bato-adv
کد خبر: ۷۵۰۷۰۶
روزنامه اصلاح طلب مطرح کرد

رای اصولگرایان آب رفت؛ کاهش ۱۰ میلیونی آرای اصولگرایان در ۳ سال اخیر

رای اصولگرایان آب رفت؛ کاهش ۱۰ میلیونی آرای اصولگرایان در ۳ سال اخیر
«ایران اکنون وارد دوران نوینی در جناح‌بندی‌ها شده است. از سویی شکاف میان اصولگرایان عمیق‌تر از گذشته شده است، اصلاح‌طلبان آخرین نگاهشان را به صندوق دوخته‌اند و گروهی نیز از انتخابات ناامید شده‌اند و به اعتقاد آنان جمهوریت به طور کامل به محاق رفته است.»
تاریخ انتشار: ۰۸:۳۲ - ۱۳ تير ۱۴۰۳

رونامه شرق در یادداشتی مدعی افزایش شکاف میان اصولگرایان در سه سال اخیر شد.

این روزنامه نوشت:

در انتخابات ۱۴۰۰، مرحوم رئیسی ۱۸ میلیون رأی آورد. در حالی که جلیلی تقریبا نصف این رقم رأی آورد. یعنی بیش از ۹ میلیون از آرای نفر اول کاسته شد.

از زاویه دیگر، در انتخابات ۱۴۰۰، مجموع آرای اصولگرایان (رئیسی، رضایی و قاضی‌زاده) ۲۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر بوده است. در حالی که مجموع آرای اصولگرایان (جلیلی و قالیباف) در دور اول ۱۴۰۳.۱۲ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر بوده است یعنی اصولگرایان کاهش تقریبا ۱۰ میلیون نفری را تجربه کردند. ریزش این پایگاه رأی در مدت سه سال، از شکست کامل پروژه خالص‌سازان خبر می‌دهد.

اگر به چگونگی درگذشت مرحوم رئیسی و تلاش برای بهره‌برداری سیاسی از آن حادثه دلخراش در این مدت کوتاه و ایجاد فضای احساسی نیز توجه کنیم، این شکست عیان‌تر می‌شود.

اگر معیار مقایسه با سال ۱۳۹۶ باشد، حدود ۳۳ درصد از نرخ مشارکت در انتخابات کاسته شده و جمع آرای پزشکیان و آرای باطله نیز حدود ۱۸ درصد بوده و این یعنی ۵۱ درصد مخالفت خود را اعلام کرده و آنان را مسبب وضع موجود می‌دانند.

به نظر می‌رسد ایران اکنون وارد دوران نوینی در جناح‌بندی‌ها شده است. از سویی شکاف میان اصولگرایان عمیق‌تر از گذشته شده است، اصلاح‌طلبان آخرین نگاهشان را به صندوق دوخته‌اند و گروهی نیز از انتخابات ناامید شده‌اند و به اعتقاد آنان جمهوریت به طور کامل به محاق رفته است.

مجله خواندنی ها
مجله فرارو
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
پرطرفدارترین عناوین