محققان استرالیایی هشدار میدهند که کودکانی که مدت طولانی را در مقابل نمایشگر دستگاههای الکترونیکی میگذرانند، لحظات مهمی را برای رشد مهارتهای زبانی خود از دست میدهند.
دانشمندان در مقالهای که در مجله انجمن اطفال آمریکا منتشر شد، گفتند که در طول زمانی که کودکان در مقابل تبلت یا کنترل پنل میگذرانند، کمتر با بزرگسالان ارتباط برقرار میکنند، کلمات کمتری از والدین خود دریافت میکنند و کمتر به مکالمات گوش میدهند؛ که یک عنصر ضروری برای ایجاد مهارتهای زبانی آنهاست. این فرآیندی است که میتواند به تعویق بیفتد.
به گزارش اطلاعات آنلاین، محققان میگویند که چندین مطالعه نشان داده است که برای پیشرفت زبانی و رشد اجتماعی-عاطفی کودک بسیار مهم است که در خانه با آنها صحبت شود و با آنها تعامل داشته باشد.
سازمان جهانی بهداشت در دستورالعملهای جدید صادر شده در سال ۲۰۱۹ اعلام کرد که کودکان زیر پنج سال باید زمان کمتری را صرف تماشای صفحهنمایش دستگاههای الکترونیکی کنند، خواب کافی داشته باشند و زمان بیشتری را به بازیهای فعال بگذرانند تا به روشی سالم رشد کنند.
با این حال، بسیاری از این مطالعات بر تأثیر سپری کردن زمان طولانی والدین در مقابل صفحه نمایش دستگاههای الکترونیکی و نه بر تأثیر سپری کردن زمان طولانی کودک در مقابل آنها متمرکز بود.
برای این مطالعه، تیم دانشگاه آدلاید در استرالیا دادههای ۲۲۰ خانواده را که هر شش ماه از ژانویه ۲۰۱۸ تا دسامبر ۲۰۲۱ با استفاده از فناوری تشخیص گفتار ثبتنام میشدند، بررسی کردند.
محققان به این نتیجه رسیدند که هر افزایش در زمان صرف شده در مقابل صفحه نمایش دستگاههای الکترونیکی به معنای کاهش مکالمات بین والدین و کودکان است، به این معنی که کودک کلمات کمتری از بزرگسالان در خانه میشنید، کلمات کمتری صحبت میکرد و به صورت دورهای کمتر در مکالمات شرکت میکرد.
بیشترین تأثیر زمان سپری شده در مقابل صفحه نمایش دستگاههای الکترونیکی در سن ۳۶ ماهگی مشاهده شد.
حتی در میان خانوادههایی که به توصیههای سازمان بهداشت جهانی در مورد میزان زمانی که میتوان در مقابل نمایشگر دستگاههای الکترونیکی سپری کرد، که برای کودکان سهساله بیش از یک ساعت در روز نیست، پایبند هستند، ممکن است کودکان حدود ۴۰۰ کلمه در روز از بزرگسالان در یادگیری از دست بدهند.
محققان گفتند که کودکان سه ساله شرکتکننده در این مطالعه روزانه حدود ۱۷۲ دقیقه را در مقابل صفحهنمایش دستگاههای الکترونیکی سپری میکردند، به این معنی که یادگیری حدود ۱۰۰۰ کلمه را که بزرگسالان به آنها میفرستادند از دست دادند.
اما این مطالعه نگفت که آیا کودکانی که ساعتهای طولانی را جلوی صفحهنمایش دستگاههای الکترونیکی میگذرانند، دایره لغات کمتر و مهارتهای زبانی ضعیفتری دارند یا خیر.