bato-adv
کد خبر: ۷۴۹۵۰۷

خرید مخزن آب (9 نکته مهم که باید قبل خرید بدانید)

خرید مخزن آب (9 نکته مهم که باید قبل خرید بدانید)
تاریخ انتشار: ۱۵:۰۵ - ۰۹ تير ۱۴۰۳

اگر قصد خرید مخزن آب را دارید، باید نکاتی را در راستای خرید یک مخزن مناسب در نظر بگیرید که در وقت و هزینه خود صرفه‌جویی کنید. چرا که اگر به اشتباه اقدام به خرید مخزن کنید و یا مخزن را بدون حساب و کتاب مشخص، در موقعیتی نصب کنید که مناسب نباشد، ممکن است مخزن دچار نشتی آب شود و در طول زمانی کوتاه از بین برود. نکاتی مانند میزان مصرف و ظرفیت، موقعیت نصب و فضای نصب از جمله مواردی هستند که باید در زمان انتخاب یک مخزن در نظر گرفت. در این مطلب، به طور مفصل به نکات مهمی که قبل از خرید مخزن آب باید به آنها توجه داشته باشیم، می‌پردازیم.

1. انتخاب حجم و لیتراژ مخزن مناسب

آگاهی از میزان مصرف آب روزانه، طبق نیازهای خانواده و یا ساکنین یک ساختمان، برای انتخاب لیتراژ یک مخزن، روش بسیار مناسبی است. طبق توصیه سازمان آب؛ برای کلیه ساختمان‌ها، حجم متوسط مخزن آب به ازای هر واحد مسکونی باید حداقل ۲۵۰ لیتر باشد. بدین ترتیب در یک ساختمان ۴ واحدی نیاز است تا یک مخزن ۱۰۰۰ لیتری تهیه شود. محاسبه حجم مخزن آب بر حسب 'لیتر' انجام می‌شود و برای محاسبه حجم آب درون مخزن، سه نوع ظرفیت اسمی، واقعی و قابل استفاده وجود دارد. ظرفیت اسمی در حالتی است که آب تا لبه مخزن پُر شود و ظرفیت واقعی، میزان گنجایش آبی است که مخزن پس از نصب شناور دارد و به مقدار آبی که پس از نصب شناور در مخزن وجود دارد، ظرفیت واقعی می‌گویند.

2. انتخاب شکل یا نوع مخزن آب

شکل یا نوع مخزن را باید کاملا فکر شده انتخاب کنید، به طور مثال: اگر مخزن را روی پشت بام یا در ارتفاع بالا نصب کنید، به دلیل وزش باد و احتمال سقوط یا جابجایی مخزن، بهتر است از مخازن افقی و بیضی که ارتفاع کمتری دارند، استفاده کنید. اما اگر مخزن را در پارکینگ خانه خود نصب کنید، به دلیل فضای محدود و ارزشمند پارکینگ، حتما به عرض یا قطر مخزن توجه کنید تا فضای زیادی را اشغال نکند. در نتیجه برای نصب در پارکینگ؛ مخزن‌های عمودی و آسانرو بهترین گزینه هستند. مخازنی که در زیر راه پله ها نصب می‌‌شوند، حتما باید شرط ارتفاع کم را داشته باشند و به همین دلیل مخزن‌های زیر پله یا مکعبی بهترین گزینه هستند.

3. آماده کردن محل نصب مخزن

قبل از خرید مخزن آب، حتما باید از جایی که قرار است مخزن در آن نصب شود، مطلع باشید. مخازن آب در حیاط، پارکینگ، زیر راه پله، بالای پشت بام، لابی یا راهرو ساختمان‌ها نصب می‌شوند و در زمان انتخاب، باید از کافی بودن فضایی که مخزن را در آنجا نصب می‌کنید، اطلاع داشته باشید. بدین منظور باید ابعاد محل نصب (طول، عرض و ارتفاع) را به خوبی اندازه‌گیری کنید و مخزن را در جایی نصب کنید که دسترسی به آن آسان باشد.

4. توجه کردن به ورودی‌های ساختمان

آگاهی داشتن از اندازه درب ورودی ساختمان در زمان خرید، به اندازه مطمئن شدن از موقعیت قرار گرفتن مخزن آب مهم است و به همین دلیل بهتر است ابعاد مخزن را قبل از خرید، اندازه‌گیری کنید. به عنوان مثال: برای کسانی که محدودیت در ابعاد درب ورودی ساختمان دارند، مخازن آب آسان‌رو یا مخازن آب عمودی بلند به دلیل داشتن عرض یا قطر کم، بهترین گزینه برایشان محسوب می‌شوند، دلیل آن نیز عبور راحت از درگاه‌های باریک ساختمان است.

خرید مخزن آب (9 نکته مهم که باید قبل خرید بدانید)

5. انتخاب کردن سایز و محل نصب اتصالات مخزن

شما باید سایز و محل نصب اتصالات مخزن را قبل از خرید، برای فروشنده یا نمایندگی‌های فروش مشخص کنید. معمولا روی هر مخزن؛ اتصال ورودی، شناور و اتصال خروجی نصب می‌شود. پس شما باید قبل خرید، از سایز دقیق لوله‌های ساختمان مطلع باشید تا متناسب با آن، محل نصب اتصالات روی مخزن را مشخص کنید.

