bato-adv
bato-adv

(تصاویر) ۵ هواپیمای برتر جهان با قابلیت برخاست و فرود عمودی

(تصاویر) ۵ هواپیمای برتر جهان با قابلیت برخاست و فرود عمودی

در حالی که هلیکوپتر‌ها برای عملیات عمودی طراحی شده‌اند، طبقه‌بندی VTOL فقط محدود به هواپیما‌هایی است که می‌توانند در پرواز رو به جلو بلند شوند.

تاریخ انتشار: ۲۳:۰۴ - ۲۳ خرداد ۱۴۰۳

همانطور که از نام آن پیداست، یک هواپیمای برخاست و فرود عمودی (VTOL) می‌تواند بدون استفاده از باند پرواز کند یا به صورت عمودی فرود بیاید.

به گزارش روزیاتو، در حالی که هلیکوپتر‌ها برای عملیات عمودی طراحی شده‌اند، طبقه‌بندی VTOL فقط محدود به هواپیما‌هایی است که می‌توانند در پرواز رو به جلو بلند شوند.

چنین هواپیما‌هایی از طریق زمان پاسخ کمتر، کارآیی جنگی را افزایش داده اند. در ادامه این مطلب قصد داریم شما را با ۵ فروند از هواپیما‌های با قابلیت برخاست و فرود عمودی آشنا کنیم.

۵ هواپیمای برتر جهان با قابلیت برخاست و فرود عمودی (VTOL)

۱- AV-۸B Harrier II

شرایط: در سرویس

طول: ۱۴.۱۲ متر

طول بال ها: ۹.۲۵ متر

ارتفاع: ۳.۵۵ متر

حداکثر سرعت در هنگام بلند شدن: ۱۴،۱۰۰ کیلوگرم در حالت بلند شدن چرخشی و ۹،۴۱۵ کیلوگرم در حالت بلند شدن عمودی

موتور: ۱ موتور توربوفن جهت دهی رانشی Rolls-Royce Pegasus F۴۰۲-RR-۴۰۸ (Mk ۱۰۷) با قدرت تولید ۲۳،۵۰۰ پوند (۱۰۵ کیلونیوتن) پیشرانه

حداکثر سرعت: ۱،۰۸۳ کیلومتر بر ساعت

برد رزمی: ۵۵۶ کیلومتر

هواپیمای AV-۸B Harrier II ساخت مک دانل داگلاس یک هواپیمای جنگی تک موتوره است که عمدتاً در ماموریت‌های پشتیبانی هوایی نزدیک و چند منظوره به کار گرفته می‌شود. AV-۸B که در اواخر دهه ۱۹۷۰ طراحی و توسعه یافت، اولین پرواز خود را در نوامبر ۱۹۸۱ انجام داد و در ژانویه ۱۹۸۵ به نیروی دریایی ایالات متحده (USMC) پیوست. در واقع Harrier II برای ارتش بریتانیا توسعه یافت. AV-۸B Harrier II با حفظ طراحی اولیه و طرح بدنه هواپیمای Hawker Siddeley Harrier، از یک موتور توربوفن رولزرویس پگاسوس F۴۰۲-RR-۴۰۸ (Mk ۱۰۷) با جهت دهی رانشی نیرو می‌گیرد که ۲۳،۵۰۰ پوند نیوتن بر ثانیه نیرو تولید می‌کند. این هواپیما می‌تواند تعداد زیادی تسلیحات نظامی از جمله راکت، موشک و بمب را در شش نقطه سخت زیر بال خود و یک نقطه زیر بدنه حمل کند.

۵ هواپیمای برتر جهان با قابلیت برخاست و فرود عمودی (VTOL)

۲- F-۳۵B Lightning II

شرایط: در سرویس و در تولید

طول: ۱۵.۶ متر

ارتفاع: ۴.۳۶ متر

طول بال ها: ۱۰.۷ متر

حداکثر وزن در هنگام بلند شدن: حدود ۲۷،۲۱۶ کیلوگرم

موتور: یک موتور توربوفن Pratt & Whitney F۱۳۵ با قدرت پیشرانه ۴۰،۰۰۰ پوند (۱۷۷.۹ کیلونیوتن) با پس سوز و ۴۰،۵۰۰ پوند (۱۸۰.۱ کیلونیوتن) برای بلند شدن عمودی

