bato-adv
bato-adv
اردیبهشت جهنمی چری در ایران؛ از اکسل ایکس ۵۵ پرو تا سیل و آتش

سکوت مدیران‌خودرو در محکمه افکار عمومی

سکوت مدیران‌خودرو در محکمه افکار عمومی

مدیران خودرو اردیبهشت جهنمی را پشت سر گذاشت و قطعا کمی هم بداقبال بود، اما نباید فراموش کنیم افکارعمومی همچنان منتظر اعلام توجیه منطقی و دلیل فنی بروز حادثه برای اکسل عقب ایکس ۵۵ پرو و سایر خودرو‌های چری در ایران است

تاریخ انتشار: ۱۶:۰۹ - ۰۹ خرداد ۱۴۰۳

فرارو - مدیران خودرو در قبال رسوایی خودرو ایکس ۵۵ پرو غیرمنفعلانه عمل کرده و با وجود غضب سازمان استاندارد هنوز نمی‌دانیم چرا اکسل خودرویی میلیاردی هنگام حرکت در مسیر هموار شکسته شده و جان سرنشینانش را به خطر انداخته است.

به گزارش فرارو؛ در رفتن اکسل عقب ایکس ۵۵ پرو اوایل اردیبهشت ۱۴۰۳ رخ داد و مدیران خودرو تنها پس از صدور فرمان توقف شماره‌گذاری ایکس ۵۵ پرو، حاضر شد در نشست خبری افشا کند هفت درصد از مجموع ۳۰ هزار دستگاه ایکس ۵۵ پرو فروخته شده در معرض خطر بوده‌اند. همین توضیح دیرهنگام مدیران خودرو هم کلافه‌کننده به نظر می‌رسد، چون اگر هر خودرو به طور متوسط دو نفر سرنشین داشته باشد، نتیجه می‌گیریم جان حدود چهار هزار و ۳۱۸ نفر از سرنشینان دو هزار و ۱۵۹ دستگاه ایکس ۵۵ پرو در خطر بوده است. مدیران خودرو این حجم از بی‌مبالاتی را نمی‌تواند حتی به‌خاطر سیل اخبار و سریال بداقبالی‌های اریبهشت ۱۴۰۳ توجیه کند.

مدیران خودرو و اکسل عقب ایکس ۵۵ پرو

ماجرای در رفتن اکسل عقب ام وی ام X۵۵ پرو، یکی از جنجالی‌ترین خبر‌های تاریخ صنعت خودروسازی ایران است. اردیبهشت ۱۴۰۳، اکسل عقب یک دستگاه X۵۵ پرو در حال حرکت در اتوبان کاشان - قم، ناگهان از خودرو جدا شد و منجر به واژگونی و مصدوم شدن سرنشینان آن گردید.

در رفتن اکسل عقب ایکس ۵۵ پرو، واکنش‌هایی گسترده در پی داشت و به نگرانی‌های زیادی در میان مالکان این خودرو و سایر محصولات مدیران خودرو دامن زد. تاکنون علت دقیق این نقص به طور رسمی از سوی شرکت مدیران خودرو یا مراجع ذیصلاح اعلام نشده است.

اکسل عقب ایکس ۵۵ پرو به عقیده برخی از قطعات معیوب یا نامرغوب ساخته شده است. ایراد در طراحی و وجود اشکال در ساخت اکسل عقب X۵۵ پرو عامل احتمالی دوم است و در نهایت، گروهی رانندگی غیراصولی و انجام حرکات نمایشی توسط راننده خودرو را عامل حادثه می‌دانند.

مدیران خودرو پس از وقوع حادثه، در واکنشی محتاطانه اعلام کرد موضوع را بررسی خواهد کرد. افزایش فشار افکار عمومی، این شرکت را ناچار کرد فراخوانی برای بازبینی و تعویض اکسل عقب کلیه خودرو‌های ایکس ۵۵ پرو موجود در بازار اعلام کند.

