bato-adv
bato-adv
معاون وزیر راه و شهرسازی:

روس‌ها مسیر راه‌آهن رشت - آستارا را تغییر ندادند؛ با پول پفک نمکی نمی‌توان آزادراه ساخت

روس‌ها مسیر راه‌آهن رشت - آستارا را تغییر ندادند؛ با پول پفک نمکی نمی‌توان آزادراه ساخت

در حال حاضر نرخ عوارضی آزاد راهی معادل قیمت یک پفک نمکی کوچک است و این نرخ‌ها نمی‌توان سرمایه‌گذاران را مجاب کرد در این حوزه سرمایه گذاری کنند و منابع دولت هم برای ساخت و ساز‌ها محدود است. اگر می‌خواهیم حمل و نقل کشورمان مثل دنیا کار کند درآمد هزینه آن باید متناسب با هم باشند.

تاریخ انتشار: ۱۳:۴۷ - ۱۸ تير ۱۴۰۳

خیرالله خادمی اظهار داشت: در مورد آخرین توافقات با روس‌ها برای تعیین قیمت نهایی قرارداد پروژه ریلی رشت-آستارا گفت: مذاکرات با روس‌ها در حال انجام است و اقدامات فنی انجام شده و توافقات در حوزه ژئوتکنیک را انجام می‌‎دهیم.

به گزارش ایلنا، وی در نشست خبری، معاون وزیر راه و شهرسازی امروز با بیان اینکه امروز اتصال خطوط ریلی کشور به شبکه بین‌المللی ضرورت است، اظهار داشت: برای اینکه خطوط ریلی کشور کارکرد ترانزیت داشته باشند باید به شبکه بین‌المللی متصل شوند. برای اینکه بتوانیم درآمد‌های ترانزیتی را جایگزین درآمد نفت کنیم باید شبکه حمل و نقل کشور برای ترانزیت و انتقال بار بهینه شوند.

خادمی درباره اعتبارات شرکت ساخت گفت: سال گذشته ٣٨ هزار میلیارد تومان اعتبار ابلاغ شد و ٣۴ هزار میلیارد تومان تخصیص یعنی معادل ٩٠ درصد اعتبارات ابلاغ شده اختصاص پیدا کرد.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل و نقل تاکید کرد: اجرای پروژه‌های راهسازی به ویژه پروژه‌های ریلی به منابع اعتباری سنگین نیاز دارد و به دلیل موضوع منابع مدت زمان تحویل پروژه‌ها طولانی می‌شود. بودجه پروژه‌های ریلی سالانه ۴ تا ۵ هزار میلیارد تومان است و به هر پروژه ریلی اگر ٢ هزار میلیارد تومان اختصاص پیدا کند یک پروژه ریلی در ١۵ سال ساخته می‌شود و این مدت زمان با این منابع کاملا طبیعی است.

خادمی در پاسخ به این سوال، مبنی بر آخرین توافقات با روس‌ها برای تعیین قیمت نهایی قرارداد پروژه ریلی رشت-آستارا گفت: مذاکرات با روس‌ها در حال انجام است و اقدامات فنی انجام شده و توافقات در حوزه ژئوتکنیک را انجام می‌دهیم که البته بخشی از آن انجام و همچنین بحث مربوط به تکمیل مطالعات هم انجام شده‌است.

وی تاکید کرد: انعقاد قرارداد تجاری با روسیه برای این پروژه منوط بر نهایی شدن قیمت قرارداد است و برای تعیین قیمت هم باید مطالعات ژئوتکنیک انجام شود و این اقدامات یک مقدار زمان بر است، روس‌ها انتظار دارند که نقاط بیشتری برای مطالعات ژئوتکنیک در اختیار قرار بگیرد و ١٢٠ نقطه دیگر را به شرکت روسی ارایه دادیم.

خادمی در پاسخ به این سوال که آیا روس‌ها مسیر راه‌آهن رشت - آستارا را تغییر دادند، گفت: مسیر این کریدور مصوب شده بود، اما طبیعی است که در عرصه ساخت و ساز طرف خارجی هم نقطه نظر خود را ارایه داد، اما در نهایت ماحصل مطالعات دو طرف این بود که مسیر مصوب برگشتیم و مسیری را تغییری ندادیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی درباره تامین مالی پروژه گفت: برای این پروژه هم می‌توانیم از وام روسی و هم از استجازه رهبری برای تامین مالی از تهاتر نفت استفاده کنیم که قاعدتاً استفاده از وام روسی به نفع کشور است.

خادمی با انتقاد از نرخ عوارضی آزادراهی و عدم تناسب هزینه و درآمد آزادراه‌ها برای سرمایه گذاری‌ها در این حوزه اظهار داشت: در حال حاضر نرخ عوارضی آزاد راهی معادل قیمت یک پفک نمکی کوچک است و این نرخ‌ها نمی‌توان سرمایه‌گذاران را مجاب کرد در این حوزه سرمایه گذاری کنند و منابع دولت هم برای ساخت و ساز‌ها محدود است. اگر می‌خواهیم حمل و نقل کشورمان مثل دنیا کار کند درآمد هزینه آن باید متناسب با هم باشند.

bato-adv
bato-adv
bato-adv