حداکثر سرعت: ۱.۶ ماخ

حداکثر ارتفاع پرواز: ۵۰،۰۰۰ پا

تسلیحات نظامی: معمولاً دو موشک AAM و دو بمب در محفظه داخلی با گزینه حمل تسلیحات روی ستون‌های زیر بال که می‌تواند تا ۶،۸۰۰ کیلوگرم تسلیحات را حمل کند

F-۳۵B Lightning II نیازی به معرفی ندارد. این هواپیمای جنگی با قابلیت VTOL یکی از سه نوع F-۳۵ ساخت کمپانی لاکهید مارتین است. F-۳۵B که برای برتری هوایی و ماموریت‌های ضربتی طراحی شده بود، در جولای ۲۰۱۵ به سرویس نیروی تفنگداران دریایی ایالات متحده معرفی شد. F-۳۵B اولین هواپیمای رادارگریز مافوق صوت و پنهانکار با قابلیت برخاست کوتاه/ فرود عمودی (STOVL) است که به آن توانایی منحصربه‌فردی را می‌دهد تا از روی انواع کشتی‌ها، جاده‌ها و پایگاه‌های ناهموار در نزدیکی مناطق جنگی خط مقدم عملیات انجام دهد. عملیات STOVL از طریق یک سیستم محرکه LiftFan® شفت محور ثبت شده امکان پذیر است. این رویکرد پیشرانه بر بسیاری از چالش‌های دمایی، سرعت و قدرت سیستم‌های لیفت مستقیم غلبه می‌کند.

لاکهید مارتین از سال ۲۰۰۶ تاکنون بیش از ۱،۰۰۰ فروند از F-۳۵ را در تمامی انواع آن تولید کرده است. نیروی هوایی ایالات متحده می‌خواهد این هواپیما را تا بعد از دهه ۲۰۵۰ در سرویس داشته باشد.

۵ هواپیمای برتر جهان با قابلیت برخاست و فرود عمودی (VTOL)

۳- V-۲۲ Osprey

شرایط: در سرویس و در تولید

طول: ۱۷.۴۸ متر و در حالت تا شده ۱۹.۰۹۱ متر

طول بال ها: ۱۳.۹۷ متر

عرض: ۲۵.۷۷۶ متر از جمله روتور‌ها

عرض در حالت تا شده: ۵.۶۱ متر

ارتفاع: ۶.۷۳ متر در حالت قرار گرفتن عمودی نازل‌های موتور

ارتفاع در حالت تا شده: ۵.۵۱ متر

حداکثر وزن در هنگام بلند شدن عمودی: ۲۱،۵۴۶ کیلوگرم

موتور: دو موتور توربوپراپ/توربوشفت Rolls-Royce T۴۰۶-AD-۴۰۰ هر کدام با قدرت ۶،۱۵۰ اسب بخار

حداکثر سرعت: ۵۰۹ کیلومتر بر ساعت

برد رزمی: ۷۲۰ کیلومتر

سقف پروازی: ۲۵،۰۰۰ فوت (۷،۶۰۰ متر)

هواپیمای V-۲۲ Osprey ساخت بل بوئینگ یک هواپیمای تیلت روتور (روتور کج) چند منظوره است که قادر به انجام عملیات VTOL و STOL (بلند شدن و فرود کوتاه) است. این هواپیما به گونه‌ای طراحی شده است که توانایی‌های یک هلیکوپتر را با یک عملیات کروز با سرعت بالا ترکیب کند. این هواگرد از طریق برنامه مشارکت بین Boeing Helicopters و Bell Helicopters در ژوئن ۲۰۰۷ وارد خدمت تفنگداران دریایی ایالات متحده شد و بیش از ۴۰۰ فروند از این نوع تولید شده است. برای بیش از ۳۰ سال، V-۲۲ Osprey اساساً نحوه عملکرد تفنگداران دریایی، نیروی هوایی و اکنون نیروی دریایی ایالات متحده در عملیات‌های جنگی و بشردوستانه را تغییر داده است.

