مزدا بعد تقریبا شش سال با سه محصول جدید به ایران برمیگردد، اما ایندفعه پای چینیها هم وسط است
فرارو- بازگشت مزدا به ایران را باید جزو جذابترین خبرهای این روزهای بازار خودرو بدانیم.
بهگزارش فرارو؛ همزمان با اخبار مربوط به واردات خودروهای جورواجو به کشور، اسم سه محصول نسبتا جدید مزدا بهگوش میخورد، اما برخلاف تصور عموم ایندفعه پای چینیها هم وسط است. مزدا ۳ جدید وارداتی و مزدا CX-۳۰ بهعنوان محصول مشترک مزدا و چانگان، کنار مزدا CX-۵۰ که دستپخت مزدا و تویوتا محسوب میشوند به فهرست مدلهای وارداتی اضافه شدند. آنطور که معلوم است، بهمنموتور مسئولیت بازگشت مزدا به ایران را برعهده گرفته و اگر اتفاق خاصی رخ ندهد بعد شش سال شاهد عرضه جدید محصولات نیمهژاپنی در کشور خواهیم بود.
مزدا ۳ جدید وارداتی در دو نسخه ۱.۵ و دو لیتری طراحی شده و خوشبختانه نسخه دو لیتری که توانایی فنی بالاتری دارد، به کشور وارد میشود.
مزدا ۳ جدید وارداتی خودرو تمامژاپنی نیست و اصطلاحا محصول مشترک خود مزدا و شرکت چانگان محسوب میشود. بهلطف موتور دو لیتری، ۱۵۸ اسببخار و ۲۰۲ نیوتنمتر گشتاور خروجی بهچرخها هدایت میشود. راننده مزدا ۳ جدید وارداتی میتواند نهایتا با سرعتی معادل ۲۱۳ کیلومتربرساعت حرکت کند.
مزدا ۳ جدید وارداتی بااینکه از حیث فنی نسبت به نسخه ۱.۵ لیتری اوضاع بهتری دارد، اما موقع مصرف سوخت تا دودهم لیتر اشتهای بیشتری از خودش نشان میدهد و مصرف سوخت ترکیبی آن به ۵.۸ لیتر به ازای ۱۰۰ کیلومتر میرسد.
قیمت مزدا ۳ جدید وارداتی بسته به تفاوت نسخه ۱.۵ و دو لیتری، چیزی بین ۱۵ تا ۲۵ هزار دلار یعنی حولوحوش ۸۴۰ میلیون تومان تا یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان است. البته همانطور که احتمالا درجریان هستید بهخاطر تعرفه گمرک و سایر هزینههای جانبی قیمت مزداد ۳ جدید وارداتی در کشورمان بیشتر از این حرفها خواهد بود.
مزدا CX-۳۰ مثل مزدا ۳ جدید وارداتی در دونسخه به بازار جهانی عرضه شده، اما هنوز به شکل رسمی کسی از نسخه وارداتی آن خبر ندارد. نسخه اول به موتور دو لیتری و تنفس طبیعی چهارسیلندر مجهز شده است. قدرت ۱۱۴ اسببخاری و گشتاور ۲۰۰ نیوتنمتری، داروندار موتور مزدا CX-۳۰ وارداتی جدید بهحساب میآید که با گیربکس ششسرعته اتومات بهچرخهای جلو منتقل میشود.
مزدا CX-۳۰ نسخه ۲.۵ لیتری هم ۱۳۹ اسببخار و ۲۵۲ نیوتنمتر گشتاور خروجی آزاد میکند و برای انتقال این نیرو، مثل نسخه دو لیتری از گیربکس ششسرعته اتومات بهره میبرد.
مزدا CX-۳۰ به باک بنزین تقریبا ۵۰ لیتری مجهز شده است. در فهرست آپشنهای مزدا CX-۳۰ با چیزهایی مثل سیستم تشخیص عابر پیاده، سیستم تشخیص دوچرخهسوار، سیستم نظارت بر نقاط کور، سیستم ترمز اضطراری خودکار (AEB)، سیستم هشدار ترافیک مقابل، سیستم هشدار خروج از خط، سیستم تشخیص علائم راهنمایی و رانندگی و سنسور پارک عقب و دوربین دندهعقب و سیستم نظارت بر فشار باد لاستیک ملاقات میکنیم.
قیمت مزدا CX-۳۰ براساس تفاوت تیپهای مختلف و کموزیاد شدن آپشنها بین ۲۳ تا ۳۵ هزار دلار متغیر است که میتوانیم بازه یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون تا مرز دو میلیارد تومان را قبل از اضافه شدن هزینههای گمرکی و بقیه آیتمها برای آن متصور باشیم.
مزدا CX-۵۰ کار مشترک مزدا و تویوتا تلقی میشود و میتواند گزینه جدیدی برای آفرودبازها باشد. در اقتصادیترین حالت ممکن قریب ۳۲ هزار دلار ارزش دارد و با این اوصاف قیمت مزدا CX-۵۰ وارداتی را در گمرک کشورمان حدود دو میلیارد تومان خواهد بود. همین عدد تا حدود زیادی در تعیین قیمت نهایی مزدا CX-۵۰ به ما کمک میکند و بعید نیست با رقمی دوبرابری به جمع خودروهای وارداتی اضافه شود.
قیمت مزدا CX-۵۰ البته در کاملترین نسخه اختلاف بیشتری نسبت به این عددها پیدا میکند و به مرز ۵۰ هزار دلار میرسد.
مزدا CX-۵۰ با پیشرانه ۲.۵ لیتر، اما در دو نسخه تنفس طبیعی و توربوشارژ طراحی شده. نتیجه نهایی نسخه تنغس طبیعی ۱۸۷ اسببخار و و ۲۵۲ نیوتنمتر و حاصل کار نسخه توربوشارژ ۲۵۶ اسببخار و ۴۳۴ نیوتنمتر خواهد بود. البته در همه نسخهها از گیربکس شش سرعته استفاده شده است.
مزدا خوب است ...
مزدا مهربان است ...
ما مزدا را دوست داریم ...
ولی مگه واردات خودرو سقف ۲۰ هزار درار نداشت؟؟