ماجرای در رفتن اکسل عقب X۵۵ پرو، لطمه قابل‌توجهی به اعتبار و وجهه شرکت مدیران خودرو در ایران وارد کرد. این اتفاق همچنین باعث شد تا اعتماد به کیفیت محصولات این شرکت به طور قابل‌ملاحظه‌ای خدشه‌دار شود و بار دیگر حرف‌وحدیث‌هایی درباره کیفیت پایین خودرو چینی به گوش برسد.

مدیران خودرو حتی با اینکه سازمان استاندارد وارد عمل شد و دستور توقف شماره‌گذاری ایکس ۵۵ پرو را صادر کرد، هنوز به شکل رسمی نگفته چرا خودرویی میلیاردی حین حرکت در مسیری هموار ممکن است بدین شکل جان سرنشینانش را به خطر بیندازد.

مدیران خودرو؛ سیل و آتش در انبار بم

سیل خراسان و چند شهر ایران، اردیبهشت امسال خسارات زیادی به جا گذاشت و در بم به آبگرفتگی انبار مدیران خودرو منجر شد. تصاویر و ویدئو‌ها نشان داد سیل وارد محوطه کارخانه مدیران خودرو در بم شده و بخش‌هایی از انبار محصولات این شرکت را زیر آب برده.

پارکینگ مدیران خودرو و بخشی از سالن مونتاژ برند فونیکس به روایت گزارش‌های غیررسمی زیر آب رفت و تعدادی از خودرو‌های MVM در آب غرق شدند. آب‌گرفتگی انبار مدیران خودرو در بم، نگرانی‌هایی را میان مالکان محصولات مدیران خودرو ایجاد کرد؛ چون در بهترین حالت ممکن بود باعث تاخیر در تحویل برخی از خودرو‌های این شرکت به مشتریان شود.

مدیران خودرو در اطلاعیه‌ای خبر داد تیم‌های کارخانه از همان ساعات اولیه، آب‌وگل را از محوطه خارج کرده و بدنه خودرو‌های آسیب‌دیده را شستشو داده‌اند. آن‌ها همچنین گفتند به‌زودی برای جبران خسارات مالکان اقدام خواهند کرد؛ اما میزان خسارات وارده به خودرو‌ها حداقل تا الان به‌صورت رسمی هرگز اعلام نشده و نفهمیدیم در صورت تحویل خودرو‌های آسیب‌دیده آیا مالکان اطلاعات کافی را دریافت کرده‌اند یا خیر.

سکوت مدیران‌خودرو در محکمه افکار عمومیآیا مدیران خودرو به مالکان تمامی این خودروها اطلاع داده که اتاق ماشین‌شان در سیل بم دچار خسارت شده؟

مدیران خودرو اواخر اردیبهشت دوباره سروکله‌اش لابه‌لای اخبار حوادث پیدا شد؛ این بار پای آتش‌سوزی گسترده انبار ضایعات کارخانه در میان بود.

آتش‌سوزی انبار مدیران خودرو خوشبختانه تلفات جانی نداشت؛ اما وسعت حریق به پنج هزار مترمربع رسید و تعدادی از قطعات و مواد اولیه از دست رفتند. آتش‌نشانی ناچار شد از ۱۵۰ نیرو و ۱۵ دستگاه خودرو استفاده کند و عملیات نزدیک پنج ساعت طول کشید.

مدیران خودرو این بار هم به دردسر افتاد؛ یک مقام قضایی اعلام کرد باتوجه‌به اینکه مسئولان کارخانه‌ها و شرکت‌های تولیدی باید نکات ایمنی و تامین امنیت کامل محیط کار را موردتوجه قرار دهند و مسئول بروز حوادث ناگوار هستند، شش نفر را تحت تعقیب قرار داده و در صورت محرز شدن قصور در وقوع حادثه، با آن‌ها برخورد قضایی صورت خواهد گرفت.