۵ هواپیمای برتر جهان با قابلیت برخاست و فرود عمودی (VTOL)

۴- Yak-۳۸

شرایط: بازنشسته

طول: ۱۶.۳۷ متر

طول بال ها: ۷.۳۲ متر

ارتفاع: ۴.۲۵ متر

مساحت بال: ۱۸.۲ متر مربع

وزن خالی: ۷،۳۸۵ کیلوگرم

حداکثر وزن در هنگام بلند شدن: ۱۱،۳۰۰ کیلوگرم

موتور: یک موتور توربوفن جهت دهی رانشی Tumansky R-۲۸ V-۳۰۰ با قدرت پیشرانه ۱۵،۰۰۰ پوند (۶۶.۷ کیلونیوتن) برای بلند شدن و پرواز کروز

حداکثر سرعت: ۱،۲۸۰ کیلومتر بر ساعت

برد: ۱۰۰ کیلومتر

سقف پروازی: ۱۱،۰۰۰ متر (۳۶،۰۰۰ فوت)

Yakovlev Yak-۳۸ یک هواپیمای ساخت اتحاد جماهیر شوروی بود که توسط کمپانی یاکوفلف در اواخر دهه ۱۹۶۰ طراحی شد. Yak-۳۸ با انجام اولین پرواز خود در ژانویه ۱۹۷۱، در اوت ۱۹۷۶ وارد خدمت نیروی هوایی شوروی شد. این هواپیما تنها جنگنده تهاجمی عملیاتی شده برای بال هوایی نیروی دریایی شوروی بود. شرکت سازنده تنها ۲۳۱ فروند از Yak-۳۸ را بین سال‌های ۱۹۷۵ تا ۱۹۸۱ تولید کرد. به غیر از اولین مدل تولیدی، دو نوع اصلی از این هواپیما ساخته شد؛ Yak-۳۸M و Yak-۳۸U. نسخه Yak-۳۸M دارای موتور‌های جدیدتر و حداکثر وزن بیشتر در هنگام بلند شدن بود. همچنین این نسخه می‌توانست ۹۱۰ کیلوگرم سلاح بیشتری را حمل کند. هواپیمای Yak-۳۸U نیز نسخه آموزشی دو سرنشینه با بدنه عریض شده برای جا دادن دو خلبان بود.

۵ هواپیمای برتر جهان با قابلیت برخاست و فرود عمودی (VTOL)

۵- Bell V-۲۸۰ Valor

شرایط: در حال توسعه

طول: ۱۵.۴ متر

عرض: ۲۴.۹۳ متر

ارتفاع: ۷ متر

حداکثر وزن در هنگام بلند شدن: ۱۴،۰۰۰ کیلوگرم

موتور: دو موتور توربوشفت Rolls-Royce AE۱۱۰۷

سرعت کروز: ۵۲۰ کیلومتر بر ساعت

برد رزمی: ۹۳۰ تا ۱،۴۸۰ کیلومتر

سقف پروازی: ۶،۰۰۰ فوت (۱،۸۰۰ متر)؛ در حالت معلق ماندن در اثر زمین در زاویه ۳۵ درجه

هواپیمای تهاجمی دوربرد آینده (FLARA) در حال حاضر توسط بل هلیکوپترز و برای ارتش ایالات متحده در حال توسعه است. در سال ۲۰۲۲، ارتش هواگرد V-۲۸۰ را برای برنامه FLARA انتخاب کرد تا جایگزین هلیکوپتر‌های UH-۶۰ Boack Hawk ساخت سیکورسکی شود. این هواگرد به طور ویژه‌ای برای ایجاد انقلابی در دسترسی و اثربخشی هر ماموریت و همزمان مانور پذیری بی نظیر، کاهش زمان از کار افتادگی و ایمنی بالاتر ساخته شده است. FLRAA با بیش از دو برابر سرعت و برد نسبت به سیستم‌های تسلیحاتی فعلی، یک راه حل اثبات شده دوربرد با قدرت مانور بالاست. چند فروند اول این هواگرد قرار است در سال‌های ۲۰۲۵-۲۰۲۶ وارد مرحله آزمایش شده و برای سال ۲۰۳۱ وارد سرویس شوند.

bato-adv
bato-adv
bato-adv