شاید برای نخستین بار در تاریخ خودروسازی کشور باشد که پس از ایجاد یک حادثه خودروساز اقدام به عذرخواهی، جایگزینی خودرو با نسخه صفر کیلومتر و ارتقا کیفیت محصول میکند. در صنعت خودروسازی کشور ایجاد حوادث فنی ناشی از ضعف فنی مسبوق به سابقه است، اما برخورد مناسب خودروساز و تغییر رویه تولید نشان از استراتژی مناسب اهمیت به مشتریان دارد.
در نشست مدیران شرکت مدیران خودرو با اشاره به حادثه یک دستگاه X ۵۵ پرو و عذرخواهی مدیر عامل شرکت بابت مشکل پیش آمده و فراخوانی که در این راستا صورت گفت، توضیح داد: مشتریان نگران کیفیت محصولات نباشند، تمام خودروهای موجود در کارخانه بررسی شده و مدلهایی که از این به بعد تحویل میدهیم، قطعا بدون مشکل هستند.
به گزارش ایسنا، صبح امروز در محل شرکت خدمات پس از فروش مدیران خودرو نشست خبری جهت تنویر افکار عمومی در خصوص حادثه یک دستگاه ایکس ۵۵ با حضور جک لی مدیرعامل این شرکت، احمد معروف خانی مدیر خدمات پس از فروش مدیران خودرو، حمیدرضا طاهر لو - مدیر واحد مهندسی مدیران خودرو - سایر مدیران این شرکت و اصحاب رسانه برگزار شد.
شاید برای نخستین بار در تاریخ خودروسازی کشور باشد که پس از ایجاد یک حادثه خودروساز اقدام به عذرخواهی، جایگزینی خودرو با نسخه صفر کیلومتر و ارتقا کیفیت محصول می کند. در صنعت خودروسازی کشور ایجاد حوادث فنی ناشی از ضعف فنی مسبوق به سابقه است، اما برخورد مناسب خودروساز و تغییر رویه تولید نشان از استراتژی مناسب اهمیت به مشتریان دارد.
به طور سالانه خودروهای مختلف از برندهای متفاوت در سراسر دنیا دچار حادثه می شوند که شرکت های سازنده حسب وظیفه خود مانند مرسدس بنز، هیوندای، تسلا و کیا اقدام به اعلام فراخوان جهت بررسی خودروها می کنند. اعلام فراخوان از سوی خودروسازان بیانگر کیفیت پایین یا عدم رعایت استانداردها نیست، بلکه نشان از احترام تولیدکننده به اعتماد مشتریان دارد. چندی پیش در مسیر تهران به کاشان یک دستگاه خودرو ام وی ام ایکس ۵۵ دچار حادثه شده بود که مدیران شرکت مدیران خودرو اقدام به توضیح در خصوص این رخداد کردند که در ادامه به بخشی از این نشست اشاره شده است.
احمد معروف خانی - مدیر خدمات پس از فروش گروه صنایع خودروسازی مدیران خودرو - با اشاره به فرآیندها و برنامه این شرکت در خصوص ارائه خدمات به مشتریان، گفت: مجموعه مدیران خودرو دارای ۱۵۷ نمایندگی خدمات پس از فروش در سراسر ایران است که به خودروهای برند ام وی ام خدمت رسانی میکنند. روند رضایت و خدمت رسانی به مشتریان در حال ارتقا است، البته به این مقدار بسنده نمیکنیم و به دنبال افزایش بهبود کیفیت خدمات هستیم. عملکرد نمایندگیها به صورت لحظهای بررسی میشود تا موارد مورد نیاز مشتریان برآورده شود.
وی ادامه داد: شرکتهای خودروساز بزرگ بر اساس فرآیندهای نظارت بر محصولات خود نسبت به شناسایی نقاط ضعف و ریسکهای محصولات خود و تولید قطعات تامین کنندگان خود بهصورت مستمر اقدام میکنند و در صورت شناسایی ریسک در فرآیند مذکور نسبت به شناسایی میزان ریسک، تعیین اقدام اصلاحی و نحوه اجرای آن تصمیم میگیرند.
