هزینه اسبابکشی با وانت از غرب به شرق تهران الان حدود ۵۰۰ هزار تومان است، اما همین کرایه با ماشینسنگین تا سه برابر افزایش پیدا میکند
فرارو- محاسبه آنلاین نرخ کرایه حمل بار هر سال با نزدیک شدن به موعد جابجایی مستاجرها در فصل گرما، اهمیت ویژهای پیدا میکند. شرکتهای اتوبار و اپلیکیشنهای مخصوص موقع محاسبه نرخ کرایه حمل بار، علاوه بر درنظر گرفتن مسافت مبدا و مقصد، مزد کارگران و آیتمهای دیگری مثل بود و نبود آسانسور در ساختمان و حتی بیمه اختیاری کالا را فاکتور میکنند و نرخ کرایه حمل بار را برای ماشینسنگین سه تا چهار برابر وانت و نیسان درنظر میگیرند.
به گزارش فرارو؛ نرخ کرایه حمل بار برای کسی در این روزها با وانت قصد اسبابکشی از غرب به شرق تهران یا برعکس این مسیر را مدنظر دارد، چیزی نزدیک ۵۰۰ هزار تومان خواهد بود. این عدد البته در ساعتهای مختلف روز بسته به میزان ترافیک و دلایل دیگر، میتواند متفاوت باشد. با این حال نرخ کرایه حمل بار بهعنوان مثال از حوالی دریاچه چیتگر تا محدوده تهرانپارس در شرق تهران، چیزی قریب ۴۹۰ هزار تومان از سوی اپلیکیشنهای مخصوص اعلام میشود.
نرخ کرایه حمل بار در مسافتهای کمتر، قاعدتا تقلیل پیدا میکند. مثلا بار کردن اسباب خانه در وانت از محدوده زیبادشت به دهکده المپیک که دوتا محله واقعشده در غرب تهران بهحساب میآیند، معمولا کمتر از ۲۰۰ هزار تومان حساب میشود.
نرخ کرایه حمل بار از شمال تهران به مرکز شهر این روزها حوالی ظهر میتواند دستکم ۲۰۰ هزار تومان هزینه باشد. مثلا از محدوده زعفرانیه تا نزدیک میدان هفت تیر نرخ کرایه حمل بار با وانت در اپلیکیشنهای معروف حدود ۲۰۵ هزار تومان است و این عدد برای مسیر برعکس نیز، تعرفه تقریبا یکسانی دارد.
نرخ کرایه حمل بار در مبدا و مقصد مربوط به شمال شهر نسبت به جنوب تهران قاعدتا کمتر است. مثلا رانندههای وانت بابت جابجایی از نیاوران به جماران چیزی نزدیک ۲۰۰ تا ۲۵۰ هزار تومان دریافت میکنند، اما وقتی بحث باربری از محله شوش به نزدیکی میدان راهآهن مطرح باشد، ارقام درخواستی رانندهها تا حولوحوش ۱۵۰ تا ۱۶۰ هزار تومان تقلیل پیدا میکند.
نرخ کرایه حمل بار برای وانت و ماشین سنگین به شکل جداگانهای حساب میشود و همیشه خدا اسبابکشی با خاور و ... هزینه بیشتری نسبت به انواع وانتها داشته است. طوریکه هزینه اسبابکشی از غرب به شرق تهران اگر حدود ۵۰۰ هزار تومان تمام شود، برای خاور به یک میلیون و ۶۰۰، ۷۰۰ هزار تومان ارتقا پیدا میکند.
نرخ کرایه حمل بار در این حالت میتواند به خاطر فاکتورهای متفاوت، به شکل دیگری حساب شود. مثلا بودن یخچال سایدبایساید بین وسایل پول جداگانهای به عددورقم نهایی اضافه میکند و تعداد کارگرهای درخواستی و نبود آسانسور برای کارگرها در فاکتور نهایی موثر است.
نرخ کرایه حمل بار با خاور برای مبدا و مقصدی که فاصله زیادی باهم ندارند نسبت به مسیر طولانی مثل غرب و شرق تهران، هزینه کمتری میتراشد. بهعنوان مثال مستاجری که بهخاطر نزدیک شدن به روزهای گرم سال در شرق تهران و مسافتی در حد یک محله، دنبال گرفتن خاور برای جابجایی اسباب خانه است، باید روی رقمی نزدیک یک میلیون تومان حساب باز کند.
نرخ کرایه حمل بار بین شهری، اما داستان کاملا متفاوتی دارد. کسی را تصور کنید که از مرکز تهران دنبال اسبابکشی به یکی از شهرهای اطراف مثل کرج است. نرخ کرایه حمل بار در این حالت میتواند دستکم دو میلیون تومان هزینه داشته باشد.
نرخ کرایه حمل بار میتواند شامل بستهبندی و مزد کارگر و آیتمهای دیگری شود. شرکتهای اتوبار قبل از قبول درخواست باربری طی میکنند که پول کارگر را جداگانه میگیرند. معمولا مزد هر کارگر بابت سه ساعت کار چیزی بین حداقل ۱۰۰ هزار تومان است و هزینه بستهبندی از سوی این شرکتها ساعتی تا ساعتی ۷۰، ۸۰ هزار تومان اعلام میشود.
نرخ کرایه حمل بار میتواند میتواند با احتساب هزینه بیمه نیز درنظر گرفته شود. خسارتهای ناشی از حمل و تخلیه کالا، برخورد کالا به در و دیوار، واژگون شدن وسیله نقلیه یا سرقت کالا با وسیله نقلیه تحت پوشش بیمه قرار میگیرند. طوریکه شرکتهای اتوبار بابت هر یک میلیون ارزش بار، رقمی مثل ۱۰ هزار تومان یا هر عدد دیگری را بهعنوان هزینه بیمه دریافت میکنند. اگر فرض بگیریم ارزش کل بار ۱۰۰ میلیون تومان باشد، هزینه بیمه بار ۱۰۰ هزار تومان خواهد بود.
اگر اپلیکیشن ها رو که باز در این وانفسا به نوعی پناه گاه مردم بیچاره محسوب می شوند کنار بگذاریم، قیمت ها در عالم واقعیت بیش از 4 برابر ارقام درج شده در این مطلب است. به ویژه در موسسات باربری که ناجوانمردانه میتازانند و با انواع حیله ها و ترفندها گاهی تا 12 میلیون و حتی بیشتر برای جابجایی یک وعده بار با یک کامیون خاور ملت را سرکیسه میکنند و متاسفانه مکانیسم درستی برای امکان گزارش و شکایت و پیگیری هم تمهید نشده تا بتوان از این اجحاف و تضییع حق ها جلوگیری کرد!