مدیران خودرو؛ انتشار فهرست دریافت ارز

مدیران خودرو در ماجرای در رفتن اکسل ایکس ۵۵ پرو، آتش‌سوزی و سیل قطعا خودش را بدشانس می‌داند؛ اما انتقاد‌هایی که به عملکرد این شرکت دررابطه‌با میزان ارز دریافتی و خروجی متناسب با آن انجام می‌شود موضوعی کاملا اقتصادی است.

مدیران خودرو بر اساس گزارش رسمی گمرک، بزرگترین مصرف‌کننده ارز وارداتی کشور پس از شرکت بازرگانی دولتی ایران یا حتی شرکت پشتیبانی امور دام شناخته می‌شود. خودروسازان ایرانی پارسال، روی‌هم‌رفته حدود ۵.۵ میلیارد دلار ارز دریافت کرده‌اند و موفق شده‌اند یک میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو سواری تولید کنند.

تولید هر خودرو ایرانی به طور متوسط چهارهزار و ۹۰۰ دلار ارز مصرف کرده است. ایران‌خودرو ۱.۷ میلیارد دلار ارز دریافت کرده و به‌ازای هر یک میلیون دلار ارز، ۳۰۰ دستگاه خودرو تحویل داده. ارز دریافتی سایپا ۸۰۰ میلیون دلار بوده و به‌ازای هر یک میلیون دلار، ۴۵۰ دستگاه خودرو می‌شود.

مدیران‌خودرو سال ۱۴۰۲ بیشترین میزان ارز را میان فعالان صنعت دریافت کرده است. حتی بیشتر از بزرگترین کارخانه ایرانی. آمار گمرک عدد تقریبی ۱.۸ میلیارد دلار را تایید می‌کند و در ادامه به شکل ناامیدکننده‌ای متوجه می‌شویم با وجود اشتهای فراوان برای مصرف منابع ارزی، مدیران‌خودرو به‌ازای هر یک میلیون دلار، تقریبا یک‌چهارم ایرانخودرو و یک‌ششم سایپا، خودرو به بازار عرضه کرده است.

مدیران خودرو؛ یک تهدید، یک دستور و یک اشتباه محاسباتی

مدیران خودرو پس از در رفتن اکسل عقب ایکس ۵۵ پرو، تلاش کرد قافیه را نبازد. اولین بیانیه رسمی آن‌ها لحنی تهدیدآمیز داشت و به رسانه‌ها هشدار داد به ماجرا نپردازند، چون مدیران خودرو برای طرح مسئله در مراجع قضایی و پیگیری حقوقی مهیاست.

مدیران خودرو قدرت شبکه‌های اجتماعی را دست‌کم گرفته بود. جایی که کاربران دست روی ماشه منتظر نشسته‌اند و بی‌واهمه از تهدیدات می‌توانند کلی عکس یا ویدئو پیدا کنند و در معرض دید افکار عمومی بگذارند تا همه بدانند حوادثی مشابه در رفتن اکسل ایکس ۵۵ پرو برای سایر محصولات برند چینی چری، در سایر نقاط دنیا رخ داده و اگر موضوع را ساده بگیریم ممکن است جان مردم به خطر بیفتد.

توقف شماره‌گذاری ایکس ۵۵ پرو با دستور سازمان استاندارد تحت تاثیر انتشار مسلسل‌وار همین اطلاعات و اخبار و افزایش حساسیت افکارعمومی اعلام شد اما...

مدیران خودرو فهرست بلندبالای بداقبالی‌های اردیبهشت را به دست خودش تکمیل کرد. آن‌ها پس از ورود سازمان استاندارد، یک نشست خبری برگزار کردند و مدعی شدند تنها پس از دو روز بررسی پی برده‌اند از مجموع ۳۰ هزار دستگاه ایکس ۵۵ پرو، دو هزار و ۱۵۹ دستگاه محتاج صدور فراخوان و اصلاح هستند.

مدیران خودرو اردیبهشت جهنمی را پشت سر گذاشت و قطعا کمی هم بداقبال بود؛ اما نباید فراموش کنیم افکار عمومی همچنان منتظر اعلام توجیه منطقی و دلیل فنی بروز حادثه برای اکسل عقب ایکس ۵۵ پرو و سایر خودرو‌های چری در ایران است.

عبدالرسول رییسی
Germany
۰۹:۵۹ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۱
زمانی که بجای بنز.تویوتا.وبی ام دبلیو.بهخودروچینی پنامیبریم ودستگاه نظارت واستانداردهم بیفاوت وازبدبختی مردم هجوم به خرید میکنند.ومجلس ودولت هم کمک ملت نیست وهوادارتولیدکننده نامرغوب است فکرمیکنید ایرانخودرو وسایپا وپارس ....ازاین بهترتولیدمیکنندفقطقیمت افزایش یافته بدون نظارت وکیفیت.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۶:۳۹ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۱
سازمان استاندارد کجا بود
علی
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۳۲ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۰
ممنون از اینکه به این موضوع اهمیت دادید . یک موضوع بسیار مهم که کسی به آن نمی‌پردازد این است که مدیران خودرو در فروش اقساطی ظلم بزرگی به مردم می‌کند و کسی هم پیگیر نیست . آن ظلم این است که شما بعد از پیش پرداخت و نهایی کردن وام لیزینگ منتظر هستی که وام به حساب مدیران خودرو واریز شود و تکمیل وجه بخورد و شما سه ماه بعد خودرو دریافت کنید .
وام شما سه ماه بعد تایید می شود و تاریخ تحویل بعد از آن سه ماه است . اعتراض بنده به جایی نرسید اگر میتوانید کاری بکنید
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۴۲ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۰
تمام خسارت را ازمردم دریافت میکنند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۳۹ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۰
تا وقتی انحصار در خودروسازی وجود دارد همین وضع است و مردم گروگان این شرکتهای ناکارآمد هستند.
انتشار یافته: ۹
امین میرزائی
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۳۶ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۹
ایرانیا تو مونتاژِ خودرو حرفِ اوّلو میزنن ... یه زمانی موتورِ پژو پونصدوچارو گذاشته بودن رو بدنه پیکان ، پیکانه چپ میکرد ...
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۱۵ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۹
افکار عمومی کیلو چند ؟؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۱۳ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۹
خودرو های چینی مخصوصا" آنها که قطعاتی مونتاژ شده از چین می آید همه ریسک چنین خطراتی را دارند.مگر اینکه کارشناسان ما در فرآیند تولید آن قطعات به صورت کنترلی حضور داشته باشند.
A.h.eh
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۳۷ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۰
چرا از ۳۰هزارخودرو فقط چند درصد را فراخوان کرده واعلام می کنند ؟ مگر اینکه در یک بازه ی زمانی عوامل خرید قطعات خودرو ،قطعه ی کم کیفیت وارزانتری را سفارش ونصب کرده باشند که البته یک احتمال بیش نیست.البته مدیران خودرو خیلی خوب عمل کرده وبازار خوبی از مشتریان محصولاتش را بدست گرفته واین موضوع بحث رقابت با دیگر شرکت ها را که در جستجوی بازار فروش هستندرا داغ می کند.بحث سیل را می شود پیش بینی نکردن حوادث طبیعی قلمداد کرد که البته بایستی به این احتمالات هم توجه کرد.اما بحث آتش سوزی در بخش انباروضایعات را نمی توان به راحتی یک حادثه قبول کرد زیرا در بحث آتش سوزی خیلی از منابع واموال میتواند از دست رفته محسوب شود.درنهایت مدیران خودرو باید رضایت مشتریان خودرا اولویت اول قراردهد .
bato-adv
bato-adv
bato-adv