای کمتر شدن درد مردم باید اتخاذ شود. رخدادهایی طبیعی زیادی را ما در سیستان و بلوچستان شاهدیم که از نظر من قهر طبیعت نیستند بلکه سوءمدیریت هستند. اگر ما ساختارهای مدیریت بحران را در آن منطقه ایجاد بکنیم مشکلات به این شکل رخ نخواهد داد.
آقای رئیسی و وزرای ایشان به سیستان و بلوچستان آمدند، اما زیرساختهای اساسی ما در حوزه کشاورزی، راه و بخشی از فضای آموزشی و ورزشی آسیب دیدند. این ساختارها با آمدن و گرفتن چند عکس یادگاری مرتفع نمیشود مگر آنکه دولت تشکیل جلسه بدهد و ردیفهای خاصی برای جبران خسارت ساختارهای نحیف آن پهنه درنظر بگیرد.
بر این باورید که حضور دولتمردان در سیستان و بلوچستان بیشتر برای گرفتن عکس یادگاری بوده است؟
سعیدی: من به این شکل به این قضیه نگاه نکردم، اما یک مسئولی به استان میآید و در ظاهر متاثر هم میشود و بعد مشکلات وچالشهای آن پهنه را از یاد میبرد، ما اشک مسئولان را نمیخواهیم بلکه خواهان حق مردم هستیم. من نیت خوانی نمیکنم، اما امیدوارم سفر آقای رئیسی از این دست سفرها نباشد.
علیرضابیگی: من در سفر استانی سال گذشته ایشان به آذربایجان شرقی، از جانب همکاران خود به عنوان سخنگوی نمایندگان مرکز استان تعیین شدم و با توجه به شناخت آقای رئیسی از من، اسم من از برنامه حذف شد. من به استاندار مرحوم اعتراض کردم و گفتند که صبر کنید، اما یک وقتی دیدم که از آقای رئیسی دعوت کردند که پشت تریبون بیاید و سخنرانی کند. من آن زمان اعتراض کردم که به قید قرعه من به عنوان سخنگو انتخاب شدم، اما این رفتار شما بی احترامی به مردم است و پاسخ بی احترامی، بی احترامی است و جلسه را ترک میکنم.
من خبری نداشتم که این برنامه از سوی شبکه سهند در حال پخش است و کسی که مردم را نادیده میگیرد، تکلیفش مشخص است و سپس آقای رئیسی گفتند که یکی از نمایندگان تبریز صحبت کند که آقای پزشکیان حاضر به گفتگو نشدند. (خنده) این رویه ایشان در مواجه شدن با نماینده تبریز است و از ۵ دقیقه گفتگو با نماینده تبریز واهمه داشت.