خرید مخزن آب (9 نکته مهم که باید قبل خرید بدانید)

6. توجه کردن به تعداد لایه‌های مخزن

مخازن آب پلی اتیلن دارای انواع مختلفی در تعداد لایه است که باید متناسب با نوع کاربری آن، تعداد لایه مخزن را مشخص کنید. به طور مثال: در صورتی که می‌خواهید از منبع پلی اتیلن برای ذخیره‌سازی آب شرب استفاده کنید؛ مخزن آب سه لایه آنتی باکتریال، بهترین گزینه است. دلیل آن نیز خاصیت آنتی باکتریالی این مخازن است که باعث افزایش چشم‌گیری در حفظ کیفیت و سلامت آب شربِ ذخیره شده در آن می‌شود. در صورتی که قصد ذخیره‌سازی ماده‌های شیمیایی و غیر شرب را دارید، می‌توانید از مخزن‌های تک لایه شفاف استفاده کنید.

7. استانداردها و تاییدیه‌های مخزن

توجه به استانداردها و تاییدیه‌های مخزن قبل از خرید، بسیار مهم است. مهمترین تاییدیه‌هایی که برآیند کیفیت و استانداردهای مخازن پلی اتیلن را شامل می‌شود، در لیست زیر آمده:

  • استاندارد ملی ایران
  • سیب سلامت غذا و دارو
  • مجوز آنتی باکتریال
  • تاریخ دقیق تولید محصول

8. تولید کننده معتبر و خوش‌نام

همیشه یک محصول با کیفیت، نتیجه تلاش و تخصص یک تولید کننده معتبر و خوش‌نام است. امروزه در بازار، انواع مخازن آب با قیمت‌ها و کیفیت‌های متفاوت وجود دارد و برای اطمینان از اینکه منبع آبی بهداشتی، مقاوم و دارای گارانتی تهیه می‌کنید؛ بجای صِرف توجه به قیمت؛ اعتبار، تخصص و کیفیت محصولات را در نظر بگیرید. البته انتخاب یک مخزن آبِ با کیفیت، مهم و پیچیده است و از آنجایی که این محصول مستقیما به سلامتی شما و خانواده‌تان مربوط است، اهمیت یک انتخاب کاملا بهداشتی و با کیفیت را دو چندان می‌کند.

مخزن آب یک کالای تند مصرف یا پُرمصرف نیست که نیاز به خرید مستمر داشته باشد، به همین دلیل؛ با خرید یک مخزن آب با کیفیت، تا سال‌های زیادی می‌توانید از آن بهره ببرید. هنگام خرید در بازار، با تنوعی از محصولات، با درجاتی از کیفیت و قیمت‌های مختلف مواجه هستید که می‌بایست ضمن در نظر گرفتن قیمت، از کیفیت و مقاومت آن را نیز مطمئن شوید تا در سال‌های بعد، دچار هزینه‌های مجدد نشوید. در نتیجه؛ همیشه هزینه کمتر، به نفع شما نیست!

مخازن آب پلاستیکی در گروه کارخانجات تهران پلیمر یارا، بر پایه تکنولوژی نانو و به روش روتیشنال مولدینگ یا قالب‌گیری دورانی (بروزترین روش تولید روز دنیا) تولید می‌شوند. این مخازن آب از با کیفیت‌ترین مواد اولیه و از نوع درجه یک و دارای گارانتی ۱۰ ساله هستند. به همین دلیل، در میان بسیاری از فعالان صنایع مختلف به عنوان باکیفیت‌ترین برند مخازن و وان‌های پلی اتیلنی شناخته شده هستند. این شرکت با بیش از ۲۵ سال سابقه‌ی فعالیت در زمینه تولید انواع منابع و وان‌های پلی اتیلن، به عنوان شرکتی پیشتاز توانسته سهم بسزایی از بازار تولید داخلی و خارجی محصولات پلیمری را به خود اختصاص دهد.

خرید مخزن آب (9 نکته مهم که باید قبل خرید بدانید)

9. رعایت اصول نصب و راه‌اندازی

نصب صحیح و اصولی مخزن آب، باید طبق دستورالعمل تولید کننده انجام شود و معمولا به صورت برچسب روی محصولات درج شده است. بنابراین باید مطابق با این دستور العمل، برای نصب و راه‌اندازی مخزن آب اقدام کرد. رعایت این اصول، باعث حفظ کیفیت و افزایش طول عمر مخزن می‌شود.

سخن پایانی

در این مطلب به مهمترین نکات که باید قبل از خرید مخزن آب به آنها توجه شود، اشاره کردیم. با رعایت این نکات در زمان خرید مخزن آب، می‌توانید اطمینان حاصل کنید که بهترین مخزن مورد نیاز خود را با توجه به شرایط موجود تهیه کنید. رعایت شرایط نصب و نگهداری ضامن، حفظ کیفیت و طول عمر مخزن شماست.

مجله خواندنی ها
مجله فرارو
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv