bato-adv
bato-adv

این خودروی جمع‌وجور، جایگزین پراید در بازار ایران بود!

این خودروی جمع‌وجور، جایگزین پراید در بازار ایران بود!

خودروساز روسی Avtovaz از مدل جدید خود که قرار است در اوایل سال ۲۰۲۵ به فروش برسد، رونمایی کرد. لادا Iskra سدان کوچک چهار دری است که بر اساس نسخه بومی‌سازی شده رنو و داچیا ساخته شده است.

تاریخ انتشار: ۱۶:۴۸ - ۱۹ خرداد ۱۴۰۳

ایسکرا اولین مدل جدید لادا در سال‌های اخیر بوده که تحت تأثیر تحریم‌های مرتبط با جنگ ساخته شده است. به گفته این شرکت، این خودرو بین گرانتای قدیمی و مدل بزرگ‌تر وستا قرار خواهد گرفت و محدوده مدل لادا را بیشتر گسترش می‌دهد.

از نظر ظاهری، ایسکرا از زبان طراحی «X-Design» وستا با چراغ‌های LED‌های مدرن استفاده کرده است. از سوی دیگر، نسبت‌های این سدان ساب کامپکت یادآور داچیا لوگان است و به اشتراک پلتفرم+ آن اشاره می‌کند.

لادا می‌گوید که ایسکرا روی پلتفرم جهانی مدرن سوار می‌شود که از نو مهندسی شده و از نظر فنی مستقل شده است. این شرکت افزود که لوازم الکترونیکی با اضافه شدن حدود ۴۰۰ قطعه جدید کاملاً بومی‌سازی شده‌اند.

این خودروی جمع‌وجور، جایگزین پراید در بازار ایران بود!

به نظر می‌رسد که این پلت‌فرم، با اندکی تغییرات بر پایه پلتفرم CMF-B باشد که توسط چندین مدل رنو، داچیا و نیسان استفاده می‌شود. در حالی که گروه رنو در سال ۲۰۲۲ به‌طور کامل روابط خود را با لادا قطع کرد، روس‌ها از دسترسی قبلی خود به تحقیق‌وتوسعه استفاده کردند و روی زیربنا‌ها کار کردند تا از تولید داخلی بدون هیچ‌گونه کمکی از فرانسه حمایت کنند. به گفته ماکسیم سوکولوف، رئیس Avtovaz، کل سرمایه‌گذاری این پروژه به ۲۳ میلیارد روبل رسیده است که با نرخ ارز فعلی، معادل ۲۵۸ میلیون دلار است.

گزینه‌های پیشرانه از همتایان خود به عاریت گرفته شده است. نسخه پایه به یک موتور بنزینی ۱٫۶ لیتری گرانتا با قدرت ۸۹ اسب بخار مجهز شده و به یک گیربکس پنج سرعته دستی متصل می‌شود. پیشرانه ۱٫۶ لیتری قوی‌تر از وستا با ۱۰۵ اسب بخار قدرت نیز عرضه می‌شود که قدرت را از طریق یک گیربکس شش سرعته دستی یا اتوماتیک به چرخ‌های جلو می‌فرستد.

این خودروی جمع‌وجور، جایگزین پراید در بازار ایران بود!

لادا ایسکرا قرار است در اوایل سال ۲۰۲۵ در کارخانه تولیاتی وارد خط تولید شود. قیمت آن در آینده اعلام خواهد شد.

منبع: خبرآنلاین

bato-adv
bato-adv
bato-adv