بهزودی واگنهای چینی جدید به سیستم حملونقل عمومی اضافه شده و مشکلات مترو با افزایش واگنها تا اندازه قابلتوجهی کاهش پیدا میکند. با اینکه به نظر میآید بسیاری از شهروندان برای جابهجاییهای روزانه از مترو استفاده میکنند، اما حالا براساس آمارهای موجود، مترو تنها سهمی کمتر از ۱۰ درصد در سیستم حملونقل پایتخت را به خود اختصاص داده است. هرچند به گفته مدیرعامل شرکت متروی تهران، تمامی مراحل پیگیری و اجرایی ورود واگنهای چینی به کشور انجام شده و مشکلی برای ورود واگنها وجود ندارد.
مسعود درستی، در سمینار تخصصی بررسی ابعاد مختلف پروژه احداث خطوط جدید شبکه متروی تهران که توسط شرکت متروی تهران برگزار شد، با اشاره به اینکه برای افزایش سهم مترو در جابهجاییهای روزانه تهرانیها باید چرایی و چگونگی تکمیل شبکه متروی تهران بررسی شود، گفت: ما امروز شاهد هستیم که مترو سهمی کمتر از ۱۰ درصد در حمل و نقل در تهران دارد و سهم حمل و نقل عمومی در جابهجایی شهروندان کمتر از ۲۵ درصد است، این در حالی است که باید این سهم براساس تکلیف به ۷۰ درصد برسد، ما امروز فاصله زیادی با این رقم داریم پس برای ارتقای جایگاه مترو باید کارهای زیادی را به سرانجام برسانیم.
به گزارش ایران، درستی با بیان اینکه برای افزایش خدماترسانی در این حوزه باید ورود ناوگان بیشتر شده و زیرساختها تقویت شوند، اضافه کرد: در حال حاضر در مجموع ۷ خط مترو حدود ۳۰۰ کیلومتر و بیش از ۱۵۰ ایستگاه داریم و برای ارتقای همین ۷ خط باید در حوزه زیرساخت و ارتقای ناوگان، اقدامات مهمی انجام شود. در حال حاضر شهروندان به دلیل کمبود ناوگان از مترو استفاده نمیکنند و مهمترین گام ورود ناوگان و ارتقای زیرساخت است. او در ادامه اضافه کرد: در حال حاضر تعداد مسافران مترو در حد یکمیلیون و ۷۰۰ تا ۸۰۰ است و با این ۷ خط نباید منتظر معجزه در افزایش تعداد مسافر باشیم، بدون تردید متروی تهران نیاز به خطوط جدید دارد و شبکه متروی تهران با این ۷ خط ناقص است پس برای رسیدن به سهم ۷۰ درصدی در حمل و نقل عمومی، باید کار جدید توسعهای انجام دهیم و برهمین اساس آماده عملیات اجرایی ۴ خط مترو شدهایم.
به گفته مدیرعامل شرکت متروی تهران، متروی تهران به تنهایی نمیتواند مشکل حمل و نقل عمومی پایتخت را حل کند، باید در کنار مترو سایر مدلهای حمل و نقلی هم ارتقا پیدا کند تا در کنار یکدیگر بتوان تکلیف ۷۰ درصدی را محقق کرد. البته مهمترین اتفاق فعلی دو قرارداد مهم و کلیدی است که قرارداد ۶۳۰ واگن است و به نظر میرسد امروز به لحاظ اجرایی به جایی رسیده که تا یکسال آینده شاهد ورود قطارها و اتفاقات خوب باشیم و دیگری قرارداد قطار ملی است که پیگیر انعقاد قرارداد نهایی آن هستیم و روزهای آخر را برای نهایی شدن طی میکند.