معروف خانی با اشاره به فراخوان شرکت در خصوص مشکل پیش آمده برای خودرو ایکس ۵۵ پرو توضیح داد: شرکت مادر ما نیز بر اساس شناسایی ریسک در برخی از محمولههای تامین کننده خود، نسبت به بررسی محصولات دستورالعمل بازنگری صادر کرد که شرکت مدیران خودرو نیز سریعاً نسبت به ابلاغ و اجرای آن در سطح شبکه نمایندگان خود اقدام کرده است و از ۲۷ فروردین سال جاری بهصورت عملیاتی در سطح نمایندگان اقدام کرد. مشکل پیش آمده تنها برای یک ساپلایر و در یک قطعه تولیدی آن است و به کل زنجیره محصولات شرکت بست داده نمیشود.
به گفته مدیر خدمات پس از فروش گروه صنایع خودروسازی مدیران خودرو طبق ابلاغیه فراخوان که خدمات پس از فروش با اولویت بالا در شبکه خدمات اجرا کرد، تمامی نمایندگان از ۸ صبح تا ۸ شب هفت روز هفته حتی در روزهای تعطیل در حال خدمت رسانی هستند. امنیت اولویت اول ماست و در صورت مشاهده هر گونه ریسک، قطعه اکسل به طور کامل تعویض میشود.
وی به کیفیت و ایمینی بالای خودرو ایکس ۵۵ پرو اشاره کرد و گفت : این خودرو کمترین آمار مراجعه به خدمات پس از فروش ما را دارد. X۵۵ پرو در تستهای ایمنی معتبر دنیا مانند NCAP نمره بالایی دریافت کرد. این مدل سال گذشته از موسسه رتبه بندی معتبر J.D. Power به عنوان بهترین کراس اوور کامپت سال معرفی شد. این خودرو بسیار محبوب بوده و ما به تولید آن ادامه میدهیم.
معروف خانی در ادامه عنوان کرد: حدود ۳۰ هزار خودرو ایکس ۵۵ پرو فراخوان داده شدهاند، البته همه آنها دچار مشکل نیستند، تعداد کمی از این خودروها نیاز به تعویض اکسل دارند، ولی با توجه به نگرانی مردم و خریداران تصمیم گرفتیم تمامی خودروها را فراخوان بزنیم.
مدیر خدمات پس از فروش گروه صنایع خودروسازی مدیران خودرو گفت: تامین کننده ایکس ۵۵ پرو با ایکس ۲۲ پرو متفاوت بوده و مشکلی وجود ندارد، ویدیو منتشر شده در فضای مجازی را بررسی کردیم هیچ اطلاعاتی در سوابق خدمات پس از فروش مشتریان MVM وجود ندارد، در حال پیگیری برای یافتن اطلاعات مشتری و اطلاعات مربوط به حادثه هستیم. به محض دریافت اطلاعات موضوع را بررسی و اطلاع رسانی لازم صورت خواهد گرفت.
وی با اشاره به اینکه طبق اعلام شرکت مادر تعداد ۲۱۵۹ خودرو باید بررسی شوند گفت: البته تمامی این خودروها دچار مشکل جدی نیستند ولی جزو پارت نامبرهایی هستند که باید بررسی شوند. در انتهای فراخوان جلسهای خواهیم گذاشت و تعداد نهایی خودروهایی که اکسل آنها عوض شده اعلام میشوند.
معروف خانی خاطرنشان کرد: این فراخوان در صورت نیاز تمدید شده و تا آخرین ماشین بررسی صورت خواهد گرفت. ما از طریق پیامک هم اطلاع رسانی کردیم ولی از همین جا خواهش میکنم تمام دارندگان خودرو ایکس ۵۵ پرو که هنوز بررسی نشدهاند حتما به نمایندگیهای پس از فروش ما مراجعه کنند.
وی با بیان اینکه ما به نیمه مدت زمان فراخوان رسیدیم و تقریبا نصف خودروها را نیز بررسی کردیم گفت که با این روند سرعت فراخوان و کیفیت آن را بسیار خوب ارزیابی میکنیم، البته به دنبال کیفیت بهبود این روند هستیم.
