bato-adv
کد خبر: ۷۴۸۶۶۹

(تصاویر) کشف بقایای گرگ باستانی ۴۴ هزارساله در سیبری

(تصاویر) کشف بقایای گرگ باستانی ۴۴ هزارساله در سیبری
اخیراً دانشمندان یک عمل هیجان‌انگیز کالبدشکافی را بر روی یک گرگ باستانی که از سرزمین‌های یخ‌زدۀ سیبری بیرون کشیده شده، انجام داده‌اند؛ احتمال می‌رود که این گرگ هنوز طعمه‌ای در معده خود داشته باشد.
تاریخ انتشار: ۱۴:۲۱ - ۰۶ تير ۱۴۰۳

در یک کشف بی‌نظیر، در سال ۲۰۲۱ یک گرگ مومیایی کامل از یخبندان سیبری بیرون کشیده شد؛ پیکر این گرگ بیش از ۴۴ هزار سال در آنجا حبس شده بود. حالا دانشمندان عمل کالبدشکافی (اتاپسی حیوانات) را بر روی این شکارچی باستانی انجام داده‌اند.

به گزارش فرادید، این اولین گرگ بالغ کامل از دوره پلیستوسن (۲.۶ میلیون تا ۱۱۷۰۰ سال پیش) است که تاکنون کشف شده است. به گفته دانشمندان، این کشف به ما کمک می‌کند تا شرایط زندگی در این منطقه در دوران آخرین عصر یخبندان را بهتر درک کنیم.

(تصاویر) کشف «گرگ» ۴۴ هزارساله در زمین‌های یخ‌زدۀ سیبری

عکس‌هایی که از این عمل کالبدشکافی منتشر شده، بدن مومیایی شده گرگ را با جزئیات شگفت‌انگیز نشان می‌دهند. حیوانات در یخبندان از طریق نوعی مومیایی شدن طبیعی که به دلیل شرایط سرد و خشک اتفاق می‌افتد، حفظ می‌شوند. در این شرایط بافت‌های نرم خشک می‌شوند و بدن به صورت کپسولی منجمد حفظ می‌شود.

محققان در این عمل نمونه‌هایی از اندام‌های داخلی و دستگاه گوارش گرگ را برداشتند تا ویروس‌ها و میکروبیوتاهای باستانی را شناسایی کرده و رژیم غذایی او در زمان مرگ را درک کنند.

(تصاویر) کشف «گرگ» ۴۴ هزارساله در زمین‌های یخ‌زدۀ سیبری

آلبرت پروتوپوپوف، رئیس دپارتمان مطالعه ماموت از آکادمی علوم یاکوتیا، در بیانیه‌ای گفت: «معده او به صورت کاملی حفظ شده است و ما امیدواریم که مطالعۀ آن تصویری از زیست‌بوم دوره پلیستوسن باستان به ما ارائه دهد. ما می‌توانیم بفهمیم که گرگ چه چیزی می‌خورده و همچنین رژیم غذایی قربانیانش را که در معده او قرار دارند کشف کنیم».

یکی دیگر از جنبه‌های کلیدی کالبدشکافی، بررسی ویروس‌های باستانی است که گرگ ممکن است حمل کرده باشد. «ما می‌بینیم که در یافته‌های حیوانات فسیلی، باکتری‌های زنده می‌توانند هزاران سال زنده بمانند که به نوعی شاهدان آن زمان‌های باستانی هستند».

(تصاویر) کشف «گرگ» ۴۴ هزارساله در زمین‌های یخ‌زدۀ سیبری

این پروژه تحقیقاتی به درک جوامع میکروبی باستان و نقش باکتری‌های مضر در این دوره کمک خواهد کرد.

کالبدشکافی گرگ بخشی از یک پروژه جاری برای مطالعه حیات وحش منطقه در دوره پلیستوسن است. دیگر گونه‌های بررسی شده شامل خرگوش‌های باستانی، اسب‌ها و یک خرس از دوره هولوسن هستند. این تیم قصد دارد ژنوم گرگ را مطالعه کند تا بفهمد چگونه با دیگر گرگ‌های باستانی منطقه مرتبط است و چه ارتباطی با خویشاوندان امروزی خود دارد.

مجله خواندنی ها
مجله فرارو
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
پرطرفدارترین عناوین