bato-adv
bato-adv
کد خبر: ۷۲۳۴۲۹

شمس ۱۴، اولین خودروی ایرانی که نیروی هوایی ارتش ساخت

شمس ۱۴، اولین خودروی ایرانی که نیروی هوایی ارتش ساخت

در دی ماه ۱۳۷۳، هوانیروز خبر از ساخت اولین خودرو بومی ایرانی با نام شمس ۱۴ داد. نام‌گذاری این خودرو به یاد و خاطره شهید منصور ستاری انجام شده است.

تاریخ انتشار: ۱۸:۳۵ - ۱۸ فروردين ۱۴۰۳

بیش از ۳۰ سال پیش و در زمستان ۱۳۷۳، مردم ایران شاهد رونمایی از نخستین خودرو ایرانی ساخته شده توسط نیروی هوایی ارتش بودند. اما از شمس ۱۴ چه می‌دانیم؟

شمس ۱۴: یادگاری از شهید منصور ستاری

به گزارش اقتصاد نیوز، صنعت خودروسازی ایران قدمتی ۷۰ ساله دارد و با وجود این‌که یکی از قدیمی‌ترین صنایع کشور به‌شمار می‌رود و ایران را نیز به یکی از پیشگام‌ترین کشور‌های منطقه خاورمیانه و آسیا از این نظر بدل کرده، هرگز نتوانسته در حد رقبای منطقه‌ای و قاره‌ای خود ظاهر شود و تا امروز هم، بیشتر به لطف سیاست‌های حمایتی دولتی سرپا مانده است.

شمس ۱۴، اولین خودروی ایرانی که نیروی هوایی ارتش ساخت

البته که این روز‌ها تب رونمایی از محصولات جدید باعث شده تا خودروسازان داخلی از محصولات ظاهرا ایرانی زیادی رونمایی کنند. از ریرا ایران خودرو و ایگل کرمان موتور گرفته تا کادیلا، سهند، پاژ، آریا و اطلس سایپا. اما باید دید این محصولات واقعا تا چه حد جدید و ایرانی هستند!

اخیرا ویدیویی از دیدار فرماندهان و افسران نیروی هوایی ارتش با امام خمینی، رهبر وقت انقلاب اسلامی به تاریخ ۱۹ بهمن ۱۳۶۶ منتشر شده که در آن، امیر سرلشکر، شهید منصور ستاری نیز حضور دارد.

شمس ۱۴، اولین خودروی ایرانی که نیروی هوایی ارتش ساخت

ده سال بعد از این رویداد و باز هم در روز‌های زمستان سال ۱۳۷۳، هوانیروز دست به اقدام عجیبی زد و در شرایطی که خودروسازی از حیطه فعالیت‌ها و ماموریت‌های آن خارج بود، خبر از ساخت یک خودرو بومی داد. روزنامه اطلاعات در ۱۸ بهمن ۱۳۷۳ خبر اختصاصی این رویداد را منتشر کرد.

اطلاعات با تیتر «اولین اتومبیل ایرانی شمس ۱۴ ساخته شد» به استقبال این رویداد رفت و در این باره نوشت:

رونمایی رسمی خودرو نیز به‌طور دقیق در ۱۹ بهمن ماه، یعنی بیش از یک ماه بعد از شهادت تیمسار ستاری در سانحه سقوط هواپیما، انجام شد. در حادثه‌ای که در اطراف فرودگاه شهید بهشتی اصفهان منجر به فوت شهید ستاری در ۱۴ دی ماه ۱۳۷۳ شد، علاوه بر سرتیپ ستاری، سرتیپ اردستانی، معاون عملیات نیروی هوایی، خلبان یاسینی، معاون هماهنگ‌کننده و رئیس ستاد نیروی هوایی ارتش و چند نفر دیگر از افسران رده‌بالای نیروی هوایی نیز به شهادت رسیدند.

شمس ۱۴، اولین خودروی ایرانی که نیروی هوایی ارتش ساخت

گفتنی است که به یاد و خاطره شهید ستاری و از آنجایی که طراحی این خودرو توسط او انجام شده بود، نام این خودرو از سرواژگان عبارت «شهید منصور ستاری» اقتباس شد. عدد ۱۴ در نام شمس ۱۴ نیز به روز شهادت شهید ستاری، یعنی ۱۴ دی ۱۳۷۳ اشاره دارد.

bato-adv
bato-adv
bato-adv