در ادامه حمیدرضا طاهر لو مدیر واحد مهندسی گروه صنایع خودروسازی مدیران درباره استاندارد ایکس ۵۵ توضیح داد: این خودرو استانداردهای بین المللی و جهانی را کسب کرده است، سازمان استاندارد ایران برای ریشه یابی این مشکل و رفع تمامی شبهات، شماره گذاری این مدل را متوقف کرده، ولی بعد از رفع این مشکل، شماره گذاری ادامه پیدا میکند. مشکلی در طراحی این خودرو نداریم، این یک خطا در خط تولید یک ساپلایر بوده که ارتباطی به داخلی سازی خودروها ندارد.
وی ادامه داد: این مشکل به دلیل خطا در خط تولید ساپلایر در خارج از کشور اتفاق افتاد، در فرایند تولید بررسی صحت تولید به صورت رندوم انجام میشود و واحد کنترل کیفیت متوجه این موضوع نشد. طبیعتا در آینده واحد کنترل کیفیت شرکت افزایش پیدا میکند و به دنبال آن هستیم تا دیگر اجازه ندهیم مشکلی مشابه به این اتفاق تکرار شود.
جک لی - مدیرعامل شرکت مدیران خودرو - در خصوص حادثه ای که برای یک دستگاه خودرو ایکس ۵۵ رخداده بود عذرخواهی کرد و گفت: شرکت توجه بسیار زیادی به این اتفاق داشت و این موضوع برای ما بسیار اهمیت دارد، در روند توسعه شرکت در سالهای گذشته، کیفیت و رضایت مشتریان اولویت ما بوده است. شرکت میل به توسعه داشته که همین امر باعث میشود ما به صورت مداوم کسب تجربه کنیم و عملکرد خودمان را بهبود دهیم. از تمامی مشتریان بابات اتفاق رخ داده عذرخواهی می کنم و این شرکت در آینده قطعا کنترل کیفیت خود را افزایش خواهد داد. همچنین میخواهم از این فرصت استفاده کرده و از شرکت استاندارد هم که در جهت بهبود روند به ما کمک کردند تشکر کنم. مطمئن باشید که شرکت مدیران خودرو در آینده تمرکز بیشتری به رضایت مشتریان خواهد داشت و سرمایه گذاری بیشتری در این زمینه خواهد کرد.
وی همچنین خاطر نشان کرد: این مشکل مربوط به ساپلایر بوده، در برخی از کشورها مانند مکزیک و آفریقای جنوبی هم شاهد این مشکلات بودند. در هر کشور با توجه به میزان وجود ریسک، دستورالعملهای فراخوان داده شده است. ایکس ۵۵ پرو مدل پر فروشی در برزیل، روسیه، ترکیه و غیره بوده و تونسته اعتماد مخاطبین را کسب کند. ایکس ۵۵ پرو در بازار برزیل، به عنوان بهترین suv کامپکت شناخته شده است.
به گفته مدیرعامل شرکت مدیران خودرو تمام خودروهای موجود در کارخانه بررسی میشوند و تمام مدلهایی که از این به بعد تحویل میدهیم قطعا بدون مشکل هستند.
جک لی با تاکید بر اینکه مشتریان اولین اولویت ما هستند عنوان کرد که فارغ از این اتفاق، امنیت مشتریان اولین اولویت ما است و اهداف ما بر همین اساس تعیین میشود. ما کمپینهای مختلفی برای خدمات پس از فروش و باشگاه مشتریان داشتیم و همین نشان دهنده آن است که اولویت ما مشتریان هستند. این اتفاقات ناخواسته در کشورها و شرکتهای مختلفی رخ میدهد مانند موردی که برای هیوندای پیش آمد یا مرسدس بنز در ژاپن چند هزار خودرو را فراخوان کرد. قطعا تمرکز ما در آینده این است که دقت فرایند کنترل کیفیت را افزایش دهیم. تاکید میکنم که مشتریان نگران کیفیت محصولات مدیران خودرو نباشند زیرا کیفیت خط قرمز ما است. این کیفیت توسط موسسات و رسانههای مطرح دنیا هم تائید شده است.